2017. október 19. | 04:19

Bogár, amelyik 300 km/h feletti sebességre képes? A kaliforniai THR Manufacturing megcsinálta! 400 extra lóerő mellett 4 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100-ra az elképesztő konstrukció...

Ha az ember elbeszélget az MK1 és MK2 VW Bogár tulajdonosokkal, rádöbben, hogy közel sem gengszter faktoruk vagy menettulajdonságaik miatt kedvelik szeretett autójukat. Ezzel persze semmi baj sincsen, hiszen a Golf platformra épített új szériás bogaraknak sem a kamasz, lámpától-lámpáig fiatalok az igazi célcsoportja. Sokkal inkább az aranyos becenevet adó, és autószempillát ragasztó 25-35 éves hölgyek a potenciális felvásárlói kör. Nos, a kaliforniai THR Manufacturing fogta, és keresztülhúzta a bogárról alkotott idealizált képeket, és épített egy 328.2km/h-ra képes kettes Bogarat.

A világ leggyorsabb Bogara?

Bizony kevés ilyen teljesítményű Bogárról halottunk eddig, sőt. Mondhatjuk azt is, hogy még sohasem láttunk ilyen számadatot és a Bogár nevét egy mondatba foglalva. Ennek lehet számos indoka, legvalószínűbb az, hogy kevesen látják potenciális dragsternek a gömbölyded formájú Volkswagent. Azonban a kaliforniai Tom Habryzk és csapata, a THR Manufacturingpont az ilyen meghökkentő projekteket hajszolják. Minél kevésbé számít az ember a hatalmas teljesítményre, annál nagyobb élvezettel fog rajongani érte. Ez egyfajta „sleeper” (gyári külső, hihetetlen teljesítményű autók) felfogás, még akkor is, ha a sárga Bogár bukócsövei, ültetett futóműve és a két db fékezőernyője a hátulján bizony utal a valós teljesítményére. Az alap egy 2012-es 2.0TFSI R Line volt, ami 2017-ben a hírhedt Utah állambeli sósivatagban döntötte meg egyéni rekordját. Az USFRA által mért eredmény 205.122 Mph volt, azaz 328.194Km/h. A csapat egyébként szereti a különleges kihívásokat, hiszen hasonló teljesítménnyel felruházott Suzuki Kizashi és egy Volkswagen Jetta Hibrid (!) is készült már a THR kezei között.
Gyári (OEM) optika, szolid felnik, de redukált hasmagasság. Az ember már elkezd azért találgatni...

A sorrend a legfontosabb

Tom és csapata semmit sem szeret a véletlenre bízni. Így jól tudják az aranyszabályt, miszerint eszetlen teljesítménynövelés előtt először a megfelelő körülményeket kell biztosítani az autó számára, nehogy az árokba kössön ki egy több száz lóerős demóautó. Az első lépés ezért a futómű tökéletesítése volt, így hát a KW-hoz fordult a csapat, ahonnan berendelték az állítható keménységű és magasságú futóművet. Az összerakásnál azonban felhasználták a megegyező Jetta és GTi segédrugókat, a még alacsonyabb hasmagasság érdekében. A 330-as sebességet pedig a gyári alu lengőkaroktól sem lehet elvárni, hogy torzulás nélkül eltűrjék, így egyedileg gyártotta le azokat a THR egy speciális alumínium ötvözetből. Érdekesség, hogy a gyári kormányösszekötő rúd még bírja a terhelést, de hamarosan ő is egy erősített verzióra cserélődik. A gépet 15x5.5”-os acélfelnikkel, Moondisk dísztárcsákkal és 24” átmérőjű Goodyear Eagle abroncsokkal szerelték fel a sós talajra kiképezve. A biztonságot továbbá egy kétdugattyús Wilwood féknyereg és nagyméretű féktárcsák növelik elöl, míg a hátsó szekció gyári maradt fékrendszer terén. Azonban van mit nézni hátul is, hiszen egy pár DJ Safety fékezőernyők foglaltak helyett a Bogár csomagtartóján. A beltér igen masszív, 12-pontos bukócsövezést, egyedi kagylóüléseket és vezérlőpanelt kapott, ráadásul még a hátsó ablakok is ki lettek cserélve nagy rezonanciát is bíró plasztik műanyagokra.
A sebességrekordjairól híres kiszáradt tó helyén lévő sósivatag bizony kevés Bogárral találkozhatott… eddig!

Plusz 400 lóerő? Mégis honnan?

A válasz pedig nem is lehetne izgalmasabb. Természetesen egy óriási (igazából kettő) turbófeltöltő segítségével. Persze ekkora nyomás és erőrendszeri különbségeknél ez nem csak úgy megy, hogy felrakjuk a gyári turbó helyére, és „hadd töltsön”. Tom-ék hosszas kutatómunka után döntöttek úgy, hogy a gyári motorblokkot megtartják, mert a gömbgrafitos öntöttvasból készült blokk képes még ennél nagyobb fordulatszámot és hőmérsékletváltozást is elviselni. Így hát a figyelem a hengerfejre szegeződött, illetve a blokk tartalmára. A sornégyes erősített Mahle dugattyúkat kapott, IE hajtórúdakkal és egyedi Schneider vezérműtengelyekkel kiegészítve. Az egyedi szívósor a megnövelt „légszomj” igény miatt volt elengedhetetlen, az egyedi 4-1-ben leömlő pedig a fokozott gázreakciók érdekében volt indokolt. Egy Garrett GT25-ös és egy GT35-ös cserélte le a gyári ikerturbós készletet, erősített turbócsövezéssel és egyedi dupla intercooler-el megtámogatva. Ennek köszönhetően az autó 37°C-os hőmérsékletben, 330 km/h-s sebességnél és 2.8 bar-os turbónyomáson képes bármiféle károsodás nélkül hosszútávon is üzemelni. További módosítások még a 3”-os nyitott kipufogórendszer, valamint Perfomance Electronics egyedi motorvezérlő egysége, amely ideális forgatónyomatékot igyekszik vezérelni a nagyobb fordulatszám tartományokban. A végeredmény pedig elismerésre méltó. Egy 200 lóerős és 280 Nm-es erőforrásból gond nélkül kilehet hozni 600 lóerőt és 615 Nm-t (!), csupán szakértő kezek kellenek hozzá. És a kiadások? Nos, arról nem is érdemes beszélni, de Tom-ék elárulták, hogy az összköltség egy 7-es Golf R-nél drágábbak, de egy jetpacknél még mindig olcsóbbak. A szétszteroidozott sárga rovar története pedig itt még nem ér véget, annak ellenére, hogy a 0-100-as idő már 4 másodperc alatt kóricál. Tom és csapata igyekszik még többet kihozni az autóból, de gyanítják, hogy az elérhető teljesítmény felső határát súrolják. Így hát a THR-nek egy másik bizarr projekt után kell néznie, kérdés az, hogy vajon mi lesz a szerencsés befutó? Forrás: Super Street Network