2018. február 23. | 15:50

Szekeres Zoltán, a Ford Petrányi Szerviz és karosszéria üzletág igazgatóhelyettese volt a segítségünkre, ebben a sokakat foglalkoztató kérdésben. Vagy inkább örök kérdésben.

A Ford Petrányi 26 éve van a piacon és folyamatosan fejlődik, bővül. A kétezres évek végén jelentkező gazdasági válság sem rendítette meg a céget, egyetlen alkalmazottól sem váltak meg. A márkakereskedés munkáját többször is elismerte a Ford Europe, 2014-ben pedig megnyerték az Év Ford Márkakereskedője díjat is. 2015-ben pedig a Ford elnökétől vettek át különdíjat, itt többek között a szervizmunkát is díjazták.

Kezdem a kulcskérdéssel. Miért jó márkaszervizbe hozni az autót?

Márkaszervizre gondolva néhány alapszó jut legelőször az eszembe, mind például: Szakértelem, Minőség, Kiszámíthatóság, Biztonság. Márkaszervizünkben olyan szakemberek dolgoznak, akik kifejezetten a Ford márkával dolgoznak. Tudásukat folyamatosan fejlesztik, ugyanis rendszeresen oktatásokon vesznek részt. A Ford nagy hangsúlyt fektet az oktatásokra, azok gyakoriságára és tartalmára egyaránt. Tantermi oktatás és e-learning is elérhető, valamint a szerelői szintek eléréséhez némelyik kötelező a szerelők részére. Az importőr globális szakmai ismerete ott van mögöttünk, így ha a szerelést végző szakemberben kérdések merülnek fel a javítással kapcsolatban, akkor egy hotline kapcsolaton keresztül elérhető mérnök azonnali segítséget nyújt neki és a márkaszerviznek. A magyarországi Ford központban 3-4 kolléga ezen dolgozik. Ők azonnal meg tudják nézni az európai adatbázisban, hogy milyen hibakódra milyen megoldások születtek. Ez mindenképp a márkaszerviznek az egyik behozhatatlan előnye. Előnye továbbá, hogy azonnal rendelkezésre állnak az alkatrészek. Eredeti, gyári alkatrészről lévén szó méretpontosak, garanciát vállal érte a gyártó.
A Ford Petrányi szalon

Az autó élete folyamatosan figyelemmel követhető. Egy autó eladásánál pedig értéknövelő tényező is lehet, ugyanis a márkaszervizben szervizelt autó műszakilag sokkal biztosabb lábakon áll és nagyobb a bizalom a vásárlói oldalról. Egy dokumentált karbantartással rendelkező autó jövőbeli karbantartásait is könnyebb meghatározni, emiatt az új tulajdonos is nagyobb biztonságban érezheti magát.

A szerelők képzései milyen gyakorisággal történnek és milyen jellegű maga a képzés a Fordnál?

Tavalyi évben 55 napon vettek részt oktatáson a szerelők, ez egy magas szám, egy általános szervizben biztosan kevesebb napot szánnak erre. Az oktatásokat a Ford központ végzi, magyar nyelven, bemutató darabokkal és ehhez dokumentációt is ad. Ha bevezetésre kerül egy új elem, új modell, motor, váltó, bármilyen alkatrész, élőben láthatják, szétszedhetik és kérdés esetén a Ford szakemberei rendelkezésre állnak.
A Ford Petrányi márkaszervize

Létezik egy oktatóközpont, vagy a képzők kijönnek a szervizbe?

Szentendrén van a Ford oktatóközpontja, a szakembereink ott kapják a képzést, 21. századi, profi környezetben.

Hogyan néz ki a szerviz felépítése, saját magatok alakítjátok ki, vagy van erre egy meghatározott szabvány?

Természetesen, a Ford egységes arculatra törekszik, egységesíti az alapvető követelményeket, a szerelők létszámát, a munkafelvevők számát, a szerviz kialakítását, a használati tárgyakat, és a célszerszámokat, is. Ezek szigorúan betartandó normák.

Az ügyféladatokat milyen módon kezeli a Ford rendszere?

Az adatvédelmi szabályok májusban nagymértékben szigorodni fognak, a törvény élesen fog fellépni bármilyen visszaélés ellen. Az ügyfelek adatait zárt rendszerben bizalmasan kezeljük. Miután az új tulajdonos bevezetődött a forgalmi engedélybe és ellátogat a Ford Petrányiba egy állapotfelmérésre, az autó történetét kiadjuk az új tulajdonosnak, de a korábbi tulajdonosról semmilyen információ nem adható át. Ha nincs még a tulajdonában az autó, akkor egy a tulajdonostól származó meghatalmazás szükséges az autó adatainak kiadásához.

Hogyan működik az adatok tárolása, magyar vagy nemzetközi rendszerben történik?

Egy teljesen zárt a rendszerről beszélünk. A Petrányinál is megtalálhatóak a szerviz előzmények, de van egy másik „sáv”, itt a Ford a márkaszervizek közreműködésével végez egyfajta adattárolást, melyben a kötelező szervizek paraméterei vannak regisztrálva. Magyarországon szerencsére ez akkurátusan vezetve van. A Ford rendszere nemzetközi, így a külföldről behozott autók is visszakereshetőek, amennyiben a kinti márkaszerviz feltöltötte az adatokat, hogy mikor milyen beavatkozás történt, ez ad egyfajta biztonságot.
Javítás alatt egy Ford Mustang

Fordulhat-e hozzátok olyan ügyfél, aki Németországban vásárolt autót és tudni szeretné, hogy mi történt vele korábban, illetve ennek milyen díjai vannak?

A külföldről megvásárolt autókkal az a helyzet, hogy az ügyfél nem szokott olyan meghatalmazással rendelkezni, amivel kiadható az információ. Ha forgalmija van az autónak az ügyfél nevén, akkor tudunk segíteni. Nagyon fontos, hogy lássuk például a vezérműszíj mikor szorul cserére. Sok olyan problémás esetet tártunk fel, kevés kilométerrel megérkezett az autó külföldről és mikor lekérdeztük a szerviz hátteret, hát kiderült, hogy egy egyes lemaradt a kilométeróra elejéről. Ez eddig kevésbé probléma, mert egy autó sokáig autó lehet, de nem erre vágyott az új tulajdonos és valószínűleg a kifizetett összeg sincs összhangban az autó értékével, illetve egyéb kellemetlenségek is lehetnek. Ha vásárlunk egy 60 000 kilométert futott autót, akkor a feltételezhető, hogy a következő 80-90 000 kilométerre a kötelező szervizeken kívül alap esetben nem számíthatunk más kiadással. Ha jóval százezer felett van az állás, akkor nagyobb eséllyel prognosztizálható egy nagyobb karbantartás: kuplung, vezérlés, stb.

Ha egy ügyfél bejön hozzátok, hogy lekérdezze a szervizmúltat, akkor hogyan zajlik a folyamat?

Két vonalon történhet, vásárlás előtt és után. Ez egy költségmentes folyamat, a vásárlást megelőzően az esetek többségében az aktuális tulaj is jelen van, beleegyezésével az érdeklődő rendelkezésére tudjuk bocsátani az autó pontos műszaki adatait és előzményeit. Ha ebbe nem egyezik bele, az természetesen nem jó jel a vevő számára. Ha a vevő keres meg minket, akkor is hasonlóképp működik az autóról szóló adatszolgáltatás, de ahogy már említettem a tulajdonos meghatalmazása nem kerülhető ki. Egy konzultáció keretén belül átbeszéljük a várható karbantartásokat, az adott típussal tapasztaltakat is.
Szekeres Zoltán (jobbra) a Ford Petrányi szerviz és karosszéria üzletág igazgatóhelyettese

Mi számít még igazán fegyverténynek a márkaszerviz oldalán?

A javítás során betartott technológia mindenképp ide tartozik. Azt fontos elmondani, ha például egy turbót kell cserélni, ami nem kis feladat, egy általános szervizben valószínűleg nincsenek annak az információnak tudatában, hogy milyen egyéb alkatrészeket kell cserélni, amik esetleg kiváltották az adott alkatrész meghibásodását. Ezeket az információkat időről időre Műszaki Szerviz Információk formájában a Ford megosztja velünk. Utángyártott alkatrész esetében a garancia csak az alkatrészre terjed ki, amíg a technológia betartása mellett, márkaszervizben beszerelt, gyári alkatrész, meghibásodás esetén a munkadíj és az alkatrész költsége is garancia keretén belül térül. Minden ügyletről számla készül, vitás esetben egyértelműen bizonyítható a javítás ténye, „van akihez, amivel visszamenni”. Ebben a szegmensben erős a szürke és feketemunkát végző javítók száma, a közteherviselés sem elhanyagolható része a márkaszervizeknek. Karosszéria fronton is érdemes megjegyezni, hogy a modern karosszéria vázak megjelenésével (nagy szilárdságú acélok, alumínium elemek stb.) egy, a gyári technológiát betartó márkaszerviz oly módon képes visszaállítani az autó eredeti állapotát, hogy az megfelel az eredeti törésteszten elért eredménnyel. Ha belegondolunk, hogy egy olyan autóba ültetjük szeretteinket, családtagjainkat, amelyben egy újabb törés esetén veszélybe kerülhetnek, azt gondolom, nem lehet kérdés a márkaszerviz. A környezet is mindenképp előnye egy márkaszerviznek. Amíg az autóra vár az ügyfél, fűtött, klimatizált helységben, kulturált körülmények között tud leülni, inni egy kávét, üdítőt, enni egy sütit. Addicionális szolgáltatások sem elhanyagolhatóak, mind például a kötelező szervizek mellé adott assistance-szolgáltatás és ingyenes külső-belső takarítás, a hozom-viszem szolgáltatás, vagy a gumihotel.
Egy Ford GT-t is megnézhetek, amíg az ügyintézés vagy a javítás zajlik

Mi a véleményetek az utángyártott alkatrészekről?

Nem használunk ilyet, csak gyári alkatrészekkel dolgozunk, azonnal elérhetőek, garanciálisak és az adott típusra gyártottak, tervezettek. 3 telephellyel rendelkezünk. Az Üllői úton van a központi raktárunk, a kerepesi úti és a budaörsi úti telephelyünket innen szolgáljuk ki a kisebb forgási sebességgel rendelkező alkatrészekkel. Az alapvető alkatrészek mindhárom telephelyen elérhetőek. A kölni raktárból pedig két munkanapon belül szállítanak. A Ford azon dolgozik, hogy bevezesse a 24 órán belüli magyarországi alkatrészszállítást.

Mi a helyzet a régebbi autókkal, ahol speciális alkatrészre lehet szükség, hogyan orvosoljátok a problémát? Mondjuk egy 80-as évekbeli Fordnál.

Szinte minden alkatrész elérhető Kölnben, egy 30-40 éves autónál lehet, hogy nincs másnapra alkatrész, de nem is elvárható. Egy 30-40 éves autó elektronikai diagnosztikája nem tudja azt, mint egy mai autó abban a tekintetben, hogy ott nem lehet számítógépes analízist alkalmazni. Itt kellenek az olyan régi nagy tapasztalattal bíró kollégák, akik szétszedik az autót és hagyományos módszerekkel megkeresik a problémát. Az interjút készítette: Porkoláb Bence