A Saab 1978-tól egészen 1998-ig gyártott modelljének számos verziója került kiadásra, svédek nem vicceltek a mindent lefedő lehetőségek fogalmával. Volt két- és négyajtós szedán, három- és ötajtós ferdehátú, továbbá 16 limitált kiadású verzió, amik közül talán az egyik legizgalmasabb a Saab 900 Turbo Aero.

Az autóról képeket ide kattintva találsz.

Mint ahogy az sok más autóval is megesik, a 900 Turbo Aerot sem hívták mindenhol ugyanúgy a világon. Amerikában a modell a 900 Aero helyett 900 SPG néven futott. Ennek oka, hogy a bemutatás évében, 1984-ben a General Motors volt a jogos tulajdonosa az Aero elnevezésnek és a gyártó aeordinamikára fókuszált kutatásai, fejlesztései futottak a név alatt. Elszórva találkozhattál még a Turbo 16S, vagy a Turbo Aero elnevezéssel is.

A motorháztető alatt egy 16 szelepes, 2,0 literes, turbós, négyhengeres motor rejtőzik, aminek 160 lóerős teljesítménye mai szemmel már nevetségesen kevés egy 2 literes turbós motortól, de akkori normák szerint egy fürge, erősnek számító autó a 900-as. Az Aero jelzés mutatja, hogy az autó gyárilag birtokolja azokat a 3 küllős felniket is, amik azóta már a Saab egyik védjegyévé váltak, pedig akkor még kuriózumnak számítottak. Az Aero jelzés utalt még az ültetett futóművekre, és a spoilerekre.

Van néhány kérdés, amire minden 900 Turbo Aero tulajdonos gondolkodás nélkül tudna válaszolni: Ez egy költséges és komplex gépjármű Európából? Még szép. Olyan, mintha egy origami feladat lenne, ami meg van összesen 10 hajtásból? Természetesen. Szerepel a Turbo szó a nevében? Persze, hogy szerepel. Tartsák meg Uraim a Lamborghinit és a DeLoreant, én inkább beülnék ebbe az egyszerűen nagyszerű autóba és újra élném a 80-as éveket.

Arno története is egy már meglévő skandináv autó szerelemből születetett meg. Nem is csoda, hiszen édesapja egy már-már eklektikusnak mondható svéd gyűjteményt tartott otthon. Emiatt talán nem is meglepő mire vadászhatott Arno mikor megszerezte jogosítványát. A családi garázsban feszített egy Volvo 240, egy Volvo 440 Turbo Intercooler, egy Saab 900 Turbo, és egy Saab 9000 Turbo.

Jelen pillanatban is növekszik ez a díszes gyűjtemény, hiszen Arnonál áll még két 900-as, egy „nem-Aero” Turbo, és egy teljesen Turbo nélküli kiadás. A sort egy 1988-as 8 szelepes turbós 900-assal kezdte. Ha van valaki, akinek nem jelentett gondot a 900-as modell váltakozásainak nyomon követése az biztos, hogy Ő. Én már kissé belevesztem, abba is, hogy ő maga hányat birtokolt.

Arno végül megtalálta a tökéletes 900-ast amin néhány egyedi és ízléses módosítást is végrehajtott. A kocsiba került egy klasszikus, fa Nardi kormánykerék. Teljesen ki lett cserélve a tetőkárpitozás, vadiúj, fekete Alcantara borítás került a helyére. A komplett kipufogórendszer is le lett váltva egy Jetex rendszerre, beszerezte az eredeti, de már későbbi modelltől átvett 3 ágú, 16 colos Aero felniket, valamint a Turbo 9000 nagyobb fékjeit szerelte a 900-ra.

Arno jelenleg egy olyan online és valós közösség összehozásán dolgozik, ahol minden svéd autós kellemesen érezheti magát, megoszthatja tapasztalatait és történeteit a típusokkal kapcsolatban. Valamint tervezi megnyitni saját Saab műhelyét, ahol a régi modellek felújításával és módosításával foglalkozna.

Te csatlakoznál a bandához, vagy egy másik svéd csoda dobbantja meg a szíved?

Forrás: