Társszerző: Bolgár Krisztián
A legújabb Top 8 listámnak egy olyan témát választottam, ami ugyan nem érinti igazán – közvetlenül – az európai embereket, mégis folyamatosan foglalkoztatja őket. Nem másról van szó, mint az
izomautókról, amik adrenalin- és erőlöketükkel váltak máig is töretlen kategóriává.
Az amerikai autóipar gyöngyszemei közül nyilván kapásból fel tudsz sorolni négyet. Mustang, Camaro, Challenger és Charger. Azt hiszem, hogy nem fogsz meglepődni, ha elárulom, hogy a listán szereplő gépek is ezen típusok legfrissebb kiadásaikból kerültek elő, a szempontom viszont nem csak az teljesítmény volt, hanem sokkal inkább a gyorsulás.
A mai izomautó gyártás már nem csak a bivalyerős motorokról szól, hanem a megfelelő súlyeloszlásról, modern felszereltségről, kezelhetőségről és persze biztonságról. Lehet mondani, hogy ez így már nem ugyanaz, de ez a jövő. A lista utolsó helyezettje pedig…
8. Dodge Challenger SRT 392
A Chrysler tulajdonában lévő Dodge már a korai történelme óta részese a
Chrysler-csoport divíziójának, Jeep, RAM, Mopar és SRT márkákkal egyetemben. A Chrysler még 1958-ban döntött úgy, hogy piacra dob egy limitált kiadású szedánt, amely a Dodge Coronet negyedik generációjának ráncba szedett illetve modernizált verziója volt.
1969-ben viszont leváltotta a Coronet Challenger nevet öröklő Dodge Challenger önálló típus, amely a Plymouth Barracuda mellett a Chrysler másik „póni autója” volt, főbb riválist állítva a Ford Mustangnak és a Pontiac Firebirdnek. A nyolcféle motorpalettával szerelt Challenger vérbeli izomautó volt és különleges kiviteleinek köszönhetően, mint a T/A (Trans Am) egy összetéveszthetetlen autós státuszszimbólummá vált.
Egy félresikerült második generáció után (amit a Mitsubishi Motors-szal közösen alkottak a Galant platformjára), nem volt kérdés, hogy a Chrysler-csoport új Challenger generációt fog készíteni a hosszas szünet után. Egészen 2008-ig kellett várni a harmadik generáció megjelenéséig.
A hétféle V8-cal, illetve V6-tal szerelt paletták között ott volt a már bizonyított félgömb égéstér kialakítású HEMI-kivitel is, amely kialakítás a 2011-ben érkező SRT 392-es Challengerek 6,4 literes, 485 lóerős blokkjának is különlegessége volt. Az eredmény egy agresszív 2 tonnás szörnyeteg, amely 4,2 másodperc alatt tudja le a 100-as tempót.
7. Chevrolet Camaro Z28
A General Motors izomkolosszusa 1967-ben jelent meg kupé és kabrió kivitelben, ezzel két évvel megelőzve a Challengert, de 3 évvel lemaradva a
Ford Mustangjától. A hat generációt felvonultató Camaro töretlen sikereket ért el, de a gyártási számok alapján az első három generáció volt a Camaro valódi időszaka.
2010-ben a Chevrolet meg akarta ismételni a Camaro sikerélményt, ezért nyolc év után debütált az ötödik generáció LS, LT és SS felszereltségi szintekkel. Az első generációnál alkalmazott Z/28-as széria sportosabb megjelenést biztosított, rali-stílusú felnikkel, futóművel, valamint 4,9 literes V8-al már 1967-ben.
Ez volt az ütőkártyája a Chevrolet-nek, hiszen 2014-ben megjelent az ötödik generációnál is, az egyik legnagyobb LS7-es blokkal, amely egy 7,0 literes V8-as volt, 505 lóerős teljesítménnyel.
Ehhez társult az újult, Z/28-as külső is, az eladási számok pedig máris felugrottak. Nem vitás miért, hiszen a Camaro csúcs alig 4 másodperc alatt futotta le a 100 km/h-s sebességet és negyed mérföldön is tekintélyt parancsoló 12,2 másodperces idővel rendelkezett.
6. Shelby GT350R
A
legújabb Shelby Mustang, a 2016 óta elérhető GT350, amely már a hatodik generáció modelljeit használja alapul. A Shelby-dinasztia legfrissebb trónörököse lenyűgöző múlttal rendelkezik, amit majd egy külön cikkbe fogok összefoglalni, hiszen nem lehet csak néhány mondatot írni a Ford tuning részlegéről.
A GT350-es Shelby 5,2 literes V8-cal debütált még 2016-ban, amely motor a méltán kiérdemelt „Voodoo” becenevet kapta az autóiparban, a megtermelt félelmetes 526 lóerejével.
