2022. július 11. | 17:19

Az országban van a világ második legnagyobb ritkaföldfém-forrása, ez pedig kulcsfontosságú az elektromos autókat gyártó vállalatok számára.

Fatih Donmez, Törökország Energiaügyi és Természeti Erőforrások Minisztere bejelentette a világ második legnagyobb ritkaföldfém lelőhelyének felfedezését. A kiemelkedő értékkel bíró forrás Anatólia-félsziget közepén, Eskisehir városának Beylikova kerületében található, közel 400 kilométerre Isztambultól.

Mivel a fémek a felszínhez közel találhatók, nem lesz szükség komoly bányászati tevékenységekre, ezáltal a török kormánynak kevesebb pénzbe fog kerülni a projekt. Nagy kérdés, hogy pontosan mennyi nyersanyag található itt, a hírek szerint a lelőhely a következő évtizedekre megoldhatja az elektromos autógyártás ellátási problémáit.

„Évente akár 570 ezer tonna érc feldolgozása is lehetséges. A feldolgozott mennyiségből 10 ezer tonna ritkaföldoxid, 72 ezer tonna barit, 70 ezer tonna fluorit, és 250 ezer tonna tórium származik. Ez utóbbi esetében egy olyan elemről van szó, mely az új nukleáris technológia számára is üzemanyagot biztosíthat. Nem szabad megfeledkeznünk az évi 600 tonna lítiumról sem, mely kulcsfontosságú elem az elektromos járművek gyártásában” – fogalmazott a török miniszter.

A minisztérium szerint az új bányászati komplexum pilótaprogramja a kezdeti kutatás-fejlesztési programot követő egy éven belül elindulhat. A projekt megvalósításában Törökország legjobb egyetemein pallérozódó tudósok és mérnökök vesznek részt.

Kép: Depositphotos

Az elektromos járművek gyártásában nem csak az akkumulátorok, hanem az elektromotorok előállításához is szükségesek ezek a ritkaföldfémek. Az erőforrások döntő többsége jelenleg Kínában van, a koronavírus-járvány kedvezőtlen alakulása pedig folyamatos ellátási problémákat okoz. A megoldást az autógyártók különböző forrásokból próbálják megtalálni. A General Motors egy kaliforniai bányával együttműködésben kívánja megvalósítani az elektromos Hummer gyártását.

A másik lehetőség az újrahasznosítás. A Nissan a japán Waseda Egyetemmel közösen tesztel egy új eljárást, ami az elektromotorok mágneses részéből nyerné ki a ritkaföldfémeket. A gyártók próbálják kerülni a kínai kapcsolatok, mivel Kína a múltban politikai visszaéléseket is elkövetett ezekkel a nyersanyagokkal. Ha Törökország jobb ajánlatot tud nyújtani, Kína komoly üzleti lehetőségektől fog elesni, az elektromos autógyártás pedig új erőre kaphat.

Nyitókép: Depositphotoss

  • Címkék: