Vajon mik lehetnek a valaha ismert legkeresettebb és legimpozánsabb fullsize és midsize SUV-ék a világon? Erre a kérdésre állítottam össze most egy listát neked!
Társszerző: Bolgár Krisztián
SUV?! Hallottad már a szót, azt is tudod, hogy döntően városi terepjárókra kitalált jelző, és egyesek akár olyan negatív felhangot is társítanak hozzá, mint megkérdőjelezhető vezetési tudással vagy élettapasztalattal rendelkezők választják ezeket az autókat. De ezek mind csak tévhitek, rossz mendemondák, mint ahogyan az is, hogy ezek a „valamik” használhatatlanok terepen és városban is.
Az SUV hivatalos magyar fordítása a sportcélú haszonjármű, amely jól tükrözi a funkciója valósságát. A SUV-ok a 1990-es években terjedtek el igazán az amerikai piacon, a terepjárók funkcionalitását ötvözték a személyautók kényelmével és könnyed vezethetőségével. Persze a SUV-ok történelme nem csak 28 év, hiszen már az ötvenes években is jelentek meg ma már „SUV típusú” autóknak nevezett terepjárók, mint például a Chevrolet/GMC Blazer vagy a Jeep Cherokee.
1. Isuzu Vehicross
A listát rögtön egy különleges SUV-val kezdeném. Sokan nem ismerik, de az betudható annak, hogy a japán gyártó csak a belpiacra és az amerikai piacra importálta a VehiCrossokat. A kompakt SUV-kategóriába sorolt terepjáró elsőre kicsit vicces kinézettel rendelkezik, de az idő jót tett neki és mára már a furcsasága lett a különlegessége.
Az 1997-2001-ig gyártott Isuzu 3.2 literes és 3.5 literes V6-tal volt elérhető, legnagyobb erénye (akkoriban) a kapcsolható vagy állandó összkerékhajtás, illetve a japán piacos gépeknél a kétkererkes vagy összkerekes TOD-hajtása (elektronikus nyomatékelosztású segédrendszer).
A MotorTrend magazin 1999-ben a „Top 10 Sport Utilities” listájába sorolta, illetve a technikai sportokban is komoly helyezéseket ért el, mint például a ’98-as Párizs-Dakar Ralin a második és negyedik kategóriában elért győzelmei.
2. Lincoln Navigator
A Ford tulajdonában lévő Lincoln az 1990-es évek SUV-lázában kezdett el gondolkozni azon, hogy az ipar ezen szegmensén is saját típust kellene kifejlesztenie. A Ford már rendelkezett az Expedition SUV-modellekkel, ezért nem kellett az alapokról kezdeni az autó fejlesztését.
A kapcsolható és állandó összkerékhajtással rendelkező SUV legnagyobb újítása a luxus SUV-kategória megteremtése volt 1997-ben. A létrejövő terepjáró már nem csak a terepjárók és személyautók kedvező tulajdonságait egyesítette, hanem a luxuskategória kiegészítőit is magába foglalta.
A hatalmas méretekkel rendelkező Navigator három generáción keresztül volt elérhető, 5.4 literes SOHC vagy DOHC V8-okkal, a harmadig generáció pedig 2015-től megkapta a Ford EcoBoost technológiáját. A 4. generáció 2018-tól lesz elérhető, futurisztikus megoldásokkal (egybenyíló első- és hátsó ajtók) illetve a 3.5 literes, EU-piacra is szabott EcoBoost V6-tal
3. Cadillac Escalade
A Cadillac 1998-ban döntött úgy, hogy a fellendülő luxus SUV-kategóriába ő is szívesen képviseltetné magát egy modellel, mivel néhány német és japán gyártó, no meg a Lincoln is úttörő volt ebben a szegmensben. A tervezés alig igényelt tíz hónapot, és az Escalade már gyártásba is került, akkor még a GMC Yukon licenszére épített verziójával, a közös anyavállalat, a General Motors jóvoltából. A 2001-től gyártott második generáció már sokkal elterjedtebb és közkedveltebb lett a SUV-kedvelők köreiben.
Az 5.4 literes és 6.0 literes Vortec V8-nak köszönhetően a kategóriájának egyik legerősebb terepjárója lett, a különböző kiviteleknek köszönhetően pedig (EXT, ESV) nagyobb vásárlói kört tudtak belőni, mint a konkurens Lincoln Motors a Navigatorral.
A harmadik generáció 2006-2013-ig volt gyártásban és már szélesebb motorválasztékot kapott, mint például a 6.0 literes hibrid V8-ast (a GMC-vel egyetemben). A negyedik generáció is a megszokott Cadillac-es eleganciát szolgáltatja, viszik is mint a cukrot a tengerentúlon.
