Németországba telepíti európai gigagyárát a Tesla

Frissítve:
2018-09-18, 21:59

Egy sor Twitter-posztban osztotta meg Elon Musk a Tesla „vezető választását” a születő európai gigagyár helyszínének kérdésével kapcsolatban

A Twitter után méltán feltételezhetem, hogy most már végleges a döntés és Németország területén, a Német-Francia határ környékén, a Benelux-államokhoz lesz felépítve a Tesla következő hatalmas gyára.

Elon musk twitter postja a Tesla vezető választásáról az európai gyár helyével kapcsolatban

Az európai gigagyár hollétét illető kérdés már régóta van terítéken Elon Musk asztalán. A régióban épülő létesítményt 2016-ban jelentette be, miután bejelentette a Grohmann Engineering felvásárlását. A Grohmann Engineering amelyet mostanra átkereszteltekTesla Grohmann Automation névre, Prümben, Németországban működik.

Az ott állomásozó Grohmann stratégiailag logikus döntéssé emeli az ötletet, hogy minden elkövetkező Tesla létesítmény abba a térségbe települjön. Ha a Tesla a robotikával foglalkozó cég közelébe építené új gigagyárát, az nagyban megkönnyítené az európai gyártási képesség méreteinek növelését. Jónéhány a Benelux-államokhoz közel eső területen működnek már virágzó autógyárak.

Baden-Württemberg az egyik ilyen terület, amely olyan legendás autógyártó cégeknek ad otthon többek között, mint az AMG, Mercedes-Benz, Porsche és az Audi. Németország harmadik legnagyobb államaként, az ország azon régiója is ahol a legjelentősebb az elektromos töltő infrastruktúrákkal kapcsolatos fejlesztés és a villanyautó gyártás.

Tesla gyár az USA területén

Baden-Württemberg mind emellett számos olyan egyetemi intézménynek ad otthont, amelyek potenciális alkalmazott jelölteket termelnek ki az autógyártó cégek számára. Ezzel a frissen végző szakembereknek is lehetőségeik nyílnának a könnyű és gyors elhelyezkedésre, nem beszélve a számos gyakornoki programról, amiket a gyártókkal közreműködve indítanak az iskolák.

Összességében a Németországban létrehozott európai gigagyár a Tesla ügyfeleinek, és a régió egyéb létesítményeinek is a javát szolgálná. A Europe Gigafactoy akkumulátorokat, erőátviteli berendezéseket és elektromos járműveket gyártva növelhetik például a Hollandiai Tilburg eredményességét.

Tesla gyártósor egy már működő gyáron belül

Végső soron azonban az európai gigagyár megépítésével a Teslának jegye lenne a versenyképes árú modelljeik, mint például a Model 3 és az Y modellek piaci telítéséhez. Az épülő gyár pedig a középkategóriás luxus szegmensbe próbálna beférkőzni és Elon Musk elmondása szerint sikerülne is neki. Sőt, komolyan vetélytársként jelenne meg a helyi régi gyártók számára.

Jelenleg a Tesla európai bázisának kiépítésére várni kell, hiszen jelenleg minden erőforrás a kínai üzem megvalósításába folyik. A kínai gigagyár, a külföldi gyártók tulajdonjogaival kapcsolatos, a kínai kormány által tett változtatásoknak köszönhetően teljes mértékben a Tesla tulajdonában marad. Várhatóan ebben az üzemben majd a közelgő összes elektromos Tesla SUV-ot.

2017-ben még olyannyira volt nyitott a kérdés, hogy Európában hol fog elhelyezkedni a gyár, hogy Magyarország is tett lépéseket az ügy érdekében. Akkoriban több magyar magazin is foglalkozott a kérdéssel. Akkoriban Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter nyilatkozott a kérdés kapcsán. Ekkor Magyarország középes és nagy vállalkozásai a második helyen álltak az európai befektetők listáján, akik jó eséllyel indulhattak a Tesla felé.

A Tesla holland gyártósora rajta egy Model 3-mal

A befektetési ágazatok közül a miniszter kiemelte a jármű ipar dominanciáját, hiszen a legtöbb, szám szerint 18 befektetés ebben a kategóriában született. Mögöttük kicsit sem szorosan 7 befektetéssel a szolgáltató szektor, mögötte pedig 4 projekttel az élelmiszeripar haladt. A külföldi befektetőknek elsősorban mindig az az érdeke, hogy az adott terület képes legyen kitermelni a kellő munkaerőt, adottak legyenek a körülmények a zökkenőmentes termeléshez.

Ennek biztosításaként a magyar kormány felsőoktatási és ipari központok támogatásával igyekszik javítani az esélyeken, valamint segítséget nyújt a duális képzés és a munkaerő mobilitás kiterjesztéséhez is. A miniszter azon az állásponton volt, hogy akkor lesz Európában Tesla gyár, ha a keresletük megnő akkorára, hogy megérje nekik. Micsoda logika?!

Mindez 2017 márciusában történt, akkor még úgy tűnt, hogy az illetékesen 2017 őszén leülnek tárgyalni a Teslával, de azóta sajnos nem igen érkezett hír, hogy mégis mire jutottak, vagy megvalósult-e egyáltalán. Mivel elég nyíltak a németországi elképzelései Musknak, úgy gondolom nem Magyarország nyerte a kört. Nem mellesleg, ha mégis létre jönne a kapcsolat, az egy 5 milliárd forint értékű beruházás lenne, és 17 ezer embernek adna új munkát.

Forrás:

Kapcsolódó írások

Tesla Model 3
2019. május 22.
Még időpontot is foglal neked a szerelőnél a Tesla legújabb kiegészítője
1905 Baker electric coupé, fekete, oldalnézet, balról, RM Sotheby’s
2018. november 27.
2018 legfelkapottabb trendje az elektromos autózás. Hiába tűnik újszerű divatnak, az elektromos autók már az 1890-es években megszokottak voltak…. aztán jött jó pár évtized kihagyás.
A Tesla Motors története
2017. január 25.
Minden autógyárnak megvan a maga kis története, de nincs még egy olyan, amelyik úgy és annyira változtatta meg a világot, mint a Tesla
Elképesztő lett a legújabb Tesla
2017. november 17.
Elon Musk bemutatta a Tesla legújabb gyermekeit és nem okozott csalódást. A Tesla Roadster elképesztő teljesítményre képes. A gyártó kamionjáról is lehullt a lepel.