2020. október 13. | 16:24

Európai szinten a franciáknál a legmagasabb ez az adónem, jelenleg is 20 ezer euró.

Miután úgy döntött a francia kormány, hogy hétezer euróra emelik az elektromos és a plug-in hibrid rendszerekkel hajtott autók támogatását, arról is határoztak, hogy módosítják a szén-dioxid kibocsátás alapján kivetett adók mértékét. Ennek értelmében a 2021-ben forgalomba helyezett járművekre, a regisztrációt követően akár 40 ezer eurót, azaz 14 millió forintot is felszámolhatnak.

2021-től kezdve több kategória is lesz, így 131 gramm/kilométeres CO2 kibocsátás esetén, 50 eurót kell fizetni, ezen felül pedig minden további grammért még többet kell törleszteni az állam részére. Például 160 gramm/kilométer esetén már 1761 eurót kell fizetni az állami szerveknek a regisztrációkor, a maximális érték pedig 225 gramm, ami esetén már 40 ezer euróval lesz kevesebb a tulajdonos (aktuális árfolyamon 14,4 millió forint). 2022-től ugyanez már 50 ezer euró, viszont van egy olyan szabály is, amely szerint az illeték mértéke nem lehet nagyobb, mint az autó értékének a fele.

A Bloomberg Intelligence által összeállított adatok alapján a felső határilleték inkább olyan márkákra lehet hatással nagyobb mértékben, mint például a Lamborghini, a Ferrari és a Porsche sportautói, a Bentley, a Rolls-Royce és a magas kategóriás Mercedes modellek. Konkrét típusokra lebontva, a teljes adóösszeg alá eső modellek között szerepel a Lamborghini Urus és az Aventador, a Ferrari Portofino és a 812-es modell, a Porsche 718 Spyder és a 911, vagy a Rolls-Royce Ghost, a Cullinan. De ott van még a Bentley Flying Spur, a Mercedes AMG és a G-osztály is.

A franciáknál jelenleg a maximális érték 20 ezer euró, ami mai árfolyamon átszámítva 7,1 millió forint. Ami a járműveket illeti, európai viszonylatokban egyébként Franciaországban van a legmagasabb adó a szén-dioxid kibocsátás mértékére.