2018. június 25. | 18:20

Egy sor Twitter-posztban osztotta meg Elon Musk a Tesla „vezető választását” a születő európai gigagyár helyszínének kérdésével kapcsolatban

A Twitter után méltán feltételezhetem, hogy most már végleges a döntés és Németország területén, a Német-Francia határ környékén, a Benelux-államokhoz lesz felépítve a Tesla következő hatalmas gyára. Az európai gigagyár hollétét illető kérdés már régóta van terítéken Elon Musk asztalán. A régióban épülő létesítményt 2016-ban jelentette be, miután bejelentette a Grohmann Engineering felvásárlását. A Grohmann Engineering amelyet mostanra átkereszteltekTesla Grohmann Automation névre, Prümben, Németországban működik. Az ott állomásozó Grohmann stratégiailag logikus döntéssé emeli az ötletet, hogy minden elkövetkező Tesla létesítmény abba a térségbe települjön. Ha a Tesla a robotikával foglalkozó cég közelébe építené új gigagyárát, az nagyban megkönnyítené az európai gyártási képesség méreteinek növelését. Jónéhány a Benelux-államokhoz közel eső területen működnek már virágzó autógyárak. Baden-Württemberg az egyik ilyen terület, amely olyan legendás autógyártó cégeknek ad otthon többek között, mint az AMG, Mercedes-Benz, Porsche és az Audi. Németország harmadik legnagyobb államaként, az ország azon régiója is ahol a legjelentősebb az elektromos töltő infrastruktúrákkal kapcsolatos fejlesztés és a villanyautó gyártás. Baden-Württemberg mind emellett számos olyan egyetemi intézménynek ad otthont, amelyek potenciális alkalmazott jelölteket termelnek ki az autógyártó cégek számára. Ezzel a frissen végző szakembereknek is lehetőségeik nyílnának a könnyű és gyors elhelyezkedésre, nem beszélve a számos gyakornoki programról, amiket a gyártókkal közreműködve indítanak az iskolák. Összességében a Németországban létrehozott európai gigagyár a Tesla ügyfeleinek, és a régió egyéb létesítményeinek is a javát szolgálná. A Europe Gigafactoy akkumulátorokat, erőátviteli berendezéseket és elektromos járműveket gyártva növelhetik például a Hollandiai Tilburg eredményességét. Végső soron azonban az európai gigagyár megépítésével a Teslának jegye lenne a versenyképes árú modelljeik, mint például a Model 3 és az Y modellek piaci telítéséhez. Az épülő gyár pedig a középkategóriás luxus szegmensbe próbálna beférkőzni és Elon Musk elmondása szerint sikerülne is neki. Sőt, komolyan vetélytársként jelenne meg a helyi régi gyártók számára. Jelenleg a Tesla európai bázisának kiépítésére várni kell, hiszen jelenleg minden erőforrás a kínai üzem megvalósításába folyik. A kínai gigagyár, a külföldi gyártók tulajdonjogaival kapcsolatos, a kínai kormány által tett változtatásoknak köszönhetően teljes mértékben a Tesla tulajdonában marad. Várhatóan ebben az üzemben majd a közelgő összes elektromos Tesla SUV-ot. 2017-ben még olyannyira volt nyitott a kérdés, hogy Európában hol fog elhelyezkedni a gyár, hogy Magyarország is tett lépéseket az ügy érdekében. Akkoriban több magyar magazin is foglalkozott a kérdéssel. Akkoriban Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter nyilatkozott a kérdés kapcsán. Ekkor Magyarország középes és nagy vállalkozásai a második helyen álltak az európai befektetők listáján, akik jó eséllyel indulhattak a Tesla felé. A befektetési ágazatok közül a miniszter kiemelte a jármű ipar dominanciáját, hiszen a legtöbb, szám szerint 18 befektetés ebben a kategóriában született. Mögöttük kicsit sem szorosan 7 befektetéssel a szolgáltató szektor, mögötte pedig 4 projekttel az élelmiszeripar haladt. A külföldi befektetőknek elsősorban mindig az az érdeke, hogy az adott terület képes legyen kitermelni a kellő munkaerőt, adottak legyenek a körülmények a zökkenőmentes termeléshez. Ennek biztosításaként a magyar kormány felsőoktatási és ipari központok támogatásával igyekszik javítani az esélyeken, valamint segítséget nyújt a duális képzés és a munkaerő mobilitás kiterjesztéséhez is. A miniszter azon az állásponton volt, hogy akkor lesz Európában Tesla gyár, ha a keresletük megnő akkorára, hogy megérje nekik. Micsoda logika?! Mindez 2017 márciusában történt, akkor még úgy tűnt, hogy az illetékesen 2017 őszén leülnek tárgyalni a Teslával, de azóta sajnos nem igen érkezett hír, hogy mégis mire jutottak, vagy megvalósult-e egyáltalán. Mivel elég nyíltak a németországi elképzelései Musknak, úgy gondolom nem Magyarország nyerte a kört. Nem mellesleg, ha mégis létre jönne a kapcsolat, az egy 5 milliárd forint értékű beruházás lenne, és 17 ezer embernek adna új munkát. Forrás: