2018. február 01. | 11:07

Vajon jó irányba halad az autóipar? És ha igen, akkor van jogod eldönteni, hogy igen vagy sem?! Érkezik az új T-Roc, amely minden bizonnyal megosztó reakciókat vált ki.

SUV-ok és a miniatürizált motorok egy olyan téma, ami a 2010-es évek előrehaladtával exponenciálisan előtérbe került a főbb autógyárak palettáin. Lehet mondani, hogy divathullámról van szó, de várhatóan nem mostanában fog lecsengeni.

A mai városi terepjárók, a 90-es években megjelent óriási és luxus SUV-ok egy igencsak átalakult verziói. A sportos élményautók előretörését az is segítette, hogy egyre több kivitelt, valamint kategóriát teremtenek a márkák a témán belül, hiszen már elég sok méretbesorolás létezik a mai SUV-piacon.

Nem is olyan rég jelentek meg az Opel Mokka, Citroen C3 Aircross vagy a Fiat 500X modellek, amelyekben a közös, hogy mind a „mini SUV”-kategóriában helyezkednek el. A Volkswagen még 2014-ben debütáltatta a T-Rocot, amely a VW piacvezető mini SUV-ja akart lenni. Végül három évet kellett várni, hogy gyártásba is kerüljön VW Tiguan kisöccse, aki egy parányi motorral is kapható.

Számít a méret? A Volkswagen szerint igen!

A VW-konszernnek persze nem teljesen újdonság a mini-SUV téma, hiszen az Audi Q2-je már a T-Roc előtt gyártásba került, illetve sokban (szinte mindenben) megegyezik a T-Roc méreteivel és műszaki felépítésével. Ebből következhet az, hogy a T-Roc az egy VW emblémázott Q2-es? Nos, pont fordítva lenne helyes a felvetés, hiszen a VW sokáig tanulmányautónak használta a T-Roc-ot, illetve a Q2 kapta a T-Roc fejlesztéseit.

Ettől függetlenül a Golf méretű T-Roc sok újdonságot és különlegességet tartogat azok számára, akik egy kompakt terepjárót szeretnének VW színvonalban. A külső is sok szempontból esztétikusabb, mint az „unokatestvér” Q2-es, vagy a konkurensek közül a bevezetőben felsorolt SUV-ok), hiszen a VW mindig is igyekezett megtartani alapvonásait.

A T-Roc ezért Tiguanra hasonlító frontot kapott, persze éppen elegendő újítással, mint a hatszög alapú szellőzőnyílások, amiket kitölt a nappali menetfény LED szalagja. A hátsó traktussal már más a helyzet, hiszen a Seat Arona féltestvér lámpáira hajaz a T-Roc, illetve ez esetben is fordított a dolog, hiszen az Arona is a T-Rocból „fejlődött ki”.

Összességében az autó külseje tipikusan Volkswagenes, elegánsan visszafogott, és egy minimális sportos hatás azért érződik a dizájnon, annak ellenére, hogy nincs sok köze a SUV-nak a versenyzéshez.

A TSI-motorok legkisebb verziója

A motor hengerűrtartalom zsugorítás, mint már említettem, egy eléggé új-keletű dolog, amit a károsanyag kibocsájtás elleni harc és azokra épülő törvényi szabályozások alkották meg – közvetve. Arról nem is beszélve, hogy egy csöpp motor turbófeltöltővel elég jó fogyasztási értékeket érhet el, ami bónuszként fogható fel a konstrukció pozitív jelzőinek listáján.

A nem is olyan régóta létező TSI a VW fő motorkonstrukciója a benzinmotorok terén, amiket a kis méreteik miatt legtöbb esetben turbófeltöltővel szerelik, ezzel kompenzálva a redukálással járó teljesítménycsökkenést.

Ez elvben nagyon szép és nagyon jó, de ezek a konstrukciók egyelőre még nem nagyon bizonyítottak hosszútávon. A konkrét dolog amire gondolok az a motorélettartam, hiszen egy alulméretezett alkatrész lehet az akármilyen strapabíró porkohászati ötvözet, a 200 ezer kilométeres intervallum már annak a kifáradási határát is kikezdheti.

Ezért a szakmai közönség még mindig hezitálva áll hozzá a VW 1000 köbcentis TSI motorjához, aminek 3-hengeres turbófeltöltős motorja 115 lóerőt képes kipréselni magából. Azt viszont meg kell jegyezni, hogy ez az érték elég szép adatnak számít valamint a könnyített, mindössze 1,3 tonnás SUV-ot elég fürgén tudja 100km/h-s sebességre gyorsítani (aránylag).

Az 1.0-es motoron kívül persze elérhető már a 150 lóerős 1.5-ös TSI és a 190 lóerős 2.0-es TSI motorok is, a 4Motion állandó összkerékhajtással, illetve a 6-sebességes DSG automata váltóval megfelelő nyomatékleadást képes produkálni, ezért a T-Roc valóban egy hamisítatlan élményautónak számít.

Idén érkezik a 150 lóerős 2.0-es TDI erőforrás is a palettára, ami a 2.0-es TSI-vel együtt már 7-sebességes DSG váltót fog kapni.

Különleges beltér, rendelhető opció a T-Rocnál?

Bizony az! A visszafogott alapfelszereltség helyett a VW nem is olyan drágán ajánlja a különleges felszereltségű csomagokat, min például a Design-kivitelt, ami kétzónás klímát, 8”-os központi kijelzőt, navigációs rendszert és variálható műszerfal műanyagokat tartalmaz.

Némi plusz összegért (~320ezer forint) rendelhető a Discover navigációs rendszer vagy a nappali menetfény, ami a T-Roc fő arculatát adja. A beltér anyagok jó minőségű műanyagokat és kompozitokat jelentenek, ami pedig további pozitívum, az az, hogy a lábtér még nagyobb, mint a Q2-es Audiban, vagy a rivális Mini Countrymanben.

A T-Roc összevéve egy impozáns, talán kategóriájának eddigi legvonzóbb autója, amit a VW is nagyon tud, ezért a 7,4 millió forintos vételár reális beárazásnak bizonyulhat. Azt ugyan még senki sem tudja, hogy az ezres blokk hosszútávon mennyi rejtett hibát fog előhozni a SUV esetében, de remélhetőleg a VW mérnökei egy valóban megbízható konstrukciót hoztak létre.

Neked hogy tetszik az új T-Roc? Írd meg kommentben a véleményedet!

Forrás: