Az Audi SQ7 méreteivel és technikai újításaival kivívta magának a vezető pozíciót a félelmetes álterepjárók szegmensében. A háromszoros Le Mans győztes dízelmotor nem hazudhat, lássuk mit is tud valójában!
Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
Előnyök
Intelligens futómű
Bitang motor
Csúcskényelem
Hátrányok
3. üléssor csak gyerekeknek
Ereje és méretei könnyen tahóvá tehetnek!
Borsos szervizdíjak
Köszönjük a tesztautót a Magyar Autókereskedőház Zrt.-nek! - www.mahzrt.hu
Audi SQ7: Alcantarát mindenkinek
A kabin kifogástalan kialakítással bír, mind a kidolgozás, mind az anyagok minősége lehengerlő. Gyakorlatilag minden kézre áll, egyértelműen lehet válogatni a gombok áradata között, tovább nagyon nem is lehet fokozni a komfortérzetet az SQ7-esben utazva. A szellőzés és a masszázs funkció a tesztalanyuk üléseiben nem volt jelen, igazából nem is tűnt fel, ugyanis volt megannyi más dolog, ami elvonta a figyelmünket: például a 24 vezetőtámogató berendezést felvonultató rendszer. A színes head up display, a műholdas képpel működő navigáció és a ragyogó képi világgal rendelkező 360 fokos felülnézetben szintén csak gyönyörködni tudtunk. A full LED-es fényszórók, a 85 literes tank, az adaptív légrugózás, az alcantara és bőr vegyes kárpitozású, fűthető sportülések és a húszcolos felnik alapfelszereltségnek számítanak. Viszont a mátrix LED fényszórók kamerás távfényasszisztenssel, az összkerékkormányzás és a vezetési segédletek nagy része bizony már feláras extrák. Az SQ7 részben képes az önvezetésre, működő navigáció és bekapcsolt tempomat mellett folyamatosan pásztázza a környéket, radarok, ultrahangos szenzorok és kamerák segítségével a táblák jelzéseihez igazítja tempóját, figyeli sávokat, akár kormányozni is képes. Az Audi SQ7-ből rendelhető 7 személyes változat is, jelen esetben is egy ilyennel volt dolgunk, viszont hiába a második elektromos üléssor, leghátra maximum gyerekeket lehet beültetni, egy felnőttnek kínzás lenne ott eltölteni akár 10 percet is. A csomagtartó egyébként 805 literes, a háttámlák lehajtásával közel 2 köbméteresre bővíthető, a hét ülés használatával pedig 235 literes raktér áll a rendelkezésünkre.Audi SQ7: Ha unod a szokványos turbót
Az első V12-es dízelmotort használó jármű az SQ7 volt, mely 500 lóerőt és 1000 Nm-es nyomatékot hordozott magában. Valljuk be, ezek a számok félelmetesnek tűnnek, bár egy több mint két tonnás plázaterepjáróba bőven megférnek. A környezetvédelmi normák szigorodásával hozzá kellett nyúlniuk a V12 TDI-hez, melynek hengerei néggyel megfogyatkoztak, viszont az elektromos kompresszor, ami ekkor került először szériaautóba, kompenzálta mindezt. A monstrum 4,8 másodperc alatt van 100-on, a két hagyományos turbó mellett az elektromos kompresszor elindulásnál és kigyorsításkor segít a levegő tolásában, közreműködésével gyakorlatilag eltűnik a turbólyuk. Legyen akármilyen gázadás, a 2,3 tonnás gépezet azonnal megindul, a villámgyors gázreakció a 250 milliszekundom alatt felépülő nyomásnak tudható be. Az Audi elsőként alkalmazta saját dízelmotorjaiban az AVS (Audi Valvelift System) változó szelepvezérlést, mely által képes az együttes töltőnyomás-leadására az elektromos és a hagyományos turbótrió. Az SQ7 kérhető karbon-kerámia fékekkel is, ez leginkább azoknak javallott, akik versenypályán is nyüstölnék a világ legerősebb dízel SUV-ját. Egyébként meg 2200-as fordulat alatt beéri egy turbóval is, ha nem cipőzzük neki nagyon simán el lehet vele járni 7-8 literrel is. A 3956 köbcentis, 435 lóerős motor erejét egy 8 fokozatú, gyorsabb tiptronic váltó juttatja el a négy kerékhez, természetesen a váltó is egy átdolgozáson esett át, hogy bírja ezt az embertelen 900 Nm-es nyomatékot. Sajnos a motor hangja részben szintetikus, a 23 hangszórót felvonultató Bose rendszer a zene mellett kiválóan imitálja egy vérbeli, benzines V8-as hangját, ami azért a fülünkre és a tudatunkra jótékony hatással van. Az elektromos kompresszort egy újdonságnak számító, 48 voltos feszültséggel működő rendszer látja el energiával, mely a hagyományos 12 voltos rendszerrel párhuzamosan működik. Ezt az összetett szerkezetet egy 470 Wh-ás 13 kW csúcsteljesítmény leadására képes lítium-ion akksi működteti, mely az autó farában található.Lehet-e sportos az SQ7? Ilyen stabilizátorokkal talán
Ha ez még nem volna elég, akkor elmondanám, hogy az autóban még egy nagy teljesítményű villanymotor is fontos szerepet tölt be, méghozzá a stabilizátorban. Az SQ7-tel semmitől sem tartva, nagyobb sebességgel is betévedhetünk élesebb kanyarokba, ugyanis az autó nem dülöngél, ahogyan a magas súlypontú autóktól megszoktuk, inkább stabilan tartja magát. Ez nem véletlen, hiszen az 1200 Nm-es forgatónyomatékot kifejtő villanymotor a stabilizátor két felét képes egymáshoz elforgatni, így a 2,3 tonnás rém úgy áll, mint a cövek. Csak úgy átsuhan az úthibákon, a poén az egész dologban az, hogy rossz úton képes még elektromos áramot is termelni. A hosszú rugóutakkal komfortos futást értek el, sportosan is lehet közlekedni vele, ám vigyázni kell, mert ha nagyon besokallunk akkor elég durván avatkozik be a rendszer, kellemetlen rángatásba torkollhat a vagánykodás. A Quattro hajtás 60:40 arányban osztja el az erőt az első és a hátsó tengelyen, de ha nagyon szükséges, képes magától, mechanikus úton zárni, hátra max. 85, előre max. 70 százaléknyi nyomatékot képes juttatni. Az adaptív légrugós futóművel képes magát megemelni, így a szétkapcsolható stabilizátorral együtt jó szolgálatot nyújthat terepen, viszont a valódi élményeket az aszfalton biztosítja. Az SQ7 képes az akár 22 colos kerekek mindegyikét forgatni, így szűkösebb városi környezetben is otthonosan mozog, ugyanis ezzel a megoldással egy métert faragtak le a fordulóköréből. Viszonylag könnyű vele manőverezni: 5-15 km/óra között legfeljebb 5 fokot ellentétes irányba, gyorsabban autózva pedig az elsőkkel megegyező irányba, max. 3,5 fokot fordulnak a hátsó kerekek.Összegezve
Nem csoda, hogy az NCAP töréstesztjein öt csillagot kapott ez a romboló, hiszen már csak a méreteit tekintve is természet feletti biztonságot nyújt. Felvetődik a kérdés, hogy vajon kinek van szüksége egy ilyen erős dízel autóra, hiszen az egy szinttel lejjebb található motorok is már kellő dinamizmussal ruháznak fel egy hasonló mega-szabadidő autót. A maga nemében persze parádés autó: amilyen kényelmet, erőt, élményt kínál, arra nincsenek igazán szavak. A komplexitása kétségtelen, de aki egy valóban összetett, számos egyedi megoldással felruházott gépjárművet szeretne fenntartani, annak felesleges 5-10 millióval kell rendelkeznie a korrekt fenntartáshoz is!Audi SQ7 - 4.0 TDI V8 quattro Tiptronic
- Lökettérfogat: 3956 cm3
- Hengerek/szelepek: 8/32
- Max. teljesítmény: 435 LE 3750-5000/perc
- Max. forgatónyomaték: 900 Nm 1000-3250/perc
- Hossz./szél.: 5069/1968 mm
- Tengelytáv: 2996 mm
- Saját tömeg/ Össztömeg: 2270-3030 kg / 1330 kg
- Városi fogyasztás: 8,4-8,7 l /100 km
- Országúti fogyasztás: 6,5-6,9 l /100 km
- Vegyes fogyasztás: 7,2-7,6 l /100 km
- CO2-kibocsátás: 190-199 g/km
- Végsebesség: 250 km/h
- 0-100: 4,8 s
- Erős Márk
- Németh Kornél
- Aranyossy Medárd