Japánban már kaphatók az első összekapcsolt autók, amelyek folyamatosan továbbítják műszaki paramétereiket, és amelyek biztosítási díjait a tulajdonos vezetési szokásaihoz igazítják.

Japánban már kaphatók az első úgynevezett „összekapcsolt” autók, amelyek alapfelszereltségként megkapják a Toyota saját fejlesztésű adatkommunikációs modulját (DCM), ezzel pedig automatikusan kapcsolódhatnak a területi irányítóhálózathoz (CAN). Ha az autó tulajdonosa rendelkezik T-Connect előfizetéssel, akkor a DCM „dobozon” keresztül elérhető lesz számára egy sor érdekes és akár életmentő szolgáltatás. Japánban ez most a jelen, és nagyon valószínű, hogy Magyarországon is hasonló várható 5-10 év múlva. De miért akar a Toyota folyamatosan kommunikálni az autókkal, és miért jó ez a tulajdonosoknak? A trend egyértelmű: az autó egyre kevésbé saját tulajdon, amit az ember megvásárol, használ, majd kidob vagy tovább ad, inkább szolgáltatás, ami után a használat mértéke alapján kell fizetni. Az autómegosztás és az önvezető autók fejlesztése is ebbe az irányba mutat, ám az önvezető közösségi autózás felé vezető út még hosszú, és sok köztes állomás van még addig. Az egyik legfontosabb lépcső kétségtelenül az, hogy az autók ne individuumként, hanem egy hálózat tagjaiként működjenek, illetve a jármű utasai bármikor segítséget kaphassanak, ha gondjuk adódna. A hálózatba szervezés forradalmasíthatja a városi közlekedésszervezést is, hiszen akkor a járművek úgy irányíthatók, hogy a közlekedési infrastruktúra a lehető legoptimálisabban legyen kihasználva, csökkentve a forgalmi dugók számát és persze az autózással töltött időt. A Toyotának persze ennél prózaibb előnyei is származnak az autók „bekötéséből”.

1. e-Care Driving Guidance

Egy mesterséges intelligenciára (MI) épülő automata operátor segít az autósoknak, akár a navigációs rendszer használatában is. Ez először furcsán hangzik, de egy japán metropoliszban már elképzelhető, hogy egy összetett útvonalterv összeállításához, amikor valaki például vásárolna és ügyeket intézne, ezekhez pedig parkolási lehetőségeket is kell társítania, jól jöhet a segítség. Az MI az autó audio rendszerén keresztül kommunikál, vagyis beszél a sofőrrel, és állítólag megérti az összetett, árnyalt kifejezéseket is, mint például, hogy
„Kérem, keressen Soba éttermeket ezen a környéken, lehetőleg olyanokat, ahol van parkoló!”
Segítséget kaphat a sofőr akkor is, ha gondja támad az autójával, ilyenkor az MI operátor a DCM eszközön keresztül lekéri a jármű adatait, ezek alapján diagnosztizálja (már, ha tudja) a hibát, majd lépésről lépésre elmondja a teendőket.

2. e-Care Health Check Report

A szolgáltatásra előfizető tulajdonosok autói a nap 24 órájában kapcsolatban állnak a Toyota Smart Centerrel, ahová folyamatosan küldik a legfontosabb műszaki paramétereket. Az adatok a központból a tulajdonos által megadott márkaszervizhez kerülnek, ahonnan automatikus figyelmeztetés érkezik az esedékes olajcserékről, a kötelező szervizekről, de az esetleges visszahívások is könnyebben menedzselhetők ezáltal. A szerviz még arról is értesül, ha csökken az akkumulátor indítófeszültsége, így azelőtt kicserélhetik az akkut, hogy egy hideg reggelen esetleg nem indulna az autó. A márkaszerviz üzenete a jármű navigációs egységébe érkezik, ami hangosan felolvassa azt az autósnak.

3. HELPNET

A HELPNET a Toyota saját segélyhívó szolgáltatása, ami a légzsák működésekor automatikusan működésbe lép, és kapcsolja az operátort, aki megpróbálja felvenni a kapcsolatot az autóban ülőkkel, és szükséges, azonnal riasztja a mentőket vagy a tűzoltókat. Azt sajnos nem sikerült kideríteni, hogy az operátor ember, vagy itt egy mesterséges intelligencia próbál segíteni.

4. Vezetési szokáson alapuló biztosítás

Az „összekapcsolt” autók sofőrjeinek élete nyitott könyv, vagyis ismerik, hogy milyen gyakran, merre és milyen sebességgel autózik, merre parkol, milyen gyakran szenved balesetet, mekkora rendszerességgel szervizelteti a járművét. Az autóvezetők az MSPF-ben begyűjtött járműadatoktól függően kapnak vezetésbiztonsági pontszámot, amit okostelefon segítségével ellenőrizhetnek. Ez a pontszám fontos szerepet játszik majd egy új, adat-alapú biztosítás működésében, amit „Toyota Összekapcsolt Autósbiztosítási Konstrukciónak” neveznek, és amit az Aioi Nissei Dowa Insurance Co., Ltd. biztosítótársaság kínál majd. A biztosított vezetésbiztonsági pontszámától és a megtett távolságtól függően havonta korrigálják a biztosítási díjat, amiről okostelefonon értesítik az ügyfeleket. A biztosítási díjkedvezmények elérhetik a használat-alapú biztosítási díj 80 százalékát, illetve a teljes díj 9 százalékát. Forrás:
  • Toyota Central Europe