2018. május 17. | 18:11

Tegnap végre elindultak a Mille Miglia veterán autói Milánó Marittima felé, ami az első nap végállomása. Velük száguldott az Alapjárat csapata is!

Mint felbolydult méhkasból a méhek, úgy rajzott ki a hangár fogságában szenvedő veterán autók hada kedden Brescia utcáira, hogy pontban 14 órakor elinduljon a Mille Miglia menetoszlopa Milánó Marittima felé, ami az első etap végállomása.

Az indulási hely egy hosszú egyenes útszakasz, vörös szőnyeggel, ahogy az illusztris autóknak dukál. Tömegek a lelátókon, a médiatorony dugig újságírókkal és fotósokkal, az autók felvonulásához pedig katonazenekar fújta az indulót. Olyan volt az egész, mint egy nemzeti ünnep, egy olasz népünnepély, ahonnan nem hiányozhatott Brescia polgármestere, de számos katonai vezető is képviseltette magát.

Az amerikai Christopher Fontas és Walter Yager egy 1954-es Jaguár XK

 

120 OTS SE fedélzetén

Még egy vadászgép-különítmény is elhúzott a város felett, az olasz zászló színeit festve az égre. Erre rajtolt el a 2018-as Mille Miglia mezőnye. Az autók egyesével haladtak el a dísztribün alatt, minden pilótát bemutattak, majd a jókívánságok elhangzása után indulhatott a menet. Az autókat 20 másodpercenként indították, így ahhoz, hogy mind a 440 civil és 10 katonai jármű útra kelljen, mintegy 2,5 órára volt szükség.

A brit Graham Goodwin és Marina Goodwin egy 1934-es SGP Talbot-Lago

 

105 Brooklands Speed Modelt vezetett

Az Alapjárat csapata persze nem várta meg a sor végét, hanem gyorsan autóba pattantunk, hogy minél hamarabb csatlakozzunk a versenyzőkhöz. Érdekes, hogy csak városon belül megy lezárt utakon a Mille Miglia mezőnye, városon kívül a forgalomban száguldanak a veterán versenygépek.

Ezek pedig vénségüket meghazudtoló tempóban repesztenek, a sofőrök pedig láthatóan fittyet hánynak a KRESZ szabályaira. Nincs pardon, nincs megállás, haladni kell! Sávok? Ugyan már, ez a Mille Miglia! Így persze a két sávos útból hamar 3-4 sávos lesz, leszorítva a „normál” autókat az úttestről.

A helyiek ezt egyáltalán nem veszik zokon, megszokták már, hogy ezen a pár napon teljes az őrület. Nem mintha hétköznapokon teljesen normális volna az itáliai közlekedés. Még a szembe jövők is lehúzódnak a veteránok elől, ennek ellenére néha millimétereken múlik csak, hogy nem koccolnak össze a tükrök.

Dolgozik az Alapjárat csapata

 

Kemény a verseny, de láthatóan élvezik mind a pilóták, mint az utasaik. És feltehetően a veterán autókat javító cégek tulajdonosai is elégedettek, mert ha nem volna a Mille Miglia, a gyűjteményekben álló kocsikon nem volna nagyon mit szerelni.

És élvezik a nézők is! Kis asztalokat raknak ki az út szélére, ezek körül kemping székeken üldögélnek, az útszéli éttermek pedig zsúfolásig megteltek kíváncsi nézelődőkkel. Elvégre ritkán fordul elő, hogy házhoz jön egy autóverseny! Akkora a lelkesedés, hogy még az Alapjárat autójának is integetnek, ha már együtt halad a mezőnnyel.

Épp elhajtott mellettünk egy 1929-es Bugatti T 40 1929

 

Mit halad, száguld, az olasz rendőrök pár napra eltették a traffipaxokat, a nagyobb kereszteződéseket és a körforgalmakat pedig rendőrök biztosítják, így alig kell fékezni. Közben persze végig fotózunk és videózunk, hiszen mindenütt veterán autók vesznek körbe minket.

Nagyon kilógunk a sorból, hiszen a korhatárnál 63 évvel fiatalabb az a Renault Grand Scenic, amit az Alapjárat hajt, viszont legalább ennyivel kényelmesebb is. A motor pedig jól húz, így tartjuk a lépést. Ez pedig nem kis dolog, mert már akkor is 220-250 km/órára voltak képesek a Mille Miglia versenygépei.

Egy 1952-es Panhard Dyna rendőri kísérettel

 

Persze nem mindenki volt szerencsés, sok lerobbant versenyző állt az út szélén, főleg este, amikor eleredt az eső. Kemény menet volt, főleg a kabriósoknak, mert akkoriban nem nagyon volt tető az ilyen kocsikhoz. Maradt az esőkabát, vagy ha ez nem jó, meg kellett állni, feltenni a ponyvát, majd megvárni, míg eláll az eső.

Végül mindenki célba ért Cerviába, az első etap végállomására. Hajnal 1-kor fáradtan estünk be mi is az ágyba. De nem panaszkodom, mert sok szerelő csak ilyenkor áll neki „szögelni”, hogy aztán másnap reggel 7-kor el tudjon indulni az autó.

Forrás:

  • Alapjárat helyszíni riport

Támogatónk a Renault

Az Alapjárat 2018-as Mille Miglia-túrájához a Renault Magyarország biztosított autót, egy Grand Scenic Bose® Energy 1,3 TCe 160 EDC7-et.

Köszönet érte!

Mille Miglia 2018 - Alapjárat, támogató: Renault Magyarország