2018. február 06. | 14:03

Nyolc ismert és kevésbé ismert klasszikus, amik közül már sokuk 100 000 dollár fölötti értékkel rendelkezik. Lesd meg a listát, hogy megtudd melyek ezek a gépek!

Társszerző: Bolgár Krisztián

A jövő autóritkaságait legegyszerűbben azok életkorával illetve legyártott számával lehet megsaccolni. Egészen 2015-ig nem sok cég foglalkozott ezeknek a pontos alátámasztásával úgy, hogy több szempontot is figyelembe vettek volna. Azonban az eBay internetes webáruház eBay Motors részlege még 2015-ben végzett el egy tanulmányt, aminek 29 különleges autó volt az alanya, melyek mind rendszeresen megfordulnak az internetes kereskedelmi felületen.

A vizsgálat lényege az volt, hogy mely típusok lesznek a jövő koros ikonjai. Ehhez kilenc szempont alapján állítottak fel külön listákat és hoztak létre egyesével sorrendet, majd a listákat összegezve megkapták a Top 29-es dobogó helyezéseit. A sorrend külön szempontjai az innováció, a külső, a teljesítmény, a populáris elhíresültség, a legyártott mennyiség, a futómű, a súly-lóerő arány, az utólagos alkatrészellátás és a versenyzési múlt volt.

Ezekből szemezgettem most számodra nyolcat, kivételesen most én is sorrendet alkalmazva állítom fel a Top 8-as listát az utolsó és az első helyezést kiemelve.

1. Mercedes-Benz W201

A Mercedes 1982 és 1993 között gyártotta le első kompakt méretű modelljét, az E-osztály alá sorolható 190-es Mercedest. A kizárólag négyajtós szedán kivitelben gyártott típussal a Mercedes a W124-es „kisöccsét” szerette volna megalkotni a 190-es formájában, amely változatos motorválasztéka illetve minősége miatt 1,8 millió példányban készült el, rengeteg piacra importálva.

Az E30-as BMW fő riválisa hatalmas kultusszal rendelkezik már most is. Tekintettel arra, hogy a Mercedes milliárdokat költött a W201-es és a nagytestvére W124-es kifejlesztésére, ezek a modellek mind a mai napik róják az utakat, különösebb problémák nélkül. Elképesztően megbízható szerkezetek és hiába a Cosworth Evo, az AMG-modellek, sőt még a DTM múlt, a 190-es Mercedesek mindmáig rengeteg példányban futnak az egész világon, ezért a jövő klasszikusai listáján az utolsó, 29. helyezett lett.

2. Mazda MX-5 NA-generáció

A roadster beszámolómban már részleteztem azt a tényt, hogy a Miata/MX-5 sportautó hatalmas sikernek örvendhetett a maga idejében, ezért több mint 900 ezer darab készült, amivel még be is került a Guinness Rekordok Könyvébe. Ebből a számból jelentős mennyiséget az első generációs bukólámpás MX-5 tesz ki, amely 1989-1997-ig készült.

A már jól bevált 1.6-os és 1.8-as sornégyessel szerelt sportautó utánozhatatlan vezetési élményt ad minden Miata-tulajdonos számára, amihez hozzátartozik az is, hogy már jócskán benne van a korban. Az autó fő vonzereje a populáris elterjedtség, ugyanis hatalmas tömegek rajonganak a kis Mazdáért. Az első generáció kora már lehetővé teszi a gyűjtők megjelenését, azonban nagy mennyiségben gyártott darabszáma miatt az eBay lista 27. helyére szorult (egyelőre) a kis Miata.

3. Subaru Alcyone SVX

A meg nem értett GT kupé. A Subaru 1991 és 1996 között gyártotta az egyben legjobb és legrosszabb autóját, az SVX-et. Legjobb, mivel a Subaru minden akkori technológiájával felvértezte az autót, a bombabiztos 4x4 hajtással, illetve a 3.3 literes 6 hengeres boxermotorral, ami a legnagyobb erőforrás volt, amit valaha a Subaru autóba rakott.

Ezen kívül a forma a DMC DeLorean és az M1-es BMW alkotójának, Giorgetto Giugiaronak köszönhető, amely vonalvezetés egy tipikus 90-es éveket idéző reformkísérlet volt. A Subaru baklövése viszont az igencsak borsos vételár volt, ami hiába érte meg a műszaki és technikai felszereltséget figyelembe véve, az emberek nem szerettek volna egy furcsa külsejű Subaruba ülni. Éppen ezért öt év után abbamaradt a gyártás. A csekély darabszámnak köszönhetően a 24. helyre került az SVX.

4. Porsche 944

A Porsche 1982 és 1991 között gyártotta a hagyományoktól eltérő, elöl elhelyezkedő vízhűtéses motorral rendelkező Porschét, amely a 924-es platformjára készült. A tökéletesen eltalált 50/50-es súlyelosztás, illetve a három variációba rendelhető sornégyeseknek köszönhetően (150 lóerőstől a 250 lóerős turbósig) kategóriája egyik legkedveltebb kupéja (és kabriója) lett.