A Brembo fékekkel, Recaro ülésekkel, MagnetRide futóművel, Tremec váltóval és karbon komponensekkel tuningolt
Mustang még nem is a csúcsverzió, hiszen további 10 000 dollárért (60 000 dollár az alapár) rendelhető a GT350R, amely lényegében egy súlycsökkentett, pályaautó variációja a Shelby-nek.
Ez a típus már nem tartalmazza a klímát, a hifit és a fölösleges „sallangokat”, cserébe különleges spoilerkészlet és 3,9 másodperces gyorsulást. Megéri? Meg!
5. Equus Bass 770
A régi Mustangok sosem fognak kikopni az autóipari történelemből, hiszen olyan ráhatással voltak az emberiségre, amire csak kevés konkurens volt képes (mondjuk, mind szerepel a listán). Nem csak Carroll Shelbyt ihlették meg a Mustangok, mivel ma már rengeteg tuning cég foglalkozik retro izomautók modernizálásával.
Itt van például az Equus Automotive, amely cég az első generációs Mustangokból épít egy különleges típust, a Bass 770-est (basszus gitárból ered az elnevezés). Az autó teljesen új vázszerkezetet kapott, alumínium és szénszál alkalmazásával, a karosszéria pedig ívelt, de mégis klasszikus hatású külsőt eredményezett, modern fényforrásokkal.
A 640 lóerős ZR1-es Corvette blokk pedig 3,4 másodperc alatt gyorsítja fel a kivételes kasznit 0-100-ra.
4. Chevrolet Camaro ZL1
A Chevrolet a Z28 lezárásával egy egészen új csúcsmodellnek nyitott kaput, a ZL1-nek. Ugyan az ötödik generáció is részese volt már a ZL1-modellcsaládnak, de az igazi változás a 2016 óta elérhető típusoknál jelent meg.
A leggyorsabb és legerősebb Camaro horrorisztikus 650 lóerőt termel meg, hála a 6,2 literes Roots töltős LT4-es
V8-asának, ami a karosszériát 3,5 másodperc alatt gyorsítja fel a már sűrűn emlegetett 100 km/h-s sebességre. Mondanom se kell, hogy a kasztni is idomult a motortér tartalmához, agresszív bodykittel, spoilerezéssel és az ikonikus Camaro kéttónusú fényezésével.
3. Shelby GT500
Hiába a GT350R modernizált megoldásai és Voodoo-erőforrása, a 600 köbcentivel nagyobb „Trinity” 5,8 literes V8-as 662 lóerőt termel meg, az amúgy pedig nehezebb ötödik generációs alapokkal rendelkező GT500-as részére.
A leggyorsabb (jelenleg) Shelby Mustang hű maradt a kobra emblémájához és mindössze 3,4 másodperc alatt harcolja le a 100 km/h-s tempót. Az új 350-es ugyan egy jobb pályaautó a megoldásainak köszönhetően, de a GT500-as verhetetlen teljesítménnyel áll a Shelby dobogó legfelső fokán. Ez viszont lehet, hogy idén megváltozik, hiszen a Shelby egy új GT500-al készül 2018-ra.
2. Dodge Challenger SRT Hellcat
Macska a pokolból, avagy a legerősebb izomautó, ami valaha is tömeggyártásba került. A 6,2 literes HEMI V8-as 707 főtengelyen mért lóerőt ad le, ami azt jelenti, hogy a széria Challenger kasztnit és futóművet is hozzá kellett igazítani az irdatlan lóerő mennyiséghez.
A 20”-os alufelnik indokoltak voltak, mint ahogyan a megnövelt fékrendszer szerepe is. A 2017-ben megjelent Hellcat 3,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra, de az európai verzió csupán 3,8 másodperces gyorsulással rendelkezik. Ettől függetlenül a relatíve olcsó izomautó örök ütőkártyája megmaradt, miszerint a több tízmilliós szuperautókkal képes felvenni a versenyt (persze nem egy szerpentin versenypályán) és mindezt a robajló V8-assal a szívében.
1. Dodge Charger
A lista első helyezettje a hetedk generációjában járó
Charger lett, amit még ma is sokan tévesztenek össze a Challengerrel. A Challengerrel ellentétben a Charger a Chrysler B-platformjára épült, ami később kiegészült az L- és LX-verziókkal. Az első három generáció volt a típus csúcsa, amelyek 1966-1974-ig voltak gyártásban.
A hetedik generáció 2011-től elérhető és 2015-ben jelent meg a most is palettán lévő faceliftes verzió. A facelift SRT-variációja pedig 2017-ben bővült a Hellcat-modellcsaláddal, ami nemes egyszerűséggel ugyanazt a 707 lóerős 6,2 literes Hemi V8-ast kapta, mint ami a második helyezet Challengerben is megtalálható. A végeredmény pedig 3,3 másodperces gyorsulás, a csekélyebb tömegnek köszönhetően.
Te mégis inkább a Challenger mellett döntenél, vagy maradnál a Chargernél?