Saab 900 Turbo Aero - Egy darabka a svéd édenből

Frissítve:
2018-09-18, 21:57

Arno Kenis Saab 900 Turbo Aero csodája, ami valóban egy elpusztíthatatlan svéd klasszikus.

A Saab 1978-tól egészen 1998-ig gyártott modelljének számos verziója került kiadásra, svédek nem vicceltek a mindent lefedő lehetőségek fogalmával. Volt két- és négyajtós szedán, három- és ötajtós ferdehátú, továbbá 16 limitált kiadású verzió, amik közül talán az egyik legizgalmasabb a Saab 900 Turbo Aero.

1988 Saab 900 Aero Turbo egy hangárban

A 900 Aero kissé szögletes kialakítása valahogy mégis magával ragadó és lendületes

Mint ahogy az sok más autóval is megesik, a 900 Turbo Aerot sem hívták mindenhol ugyanúgy a világon. Amerikában a modell a 900 Aero helyett 900 SPG néven futott. Ennek oka, hogy a bemutatás évében, 1984-ben a General Motors volt a jogos tulajdonosa az Aero elnevezésnek és a gyártó aeordinamikára fókuszált kutatásai, fejlesztései futottak a név alatt. Elszórva találkozhattál még a Turbo 16S, vagy a Turbo Aero elnevezéssel is.

A motorháztető alatt egy 16 szelepes, 2,0 literes, turbós, négyhengeres motor rejtőzik, aminek 160 lóerős teljesítménye mai szemmel már nevetségesen kevés egy 2 literes turbós motortól, de akkori normák szerint egy fürge, erősnek számító autó a 900-as. Az Aero jelzés mutatja, hogy az autó gyárilag birtokolja azokat a 3 küllős felniket is, amik azóta már a Saab egyik védjegyévé váltak, pedig akkor még kuriózumnak számítottak. Az Aero jelzés utalt még az ültetett futóművekre, és a spoilerekre.

Saab 900 Aero Turbo hatchback 16 colos 3 küllős Aero felnikkel

A 900-asnak talán az orr része a legkatonásabb, jól kiemeli a lámpákat a sötét lökhárító

Van néhány kérdés, amire minden 900 Turbo Aero tulajdonos gondolkodás nélkül tudna válaszolni: Ez egy költséges és komplex gépjármű Európából? Még szép. Olyan, mintha egy origami feladat lenne, ami meg van összesen 10 hajtásból? Természetesen. Szerepel a Turbo szó a nevében? Persze, hogy szerepel. Tartsák meg Uraim a Lamborghinit és a DeLoreant, én inkább beülnék ebbe az egyszerűen nagyszerű autóba és újra élném a 80-as éveket.

Arno története is egy már meglévő skandináv autó szerelemből születetett meg. Nem is csoda, hiszen édesapja egy már-már eklektikusnak mondható svéd gyűjteményt tartott otthon. Emiatt talán nem is meglepő mire vadászhatott Arno mikor megszerezte jogosítványát. A családi garázsban feszített egy Volvo 240, egy Volvo 440 Turbo Intercooler, egy Saab 900 Turbo, és egy Saab 9000 Turbo.

Saab 900 Aero Turbo, és egy Saab 900i kertben Arno kertjében

Arno kertjében az Aero Turbo és a 900i, Neked melyik jön be jobban?

Jelen pillanatban is növekszik ez a díszes gyűjtemény, hiszen Arnonál áll még két 900-as, egy „nem-Aero” Turbo, és egy teljesen Turbo nélküli kiadás. A sort egy 1988-as 8 szelepes turbós 900-assal kezdte. Ha van valaki, akinek nem jelentett gondot a 900-as modell váltakozásainak nyomon követése az biztos, hogy Ő. Én már kissé belevesztem, abba is, hogy ő maga hányat birtokolt.

Arno végül megtalálta a tökéletes 900-ast amin néhány egyedi és ízléses módosítást is végrehajtott. A kocsiba került egy klasszikus, fa Nardi kormánykerék. Teljesen ki lett cserélve a tetőkárpitozás, vadiúj, fekete Alcantara borítás került a helyére. A komplett kipufogórendszer is le lett váltva egy Jetex rendszerre, beszerezte az eredeti, de már későbbi modelltől átvett 3 ágú, 16 colos Aero felniket, valamint a Turbo 9000 nagyobb fékjeit szerelte a 900-ra.

Arno jelenleg egy olyan online és valós közösség összehozásán dolgozik, ahol minden svéd autós kellemesen érezheti magát, megoszthatja tapasztalatait és történeteit a típusokkal kapcsolatban. Valamint tervezi megnyitni saját Saab műhelyét, ahol a régi modellek felújításával és módosításával foglalkozna.

Te csatlakoznál a bandához, vagy egy másik svéd csoda dobbantja meg a szíved?

Forrás:

Kapcsolódó írások

Nissan Silvia CSP311
2019. szeptember 01.
A Silvia vérvonala egészen 1964-ig nyúlik vissza, a korai generációkról azonban a legtöbben megfeledkeznek. A driftkirály egykoron még a raliban brillírozott!
Az első turbókorszak, még downsizing nélkül
2018. május 17.
A turbós benzinesek a 60-as években jelentek meg az autóiparban, manapság virágkorukat élik. Ha azt hiszed, hogy a japánok voltak az elsők, tévedsz!
Chevrolet Corvair kabrió, elől nézet
2018. szeptember 29.
A Valaha volt legveszélyesebb autó-díj győztese: Chevrolet Corvair
Porsche 959
2019. április 23.
A 959-es és az F40-es volt a 80-as évek két nagyágyúja, ehhez kétség sem férhet. A Ferrari ikonná vált, a németnek viszont nem jutott annyi a rivaldafényből…