2022. május 18. | 15:36

Az első negyedév áremelései elmaradtak a szolgáltaók költségeinek emelkedésétől.

Áremelésre lehet számítani a közúti árufuvarozásban, mivel az első negyedévben a szolgáltatók nem tudták olyan mértékben emelni a díjaikat, mint amennyit a Közúti Fuvarozó Árindex (KFX) indokolt volna. Figyelembe véve a költségek jelenlegi alakulását, akár 20 százalékos drágulás sem elképzelhetetlen az idei évben – írja a Világgazdaság.

A DigiLog Consulting tanácsadó által kiadott közlemény rámutatott, hogy jelentős áremelésekkel kell számolni a hazai közúti fuvarozásban, ugyanis a szolgáltatók eddigi tarifaemelései nem értéke el azt a szintet, amennyivel a költségeik növekedtek idén. Ráadásul az áremelés vélhetően az inflációra is negatív hatással lesz.

kamionok
Kép: Depositphotos

A költségek növekedését a nemzetközi fuvarozás esetében 11,3, míg a belföldi fuvarozás viszonylatában 14,1 százalékos díjemeléssel lehetne kompenzálni. A tarifák első negyedéves emelése azonban elmaradt ezektől a számoktól, ugyanis a szolgáltatások mindössze 9-10 százalékkal drágultak a Q1-ben.

Lajkó Ferenc, a cég ügyvezetője elmondta, a túlságosan alacsony emelés következtében a veszteségessé váló fuvarozók egy része tönkremehet, ami kapacitáshiányt idézne elő a piacon. A jelentős emelés hatására kialakuló inflációs hatást a fogyasztók esetében is számottevő drágulást eredményezne, hiszen az alapanyagok és késztermékeke 70 százalékát közúton szállítják.

haszongépjárművek
Kép: Depositphotos

Lajkó szerint további nehézségeket eredményezhet, ha a megbízók nem fogadják el a megemelt árakat, mivel ez akár komoly ellátási problémákat is okozhat.

„Az árindexben szereplő érték abszolút elfogadható, a kérdés inkább az, hogy abból a piacon a fuvarozók mennyit tudnak érvényesíteni” – nyilatkozta Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkárhelyettese a Világgazdaságnak.

Nyitókép: Depositphotos