2022. augusztus 12. | 08:23

Az eredetiségvizsgálat során megnézik a jármű alvázszámát, motorszámát, rendszámát, ezeket az egyedi azonosító elemeket pedig összehasonlítják a gyári állapothoz, a kísérő okmányokhoz és a BM nyilvántartásához képest. A vizsga díja függ a jármű típusától és hengerűrtartalmától is. De hogy miért is van erre a vizsgálatra szükség?

Egy 1998-as belügyminisztériumi rendelet tette kötelezővé a külföldről származó járművek esetében a forgalomba helyezés előtti eredetiségvizsgálatot, ez a rendelet szabályozta azt is, hogy ezt a vizsgálatot el kell végezni a jármű egyedi azonosítójának cseréje esetén is. 1999-től pedig tovább bővült a kör, ettől kezdve már tulajdonosváltás esetén is kötelező a vizsgálat. A cél elsősorban az autólopások megelőzése, visszaszorítása.

Az eredetiségvizsgálatra akkor van szükség, ha külföldről hozunk be használt járművet, ami nem szerepel a járműnyilvántartásban, valamint akkor, ha forgalomból kivont járművet szeretnénk forgalomba helyezni, illetve ha kiviteli rendszámot igénylünk, vagy olyan szerelési munkálatok zajlottak az autón, melyek az alvázszám vagy motorszám megváltozásával jártak. Ezen kívül a leggyakrabban akkor, ha a tulajdonjogban változás történt, illetve akkor is, ha új autót vásárolunk, és ez nem rendelkezik a gyártó által mellékelt járműkísérő lappal.

 

Mi szükséges a vizsgálathoz?

Fontos tudni, hogy az eredetiségvizsgálatot a jármű tulajdonosa kezdeményezheti, de hivatalos meghatalmazás birtokában ezt más is megteheti. A vizsgálathoz szükséges a forgalmi engedély, a törzskönyvben szereplő tulajdonos, vagy az adásvételi szerződésben lévő vevő személyi igazolványának (fényképes igazolványának) és lakcímkártyájának másolata. Meghatalmazott esetén a meghatalmazott igazolványa és lakcímkártyája szükséges. Jogi személyek esetén a forgalmi engedély mellett cégkivonat, aláírási címpéldány és az aláírásra jogosult igazolványa és lakcímkártyája szükséges a vizsgálathoz. Ezen kívül a törzskönyv is jó, ha megvan, és természetesen az adásvételi szerződés. A külföldről behozott járművek esetében személyi igazolványra, a külföldi forgalmi engedélyre, műszaki adatlapra, a származás ellenőrzési igazolásra, számlára és az adásvételi szerződésre lesz szükségünk. Az eredetiségvizsgálat mintegy háromnegyed órát vesz igénybe.

Az eredetiségvizsgálat menete

Az eredetiségvizsgálat egy szükséges és kötelező hatósági eljárás, ami védi a vevőt, így aki autót vásárol, nagyobb biztonságban van. Maga a vizsgálat úgy zajlik, hogy az eredetvizsgáló megnézi a motort, ellenőrzi a motorszámot és az alvázszámot. Ezeket az információkat továbbítja a hatóságoknak, akik ellenőrzik, hogy ezek egyeznek-e az ő nyilvántartásukkal. Ezt visszaigazolva lehetünk biztosak abban, hogy az autó nem lopott, nem áll körözés alatt, eredeti. Ennek a vizsgának egyébként hatvan nap az érvényessége, ha ez idő alatt nem történik meg az adásvétel, akkor újra kell vizsgáztatni az autót. Az eredetiségvizsgálat célja a lopások és kétes üzletek visszaszorítása volt, így nagyobb biztonságban lehet a vásárló is.