A több mint 160 ezer példányszámban gyártott modell sokáig nem számított a gyűjtők körében izgalmas Porschének, hiszen nem volt 911-es, se farmotoros, de még csak léghűtéses sem. A 944-es azonban az elmúlt időszakban jócskán megnövelte értékét, amit az eBay számon is tart. Mérlegelve a ranglistákat a 944-es Porsche a 18. helyre került, ami nem rossz helyezés egy nem 911-es modelltől.

5. Land Rover Defender

Terepjárók terepjárója. A brit Land Rover egyik legkultikusabb típusa a Defender, ami szerencsére nem marad utód nélkül. A Defender első szériája ’83-’90-ig készült, amely négyféle karosszéria kialakítást és hétféle erőforrást jelentett. Az időtlen formatervezés kiváló példája a Defender, hiszen a második széria, ami egészen 2018-ig volt gyártósoron alig változott, persze műszaki és technikai fejlettsége már távol áll a 80-as évekbeli elődjétől.

A Defender igazi piaca viszont az USA, ahol nagy mértékben megugrott a régi Defenderekre való igény. A mindössze ’93-’97-ig gyártott Defenderek voltak képesek az amerikai piac emisszió- és biztonsági kritériumok teljesítésére. Amerika álláspontját jól tükrözi az a tény is, hogy a Nemzetbiztonsági Szolgálat (NSA) 2014-ben 40 db illegális importált és használt Defender foglalt le és zúzatott be. A Defender a 16. a listán, de várhatóan csak feljebb fog ezek után kapaszkodni.

6. Mazda RX-7

Az 1978-as debütálás során a Mazda megalkotta a Wankel korona valódi királyát, az RX-7-es szériát. Mind a három generáció (FB/FC/FD) már gyártásba kerülésekor hatalmas sikernek örvendett, hiszen a könnyű sportautó fürgén pörgő erőforrásai hamar 100-ra repítették az utánozhatatlan karosszériákat.

A valódi siker azonban az 1992-2002-ig gyártásba lévő FD, azaz harmadik széria volt. Az RX-7-es háromféle 1.3-as, kéttárcsás blokkot kapott, amelyek 252 és 276 lóerő között voltak elérhetőek. A versenysportban elért eredmények mellett még a film- és tuningipar kultúra segítségével vált óriássá a már bőven felnőtt korban lévő harmadik generáció is. Az USA folyamatos felvásárlási akciói miatt az RX-7-es hamarosan az egyik legritkább valamint legkedveltebb japán sportautó klasszisa lesz, ami jelen esetben az eBay lista 13. helyére volt elegendő.

7. BMW E30 M3

A második generációs 3-as BMW sorozat, az E30-as 1982 és 1994 között készült a müncheni üzemben. Az M3-as generáció 1986-tól volt rendelhető egészen 1991-ig. Mivel csak az európai piacra készült a típus, ezért az S14-es sornégyes erőforrása korlátozás nélkül készülhetett 235 lóerős kivitelben, ami a csekély tömegének köszönhetően valódi élményautóvá varázsolta a típust.

A speciális karosszéria megoldásokkal és futómű fejlesztésekkel a BMW megalkotta a jövő klasszikusának egyik legfontosabb típusát. Az újabb M3-asok iránti kereslet is folyamatosan nő, de az első M3-as generáció iránti érdeklődés sosem látott méreteket öltött. Európában az M3-ak ára még viszonylag ésszerű kategóriát súrolja, de az eredeti E30 M3-asok értéke az USA-ban 120 és 180 ezer dollár között mozog, amiből már egy 2017-es Nissan GT-R vagy egy 2017-es Porsche 911 R is kijönne. Éppen ezért a lista 4. helyére került az E30 M3-as.

8. Honda NSX

A lista abszolút győztese, avagy a Honda/Acura NSX. Az 1990 és 2005 között készült alumínium vázas, középmotoros, Pininfarina tervezte sportkupé a Honda egyértelmű Szent Grálja. A 3.0 literes V6-os a közkedvelt Vtec technológiát ötvözi, a híres F1-es legenda, Ayrton Senna által segédtervezett futóművel.

Az autó egy valódi műremek, amely mind külsejével, mind műszaki tudásával a mai napig megállná a helyét az autóiparban. Ezért is gondolta úgy a Honda, hogy elkészíti méltó utódját, amely már szuperautó besorolást kapott.

Az NSX legendája viszont Európában a legnagyobb mértékű, tekintettel arra, hogy a kiöregedő gyűjtők, akik az ’50-es, ’60-as évek autóit vadászták, lecserélődnek a ’80-as és ’90-es évek megszállottjaival, akiknek elsőszámú japán sportikonjuk az NSX. Az eBay dobogósa minden szempontot belevéve a hírhedt NSX, ami azt jelenti, hogy ezt a típust érdemes a leginkább beújítanod, ha biztos pénzt szeretnél néhány éven belül.

Az NSX-en kívül még mit választanál?

  • Címkék:
  • Top