2020. október 26. | 15:14

Szomorkás “ébresztő” cikkem a közlekedési lámpák használatáról.

Persze, hogy persze! Ez egy sokadszor előrángatott téma, nem is tervezem a világot megváltani vele, mégis visszaszoríthatatlan kényszert érzek a téma fejtegetésére.Történt velem a mostanra bőven 10 éves vezetési karrierem alatt sokadszorra, hogy belém talált érkezni valaki, hátulról. Na de nem ám azért, mert hirtelen fékeztem, nem, kedves barátaim, megálltam egy piros lámpánál. Így bizony, ahogy mondom, megálltam! A dugóban! Most nem megyek bele, hogy mekkorának tűnt a kár ott és mekkora valójában, ha olvasol és követsz engem tudod, hogy néz ki az autóm, mennyit foglalkozom vele, miképpen épül, szépül, rombolódik időről időre. Bárcsak egyszer én rombolnám már le egy pályán vagy valami. De nem, Budapest népessége előszeretettel zúzza porrá a kocsim minden létező pontját és ami a legszörnyűbb, hogy a sokból sajnos eddig csak kettő vállalta a felelősséget is érte.

A szemem kiszúrja azonban, hogy ezen balesetek nagyobbik hányada bizony ráfutásos szitu, és semmi máson nem múlott, csak azon, hogy a mögöttem lévő elaludt, telefonált, csipszet majszizott, vagy a kedvencem: “csak úgy előtte teremtem délután fél ötkor, a Dózsa György úton egy erősebb nyári pénteken”. Az anyám büdös úristenit, he! Szóval módszeresen gyilkolják az egyébként kiállítási darabnak megfelelő kocsimat. Na mindegy, elragadtattam magam, kanyarodjunk vissza az alap problémához.

Miért nem tud a magyar ember fia-lánya megállni a piros lámpánál és elindulni a zöldnél?

Nekem erre több hipotézisem is van, csak néhányat sorolnék fel azon túl, amik már elhangzottak. Az első, hogy egyszerűen vannak, akiknek halvány lila harmatos lepkefingjuk sincs arról, hogy az a közel két tonnás istenverte SUV, amiben furikázza Gizikét meg Józsikát, az rohadt nagy! Nehéz, nem áll meg könnyen lendületből még akkor sem, ha a jövő hét elektronikáját is belevette apa anyának. Tehát, az emberek nem kompatibilisek a járművel, amit vezetnek. Fogalmuk sincs, mekkora a féktáv és milyen erővel kell lenyomni az egy szem gázpedált, amivel elindul az az áldott autó. A motorfék használatának ismeretlenségéről csak azért nem beszélek, mert sokan már elektromos vagy hibrid autóban ülnek, ami akkor is megtanítja, hogy a motorfék létezik, ha nem akarod. Lehetne itt kukacoskodni, hogy de az EV-nél az nem is igazi motorfék, de érjük be a jelenséggel, nem kell tudnia a sofőrnek, hogy a lemezek alatt pontosan mi történik.

A következő felvetésem, hogy egyszerűen, már elnézést a kifejezésért, de “sok a köcsög” és van, hogy annyira elegem lesz, hogy bevallom, én is azzá válok. Ok-okozat, így tudok aludni. És komolyan azt mondom, legyen bárki köcsög, de tényleg! Csak tudjon mellé vezetni, az ég áldja meg. Nem Indiában élünk, hogy a nagyobb kutya b˙˙˙˙˙k elvet alkalmazzuk. Nincs elsőbbsége senkinek, aki nagy autóval jár és nekem sem szabadna beférnem minden adandó résbe, ahol elfér a Madzag. Senki sem tökéletes. Én még nem mentem bele másokba, sosem. Szóval sokan többet vagy éppen kevesebbet hisznek magukról, mint amik valójában és elkövetik a klasszikus hibákat. Ilyen a “nem tudtam időben megállni” és az “azt hittem még beférek”.

Haladjunk is tovább, és vegyünk néhány KRESZ átiratot, ahol a sárga lámpa érett zöldnek minősül, a zöld pedig még nem elég, hogy valaki elinduljon. Nem hiszem, hogy hatalmas titkot árulok el azzal, ha elmondom, a közlekedéssel foglalkozó mérnök emberek nem véletlenszerűen hangolják a lámpákat, még akkor sem, ha nagyon úgy tűnik. Az esetek 99 százalékában azért nem működik a zöld hullám, mert az emberek nem törődnek a lámpa mindhárom fázisával, csupán csak kettővel.

Ezen két szín általában a piros és a zöld, a sárga egy misztikus átmenet, ahol vagy átmegy vagy satuzik, pedig még két autó férne át mögötte. Javaslatom a következő: ha éppen állsz és pirosról sárgára vált a lámpa, helyezd a kezed a képernyőre, izé, a sebváltóra és kapcsolj 1-es fokozatot. Automata esetében helyezd a kezed a váltókarra, kapcsolj D állásba a fékpedál lenyomásának megszüntetése nélkül. Sárgáról zöldre vált a lámpa… Indulj el. Ha második vagy, akkor is, mert akkor fog működni a rendszer, ha a zöldnél az emberek egyenletes tempóban elindulnak. Kész a trükk. Az ide oda sávváltogatás sem ment meg, csak még nagyobb kavalkádot generálsz vele, hiszen annak, aki elé bemész lassítania kell, te pedig gyorsítasz, majd fékezel, hogy beférj. Számos videó foglalkozik ezzel, csak írd be a keresőbe, hogy “miért van dugó”?

Az utolsó dolog, amit fejtegetnék, hogy egyszerűen nem figyelnek maguk elé és mögé a sofőrök. Jó reggelt kívánok, nem elég, hogy előtted és mögötted is lehetnek, még melléd is érkezhet valaki, jobb, ha észben tartod ezt az infót! Muszáj magamat ostorozzam, hiszen tényleg hajlamos vagyok az agymenésre a kocsiban, főleg, akkor van hülye természetem, ha provokálnak. De ismétlem, még sosem okoztam balesetet, amiben más jármű is szerepet kapott volna azon kívül, amit én vezetek, így valamit biztosan nem rontok el. Rengeteg sofőrt látok görcsösen csak előre figyelni, nagyon kérlek titeket, használjátok a tükröket, a fejeteket is el lehet forgatni, még szemmel verni is ér bárkit, csak tudd, hogy ott van!

Ha eljutottál eddig a részéig a cikknek, akkor először is nagyon szépen köszönöm a figyelmed, másodszor pedig kérlek, írd meg nekem kommentben, hogy szerinted hogyan működhetne jobban a közlekedés. Vagy ha van egy hajmeresztő sztorid, azt sem kell titokban tartani! Jó lenne, ha a közösség elindulna egy olyan irányba, ahol nem kell attól félnem minden nap, hogy “na, ma hogyan törik össze és hagyják ott a kocsimat, vagy rossz esetben engem is az úton?”