4. Toyota Highlander
Másnevén a Lexus RX „kuzinja”. A Toyota közepes méretű SUV-ja a 2000-es években debütált és 2001 óta van gyártósoron, 2.4 literes sornégyes, 3.0 literes és 3.3 literes V6-tal volt elérhető a Toyota K platformra épített első széria. 2005-től piacvezetőként jelent meg hibrid technológiával (a testvér Lexus után persze), majd 2007-ben váltotta a második generáció, amely már a luxus SUV-kategóriát képviselte.
A második széria kiegészült egy 3.5 literes motorral és hibrid-hajtással, majd 2010-ben egy faceliftet is kapott. A Toyota Hybrid Synergy Drive technológiája lehetővé tette a Highlander tulajdonosoknak, hogy a városi használat során kis távokra a nagy tömeg ellenére csak elektromos hajtást használhassanak. A harmadik generáció 2013 óta elérhető és leginkább már a kínai piacra „szakosodott” és különleges 2.0 literes turbós sornégyessel vásárolható.
5. Hummer H2
Az amerikai SUV-életérzés talán legmeghatározóbb autója, a méltán híres Hummer H2-es. A főként katonai felhasználásról elhíresült H1-es Hummer utódja végül a H2-es típus lett, a General Motors 2002-től 2009-ig gyártotta.
Az egyszerű felépítésű SUV tervezői a luxuscikkek helyett inkább a strapabíró és valódi terepen is használható futómű kifejlesztésére helyezték a hangsúlyt, a 6. literes és 6.2 literes Vortec V8-as erőforrások mellett.
A 3 tonnás terepjáróból készült „utility truck” azaz platóval rendelkező kivitel is. Az utód pedig a H3-as Hummer lett, amely az amerikai adózási és károsanyag-kibocsátással kapcsolatos törvények miatt már kisebb mérettel, tömeggel, valamint "csupán" 3.5 literes, illetve 3.7 literes sorötös erőforrással rendelkezett a H2-es mellett egy ideig párhuzamosan gyártott H3, aminek a gyártását végül 2010-ben állították le.
6. Range Rover Sport
A Range Rover középméretű SUV-ja Európa egyik legkedveltebb terepjárója és a kultusza nem véletlen alakult ki. A brit Land Rover luxusmárkája a Discovery 3-mal együtt jelentette be a Sport érkezését, és 2004-ben már gyártásba is került.
A széles motorpalettában szerepelt többek között a Jaguar 4.2 literes kompresszoros V8-as és az 5.0 literes kompresszoros V8-a, emellett a 2.7 és 3.0 literes Ford Lion turbódízel V6-ok képviselték a dízel választékot. A levegős futómű és a különböző luxus extrák lehetővé tették az egyik legfelszereltebb európai luxus SUV címének elnyerését. 2009-ben érkezett a faceliftes verziója, majd 2013-tól napjainkig a második generáció, amely formája később az Evoque vonalait is ihlették.
7. Ford F650
A Ford egyik legtestesebb modellcsaládja az F650 és F750-es Super Duty, amely számos karosszéria kivitelben volt elérhető 2000-2015 között. A variálható kabinú Ford F-szériák ettől függetlenül - a 4-ajtós verziói - az SUV kategóriába sorolandók.
Az első generációs modellek a méreteihez mérten 6.7 litertől egészen 7.2 literig rendelkeztek dízel sorhat erőforrásokkal, Cummins, illetve Caterpillar motorokkal. A 6.8 literes Ford V10-es blokk propán- és benzinüzemű volt. A főként haszongépjárműként használt modell második generációját 2016 óta szerelik össze a Ford gyártósorain, amely lényegében csak egy facelift frontot és egy 6.8 literes V10-es benzinmotort, no meg néhány beltér fejlesztést „igényelt”.
8. Toyota Sequoia
A Toyota Tundra pickup családjából kifejlesztett teljes méretű SUV-ja a 2000-es évek óta elérhető típus. Az első széria 2007-ig volt gyártva, 4.7 literes V8-okkal, különböző vezérlésekkel és befecskendező rendszerekkel. A második generáció 2008 óta egészen napjainkig készül, és fő piaca természetesen az Egyesült Államok, az értékesítését a Toyota Motor Sales végzi.
A második széria már 5.7 literes és 4.6 literes V8-cal is kapható, valamint számos fejlesztést kapott törésbiztonság és elektronikai területeken, amikkel kategória első lett.
A jelen lista ismételten nem sorrendet tükröz és csak a teljes és közepes méretű SUV-okat vettem górcső alá, az európai méretű Crossoverek toplistája még hátra van!