Túlélne a Volkswagen egy 3 ezer milliárd forintos büntetést?

Közzétéve:
2018-09-12, 15:45

Saját részvényesei indítottak pert a Volkswagen (VW) csoport ellen Németországban a dízelbotrány miatt

A braunschweigi tartományi felsőbíróságon elindult eljárás célja annak megállapítása, hogy a Volkswagen megfelelően tájékoztatta-e részvényeseit és a tőkepiacot dízelautói károsanyag-kibocsátásával kapcsolatban.

A társaságtól csaknem 1700 részvényes követel kártérítést, intézményi befektetők és kisbefektetők egyaránt. Álláspontjuk szerint a VW vezetésében már 2008-ban tudták, hogy nem képesek teljesíteni dízelüzemű járműveikre az Egyesült Államokban bevezetett szigorú károsanyag-kibocsátási követelményeket, amit azonnal közölni kellett volna a részvényesekkel és a piaccal egyaránt.

Volkswagen

Egy 3 ezer milliárd forintos kártérítés sem rendítené meg különösebben a német autógyártót

A cég azonban eltitkolta a fejlesztések kudarcát, és a kibocsátási értékeket meghamisító szoftvert telepített a dízelmotorok vezérlő egységébe. Ezzel megkárosította a részvényeseket, mert amikor 2015-ben nyilvánosságra került a csalás, a VW-részvény árfolyama több mint 40 százalékkal gyengült. A részvényesek szerint emiatt együttesen mintegy 9 milliárd euró (3000 milliárd forint) kárt szenvedtek. A Volkswagen cáfol, szerintük nem történt szabálysértés, a társaság mindenben eleget tett kötelezettségeinek.

A braunschweigi tartományi felsőbíróságon egy úgynevezett mintaperben próbálják tisztázni a helyzetet, ami azt jelenti, hogy csak egy részvényesi csoport ügyében döntenek, és az ítéletet az összes többi esetben alkalmazzák. A bíróság 13 tárgyalási napot tűzött ki. Ágazati szakértők szerint viszont a per elhúzódhat, akár évekig is tarthat.

Amennyiben a bíróság arra a megállapításra jut, hogy a VW megsértett valamilyen szabályt és kárt okozott a részvényeseknek, újabb eljárások keretében kell meghatározni a kártérítés összegét.

Arndt Ellinghorst az Evercore nemzetközi befektetési banki tanácsadó társaság vezető autópiaci elemzője felidézte, hogy a VW-t már több mint 25 milliárd euróra büntették a dízelbotránnyal kapcsolatban. A társaság likviditási helyzete alapján egyértelmű, hogy azt is átvészelné, ha a részvényesek által követelt teljes összeget, 9 milliárd eurót ki kellene fizetnie.

tőzsde

A VW-részvény árfolyama több mint 40 százalékkal gyengült a dízelbotrány kirobbanását követően

Matthias Casper, a münsteri egyetem (Westfälische Wilhelms-Universität - WWU) szakértője szerint az esetleges újabb eljárások összetettsége és hosszúsága miatt azonban valószínű, hogy a VW peren kívül egyezne meg a részvényesekkel, amelynek végső összege az eredeti követelésnek nagyjából a fele, vagy akár annál kevesebb is lehet.

A VW dízelbotránya 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a céget, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű jármű kipufogógáz-tisztító berendezésébe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.

A VW a világ legnagyobb gépjárműgyártója, tavaly 10,74 millió gépjárművet értékesített, ami 4,3 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. A csoporthoz tartozik a névadó Volkswagen és az Audi mellett a Skoda, a Seat, a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini és a Porsche autómárka, valamint a Ducati sportmotorkerékpár, és saját márkájú haszonjárművei mellett a Scania és a MAN tehergépjárműveket is a VW gyártja.

Forrás:

  • MTI

Kapcsolódó írások

Dehogy ért véget a dízelbotrány!
2018. április 19.
Tegnap a Porsche és Audi gyárait nyomozók szállták meg a dízelbotrány miatt, ami rosszat sejtet a Volkswagen számára. Úgy tűnik, nincs vége a dízelbotránynak!
2020-ra megérkezik a hibrid VW Golf GTI
2018. november 02.
A következő generációs Volkswagen Golf GTI elérhető lesz hibrid hajtással is
A 70-es évek 6 ikonikus sportautója
2017. november 10.
Mikrofonfrizurák, barkók, tömött bajszok, magas derekú trapéznadrágok, női és férfi kezeslábasok – a 70-es évekről sok borzasztó kép is bevillanhat. Az autóiparban viszont csodálatos modellek születtek ekkor.
Volkswagen Bogár tiszta elektromos formában születhet újjá
2018. július 02.
A Volkswagen forradalmian új Bogarat alkot, amely teljesen elektromos meghajtással érkezhet.