2018. augusztus 30. | 17:27

Az Aston Martin sportautógyártó azt tervezi, hogy még az idén, valószínűleg az ősszel végrehajtja első nyilvános részvénykibocsátását a londoni börzén.

A Sky News brit hírtelevízió értesülése szerint a sportautógyártó 1 milliárd font, nagyjából 358 milliárd forint értékű részvényt tervez értékesíteni, amiért a cég 20 százaléka kerülne új befektetők kezébe. Ez egyben azt is jelenti, hogy az Aston Martin értéke nagyjából 5 milliárd font, vagyis 1790 milliárd forint lehet.
2019-től gyártják az Aston Martin SUV-ját

Az Aston Martin legnagyobb tulajdonosai az olasz Investindustrial kockázati tőkebefektető társaság és az Investment Dar kuvaiti befektetési alap, de kisebb részesedéssel a Mercedes-Benz anyacége, a Daimler is rendelkezik. A legendás brit gyártó hatalmas pénzeket költ új modellek kifejlesztésére. Egyebek között 2019 végére jelenik meg a cég első SUV-ja (ami egyelőre „DBX” munkanéven fut) és a Forma-1 ihlette AM-RB 001 típus, aminek az ára átlagos felszereltséggel 3 millió dollár, azaz 840 millió forint lesz. Az Aston Martin pont három éve döntött arról, hogy a dél-walesi St. Athanben építi meg második gyárát, ahol ezzel 750 új munkahelyet teremt. A walesi gyárban a DBX modellt gyártják majd 2019-től, és ha hinni lehet a pletykáknak, ez a kocsi Varekai néven lesz majd kapható. Tavaly 5117 autót adott el a cég, 58 százalékkal többet, mint egy évvel korábban és a legtöbbet 2008 óta. A pénz is szépen csordogál: az Aston Martin 2017-es adózás előtti eredménye 87 millió font (31,1 milliárd forint) volt. Valószínűleg éppen ezért döntöttek a tőzsdére lépés mellett, hiszen minden jel szerint elkapkodják majd a felkínált részvényeket.
Az AM-RB 001 modell átlagos felszereltséggel 3 millió dollárba kerül majd

Érdekes kérdés persze, hogy mi lesz őszig a Brexit tárgyalásokkal, illetve mit jelent a vállalat számára, ha megegyezés hiányában marad a hard Brexit, vagyis a megegyezés nélküli kiválás. Ez nem csak a határellenőrzés visszaállítását jelenti ugyanis, hanem visszajönnek a már-már elfeledett vámok is. Érdekes módon Andy Palmer, az Aston Martin vezérigazgatója nem igazán aggódik emiatt, szerinte vásárlóik a vámmal megemelt vételárat is ki fogják tudni fizetni, ám a vámügyintézés már problémákat okozhat. A többi brit luxusautó-gyártóhoz hasonlóan az Aston Martin is sok alkatrészt importál ugyanis Európából – a motorok például a németektől érkeznek -, a vámellenőrzés miatti késlekedés pedig megakaszthatja akár a gyártási folyamatot is. Éppen ezért a cég alaposan feltankolt európi alkatrészekből, így, ha csúnya lesz a válás az EU és a britek között, akkor is biztosítva lesz az alkatrészellátás. Forrás: