Társszerző: Bolgár Krisztián
A mai felgyorsult autóipar világában egyre nagyobb szeletet tesz ki a képzeletbeli kördiagramból a városi terepjárók és
SUV-ok különböző generációi, ami felveti azt a problémát, hogy az emberek esetleg összemoshatják ezeket a terepjárókat a régi korok vérbeli off-road gépeivel.
A múlt században már akkor is gyártottak terepre bevethető gépkocsikat, amikor még a kategória mondhatni meg sem született. Nem volt szinte semmilyen elektromos segédberendezés, túlzsúfolt kényelmi funkciók vagy gazdaságos erőforrások. Cserébe viszont volt hamisítatlan off-road élmény és a legtöbb terepjáró valódi tereppel is megbirkózott, nem csak a hepehupás sárrázókkal.
Ennek érdekében összegyűjtöttem nyolc klasszikus terepjárót, amit mindenképpen ismerned kell, sőt még a haverodnak is, úgyhogy mutasd meg neki is.
8. Toyota Land Cruiser J40
Ahogyan már a
Land Cruiser beszámolómban is említettem, a világegyetem off-road dinasztiájának egyik legékesebb tagjai a Land Cruiser generációk. A Toyota megalkotta az egyik legjobb terepjárót, amit autógyártó valaha is csinált, a hab a tortán pedig, hogy mind a mai napig alapjaiban nem is változtak meg az Landik főbb tulajdonságai (szerencsére).
Viszont most a második generációs Land Cruiserről kell beszélnem, amely 1960-1984-ig volt gyártásban (a Brazil piacon 2001-ig gyártották!). A 20-as szériát váltó 40-es már kétajtós keménytetős, vászontetős, pickup és még négyajtós kombi karosszériával is készült, hétféle erőforrással és háromféle manuális sebességváltóval. A tekintélyes hasmagasságnak, egyszerű, megbízható szerkezetének és választékos kivitelének köszönhetően ezt a Landit nevezik az első hamisítatlan Land Cruisernek, amely szintén hamisítatlan vezetési élményt nyújt borzalmas terepviszonyok esetén is.
Ugyan közel 300 000 darabot gyártottak a J40-ből, Európában mégis nehézkes beszerezni egy jó állapotút. Ettől függetlenül megéri a befektetést!
7. Range Rover Classic
A tévhitekkel ellentétben, a
Range Rover nem volt végig a Land Rover luxusmárkája. Ami azt illeti, a Land Rover az 1951-es P4-es Roverből, a „Road Rover”-ből jutott el a Range Roverig.
A kezdeti stádiumban csupán egy újfajta típusmegjelölést szerettek volna bevezetni, és az akkor már bontakozó luxusterepjáró gyártásból a Range még nem vette ki részét. Az első típus, a Range Rover Classic, amely csak a gyártásideje végén, 1996-ban kapta meg a Classic titulust, amikor már lehetett sejteni (pontosabban tudni, hiszen ’95-ben debütált), hogy érkezik még egy Range Rover.
A Classic egyébként csak háromajtós kivitelben készült 1981-ig, majd megjelent a négyajtós változat is. Az alvázas karosszéria puritán megoldásokat, de műszakilag kielégítő tárcsafékes fékrendszert, ötféle V8-ast, illetve négyféle olasz sorhatos erőforrást kapott, amik közül a legerősebb, a már befecskendezős 200 lóerős V8-as volt.
A Classic egy hamisítatlan
Land Rover Discovery előd, amely elősegítette a Range Rover és a Land Rover mai térhódítását a sűrű SUV piacon.
6. Isuzu Trooper
A japán Isuzu 1981-ben dobta piacra a középméretű terepjáróját, a Troopert, vagy ismertebb nevén a Bighornt. A két generációba sorolható típus első szériája 1991-ig volt gyártósoron, háromajtós valamint ötajtós karosszériával.
A kilencféle motorblokkal illetve négyféle manuális váltóval (1 automata) szerelt Trooper futóművének kialakítása lehetővé tette, hogy egy olyan off-road terepjárót gyárthasson az Isuzu, ami még városban is kényelmes vezetést nyújt. Ezt figyelembe véve állították be a differenciálművet, illetve a futómű keménységet is.
A második generáció 2002-ig volt gyártásban, de már fejlettebb háromféle V6-ost és kétféle sornégyes turbódízel motort kapott, megőrizve elődje pozitív tulajdonságait és meghagyva a dobozos forma főbb vonásait is. A Trooper hírnevét jól tükrözi, hogy 11 különböző autótípus licenszéül is szolgált (!), mint például az Acura SLX vagy a Subaru Bighorn.
5. Suzuki Samurai
Avagy a típus, ami nélkül nem létezhet Top 8 off-road lista. A
Suzuki fő profilja ugyan nem a 4x4 gyártás, de a Jimny/Samurai generációval telibe talált. 1968-ban megvásárolta a Suzuzki a HopeStar ON630-as licenszet és teljes gyártási jogot. 1971-ben pedig meg is indult a kisméretű terepjáró termelése, az első LJ10-es pedig (Light Jeep) 590 kg-os tömeggel és 22 lóerős motorral büszkélkedhetett.
A második LJ20 már 25 lóerős, míg a harmadik Hopestarból fejlesztett Suzuki, az LJ50 30 lóerős erőforrást kapott. Utóbbi kettő már keménytetős és vászontetős karosszériával is készült. A 770 kg-os SJ20-as 41 lóerős SOHC 800 ccm3-es blokkot kapott, majd ’81-től már a modellfrissített verziók kerültek gyártásba.
A második generáció ráncfelvarrt külsőt, illetve 45 lóerőstől egészen 90 lóerős motorcsaládot kapott, kiviteltől és szériától függően. Jól tükrözi a típus hírnevét illetve minőségét, hogy 2007-ben egy egyedi Jimny-vel döntötték meg a magassági
off-road világrekordot (6688 méter) és a harmadik generációs, 1998 óta gyártásban lévő Jimny-k még mind a mai napig készülnek Kolumbiában, a negyedik generáció pedig a 2018-as Genfi Autószalonon debütált.
4. Hummer H1
A monstrum. Kevesen ismerik a H1-est, mint civil terepjárót, hiszen a legtöbben csak hadászati járműként érzékelték a terepjáró létezését. Az AM General által gyártott HUMVEE 1984 óta van gyártósoron és mindmáig készítik a nemzetek hadseregei számára (többek között Magyar Honvédség részére is).
1992-ben viszont egy civil felhasználásra is alkalmas típust, a Hummer H1-est hoztak létre. Az ötféle V8-cal szerelt típus pickup (SUV), kombi és kabrió kivitelben is készült, mindegyik változat 2006-ig. A leghíresebb Hummer, a valamivel konszolidáltabb, H2-es pedig már 2003-tól elérhető volt, de a H1-es igénye kitolta az AM gyártását a 2006-os évig.
Sokan fölösleges monstrumnak tartják a H1-est, amit nem szabadott volna közútra is kifejleszteni. De a H1 nem is kifejezetten városi használtra lett kitalálva, hanem egy vérbeli 4x4-es pozíció betöltésére.
3. Ford Bronco
Ismét
egy kis Amerika! Mivel az USA rengeteg kiváló terepjárót adott a világnak, még több ilyen gép jutott a belpiacának. Sajnos a Broncora is igaz az utóbbi, de ettől még helye van a listán. A Bronco első generációi SUV fogalom megszületése előtti MPV-be (Multi-Purpose Vehicle) volt sorolható és a Ford saját platformot gyártott a Bronco számára, az F-széria alvázából.
Az öt generációba sorolható 4x4-ek első kiadása 1961-ben jelent meg, háromféle karosszériával, kétféle sorhatossal, valamint kétféle V8-cal szerelve. A Bronco előnye, hogy kiváló terepmászó képességgel volt megáldva, illetve a Ford mindig a legmodernebb motorjaival ruházta fel a típust. Végül 1996-ban szűnt meg az ötödik generáció, mivel az F-szériás Fordok már teljesen átvették a Bronco szerepét.
2. Volkswagen Type 2 Snycro
Bizony, a T3-as VW-ből készült 4x4-es, emelt karosszériás változat. Azért lehet, hogy nem hallottál még róla, mivel csak USA-piacra készült Vanagon-modelleket ruházták fel a különleges felszereltséggel. A Syncro összkerékhajtás mellett rövidebb tengelytávot és emelt futóművet kapott a limitált számban készült T3 4x4.
Összesen 5000 db készült 1992-ig, és további különleges felszereltséget is lehetett választani a Vanagon típusokhoz, mint a tetősátor, beltéri kanapé, gallytörő rács és még megannyi extra.
1. Mercedes G-460
Csak ismétlem magam. Ebben az esetben sem állt szándékomban sorrendet állítani, de a G-460 azért nem véletlenül került a lista legelejére. A G-osztályról már beszámoltam, mint
potenciális „gengszter alap”, de az első széria kimaradt a listáról.
Ugyanis a ’79-’90-ig gyártott 460-as, valamint a ’90-’01-ig szalagon lévő 461-es nem a „rosszfiús kisugárzása” miatt különleges terepjáró. Sokkal inkább a minden terepfelületen átmászó stílusával, változatos karosszériaválasztékával, hétféle erőforrásaival, valamint egyszerű felépítésével válik az egyik legjobb klasszikus 4x4-essé.
Remélem, jól lőttem be a listát és szerinted is mindegyik felsorolt márka igazi terepzabáló nagyágyú, klasszikus vonásokkal. Te mivel egészítenéd ki a listát? Vagy legyen inkább egy második rész is?