2018. augusztus 31. | 12:44

A 2015-ben kirobbant dízelbotrány továbbra is tart, ez nem kérdés. De vajon tényleg annyival környezetszennyezőbbek a dízelautók benzines társaiknál, hogy ki kell őket tiltani a közutakról? 

A legtöbben talán az autóipart tartják a környezeti terhelés legnagyobb felelősének, ami nem is csoda, hiszen napi szinten ezt hallani a rádióból, tévéből, sőt ez megy az interneten is huzamosabb ideje. Ezzel szemben számos független szervezet tanulmánya bizonyítja, hogy valójában az autóipar tette a legtöbbet a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért!

A hazai forgalom 40%-át továbbra is a dízelautók teszik ki, nem csak a teherautóknál - amik szinte kizárólag dízelesek - hanem már a személygépkocsik esetében is! Népszerűségük talán mindig is az alacsonyabb fenntartási költségekben rejlett. A mai, különböző környezetvédelmi szabályozások hatására mindez megkérdőjeleződött, azonban nem szabad megfeledkezni arról, hogy a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a legnagyobb mértékben a dízel erőforrások károsanyag-kibocsátása csökkent.

  • A részecskeszűrők használatával a koromkibocsátás mértéke elenyészővé vált.
  • A szén-monoxid-kibocsátás (CO) 82%-kal, míg a nitrogén-oxid-kibocsátás (NOx) 84%-kal csökkent a dízelüzemű gépkocsiknál.
  • Oxidációs katalizátort építettek be a szénhidrogének (HC) és a szénmonoxid (CO) széndioxiddá (CO2) történő átalakításához, a kipufogógázt pedig visszavezették a dízelmotorokba.

„Tévhit, hogy a környezeti terhelés legnagyobb felelőse az autóipar, azon belül is a dízelmotorok technológiája lenne. A Német Szövetségi Környezetvédelmi Ügynökség (UBA - Umweltbundesamt) adatai szerint a legnagyobb szennyezést az ipar okozza, összességében a szennyezés 50%-a vezethető ide vissza.” – nyilatkozta Simon Péter, a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója.

Megrázó tény következik, ugyanis a második helyre a lakosság került 13%-os aránnyal, ezalatt, közel ugyanakkora, 12%-os mértékben a mezőgazdaság áll, illetve tehet a környezet károsításáról. És bár sok kicsi sokra megy, ez mégis durvábban hangzik az autók által okozott „mindössze” 6%-os aránnyal szemben.

Markó Zoltán, a Duna Autó Zrt. kereskedelmi igazgatója szerint az emberek azért fogékonyabbak az ilyesfajta negatív hírekre, mert a több évvel ezelőtti, Euro4-es szabvány még nem követelte meg azokat a számokat, mint amiket most az Euro6-os változat megkövetel, így a dízelek nagyobb mértékben károsíthatták anno a levegőt, mint a benzinesek.

„Azt látjuk, hogy nagyon erősen, országosan is visszaesik a dízelarány. A vevők fejében már összekapcsolódik a „gyilkos” dízel a környezetszennyezéssel, pedig az Euro6-os norma értelmében ezek a motorok ugyanazt teljesítik, mint benzines társaik.” – tette hozzá a kereskedelmi igazgató.

A Duna Autó Zrt. szakembereinek állítását az ADAC német autóklub tesztjei is alátámasztják, melyek eredményei minden tekintetben határon belül mozogtak. Ez talán elég indok lehet a dízelek mellett azon emberek számára, akik számára eddig a negatív hírek kerültek prioritásba.

Duna Autó Zrt. sajtóközlemény