2022. július 20. | 16:52

A szigorításokat a levegő szennyezettsége miatt tartják szükségesnek.

A Levegő Munkacsoport környezetvédő civil szervezet sajtóközleménye írja, hogy számos turisztikai helyszínen szigorításokat vezetnek be a légszennyezés és károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében. 320 európai városban korlátozzák azokat a járműveket, amelyek – főként koruknál fogva – környezetszennyezőbbek.

A legnagyobb turistaforgalmat bonyolító városok alacsony kibocsátási zónákat hoztak létre, ahova tilos behajtani azoknak a járműveknek, amelyek Euro 4-es dízel, vagy Euro 3-as benzines, vagy még régebbi besorolásúak. A rendelkezések városonként eltérnek, van, ahol különdíj ellenében mégiscsak beengedik ezeket az autókat is.

A Tiszta Városok Kampány tanulmánya azt bizonyítja, hogy az alacsony kibocsátási övezetek segítségével jelentősen javul a városok levegőjének minősége. Az elfogadott tervek alapján 2025-re több mint másfélszer ennyi zóna lesz, mint most. Spanyolországban 2023-ra minden 50 ezer főnél nagyobb városban kötelező lesz egy övezet kijelölése, amely legalább 149 zónát jelent. Olaszországban már most 172 alacsony kibocsátási övezet van, Londonban pedig 379 négyzetkilométernyi területet nyilvánítottak ilyen zónává, amelynek korlátozása mindenféle járműre kiterjed.

Itthon 2013-ban készült az első útmutató emissziós zónák létrehozására, azonban az eltelt majdnem egy évtizedben nem történt érdemi előrelépés. A Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse, Vargha Márton szerint egyszerű dolgokkal is megoldható a dolog, például a Margitszigetet vagy a Budai Várat is ilyen övezetté lehetne nyilvánítani, ahova már most is csak külön engedéllyel lehet behajtani.

Mind az Egészségügyi Világszervezet, mind a Munkacsoport több mérése is bizonyította, hogy a városi levegő szennyezettsége a közúti járművekhez köthető. A Levegő Munkacsoport már többször felvetette, hogy más európai városok mintájára Budapesten is korlátozzák a legszennyezőbb autókat.

Nyitókép: Depositphotos

Levegő Munkacsoport