2021. szeptember 14. | 14:22


Magyarországon minden olyan piaci szereplő jogosult távszerencsejáték szervezésére, amely a jogszabályban előírt feltételeknek megfelel. Kérjük, nézzen utána, hogy ahová regisztrálni készül, az a kaszinó jogszerűen nyújt-e távszerencsejáték szolgáltatást az Ön számára.


Rendhagyó összefogás kezdődött el a zalaegerszegi ZalaZONE járműipari tesztpályán, ahol több neves iparági szereplő együtt kutatja azt, hogy tudnak egymással és a környezetükkel kommunikálni az önvezető autók egy központi infrastruktúrán keresztül. A tesztpályán 2019-ben az Ericsson építette ki az 5G teszthálózatot, partnereivel pedig az országban először mutatott be manővereket 5G hálózaton kommunikáló önvezető járművekkel, valós körülményeket szimuláló környezetben.

Mint azt iparági szereplők állítják, a fejlett infotainment rendszerek segítik a kommunikációt, a valós idejű tájékozódást, az utasok szórakozását, de az egyre fejlettebb vezetéstámogató rendszerek szolgálják a biztonságot is. Ahogy forradalom zajlott le az online szerencsejáték iparban, például a fogadási oldalak felületein, úgy hasonló folyamatok mennek végbe a hálózatba kapcsolt járművek esetében is, ahol a járművek már nem csak a sofőrrel, de egymással és az okos úthálózattal is képesek lesznek kommunikálni. Ehhez azonban gyors és stabil kommunikációs platformra van szükség.

Széles körű összefogásra van szükség

A ténylegesen „autonóm” járművek globális térnyeréséhez mind szélesebb körű összefogásra van szükség a hálózati hatás megteremtése érdekében. Ahogy történt ez korábban, a XX. század elején, amikor elsősorban az úthálózat továbbfejlesztése vált szükségessé ahhoz, hogy az utakon egyre több jármű közlekedhessen gyorsabban, ugyanakkor biztonságosan. Ilyen összefogás kezdődött el Magyarországon, a ZalaZONE járműipari tesztpályán az Ericsson közreműködésével, akik más hasonló projektben is részt vesznek. Például Svédországban a buszokat és teherautókat gyártó Scaniaval építettek ki 5G teszthálózatot a járművek távoli vezérlésének fejlesztésére, egy Barcelona mellett felépült tesztpályán pedig részt vettek a dedikált 5G hálózat kialakításában.

A világ különböző autópályáin, úthálózatán tavaly 250 millió kommunikációs hálózatba kötött gépjármű közlekedett, 2025-től pedig eljöhet az az időszak, amikor minden eladott új autó képessé válik a vezeték nélküli kommunikációra. Ha ez valóban megtörténik, kézzelfogható közelségbe kerülhet az önvezető járművek korszaka. Persze ehhez még van mit tennie az autómárkáknak, de a közlekedési infrastruktúrák tulajdonosainak, ahogy a vezeték nélküli hálózatokat üzemeltető cégeknek is.

Miért jó nekünk a közlekedés forradalmasítása?

A gyors vezeték nélküli kapcsolat elsősorban a vezető kényelmét szolgáló megoldás. Például az autók fedélzeti számítógépén futó szoftvereket gyorsan, akár észrevétlenül frissíteni lehet. De általuk kiküszöbölhető a probléma, melynek értelmében még a frissített HD-térképek is tartalmazhatnak elavult információkat, hiszen az autók valós idejű frissítéseket is küldenek a Mobile Edge Cloudnak.

A kutatások jelenlegi állása szerint, néhány éven belül alapjaiban változhat meg a közlekedés ma megszokott képe, és rövidesen intelligens autóinknak elég lesz bemondani egy címet, és azok az optimális, leggyorsabb és legbiztonságosabb úton visznek el a célhoz. De az sem szürreális elképzelés, hogy segítenek egy tűzoltónak, mentőnek gyorsabban elérni egy balesethez.