2022. december 29. | 08:50

Néhány színes lobogó jelentésével a rendszeres nézők tisztában vannak, a tisztánlátás érdekében most bemutatjuk a teljes skálát.

A Forma-1-es futamok nézői sokszor láthatják, hogy a pályabírók különböző zászlókat lengetnek, egyes jelzések pedig digitálisan is megjelennek a pálya szélén, illetve a versenyzők előtt, az autók kormányán lévő kijelzőn.

A sárga zászlót minden kisodródott autó esetén előveszik, a piros zászló pedig a verseny megszakítását jelzik. Mi a helyzet a többi színes lobogóval? Nos, a következő összeállításban lehull a lepel, végre megtudhatod az F1-es zászlók jelentését.

Sárga zászló

A leggyakrabban alkalmazott figyelmeztető eszköz, ami azt jelzi, hogy a versenypálya adott pontján vagy pontjain valami veszély van. Ez lehet ütközés vagy műszaki hiba miatt rendellenes állapotban lévő autók miatt, adott esetben azonban a pálya berendezése is előidézheti a sárga zászlót.

A sima sárga zászlónál a pilótáknak lassítaniuk kell, dupla sárga esetén pedig akár a megállásra is fel kell készülniük. Előzni általában nem lehet, ez alól a nyilvánvalóan lassan haladó autó kivételt jelent. Aki nem tesz eleget az előírásoknak, arra büntetés vár.

A 2021-es Amerikai Nagydíj óta automatikusan törlik azon versenyzők körét, akiknek a kísérlete során dupla sárga zászlót lengetnek. A dupla sárga után gyakran a pályára kerül a biztonsági autó, ezt a történést a digitális kijelzők mellett egy fehér színű, SC feliratú tábla is jelzi.

Piros zászló

A 2021-es szezon versenyei tele voltak piros zászlós megszakításokkal, így ennek a jelzésnek a jelentését alighanem mindenki jól ismeri. Komoly baleset, pályahiba, rossz látási és időjárási viszonyok is előhozhatják a piros zászlót.

Ekkor a mezőny tagjai általában a boxutcában várják az újraindítást. A versenyirányítás rendszerint ilyenkor engedélyezi a kerékcserét, hosszabb szünet esetén a pilóták ki is szállhatnak az autóból.

Zöld zászló

Ahogy a közúti közlekedésben, úgy az F1-ben a zöld szín a szabad jelzésé. Szeretjük ezt a zászlót, hiszen egy virtuális vagy teljes biztonsági autós fázis után ez jelzi a verseny újraindítását.

Emellett a zöld zászlónak a futam rajtja előtt van még szerepe, a piros lámpák kigyulladása előtt egy kijelölt személy ezzel a lobogóval szalad át a mezőny mögött.

Kék zászló

Amíg a mezőny élén haladt, Sebastian Vettel rendszeresen hiányolta a kék zászló használatát, elégedetlenségének pedig a csapatrádión is hangot adott. Ezt a lobogót általában a lekörözés előtt álló pilóták látják, figyelmezteti őket arra, hogy gyorsabb rivális közeleg, akit el kell engedniük.

Problémát okozhat, ha a vert mezőny tagjai éppen egymással csatáznak, ekkor az élen haladó akár komoly időveszteséggel is számolhat.

Fehér zászló

A háborúban a küzdelem feladását jelzi, a Forma-1-ben viszont a lassan haladó versenyautókra, illetve az egyéb beavatkozó kocsik pályára kerülésére figyelmeztet.

Fekete zászló

Michael Schumacher, Juan Pablo Montoya vagy akár Felipe Massa is tudna mesélni fekete zászlós élményeiről. Ezt a lobogót senki nem akarja látni, hiszen automatikus kizárást jelent. Ez leggyakrabban veszélyes manőver, vagy a technikai előírások megsértése miatt következik be. A 2007-es Kanadai Nagydíjon a boxutcában világító piros lámpa figyelmen kívül hagyása miatt Massa mellett Giancarlo Fisichella is a diszkvalifikáció sorsára jutott.

Napjainkban a fekete zászló helyett 5-10 másodperces büntetéseket, illetve büntetőpontokat osztogatnak.

Fekete-fehér zászló

Sportszerűtlen viselkedés, vagy gyakori pályaelhagyás esetén kapnak a pilóták ilyen figyelmeztetést. A 2019-es Olasz Nagydíjon Charles Leclerc foggal-körömmel védekezett Lewis Hamiltonnal szemben, néha talán a szabálytalanság határát súrolva.

Leclerc fekete-fehér zászlós feddést kapott a 2019-es Olasz Nagydíjon | Fotó: Depositphotos

A monacói végül megúszta a fekete-fehér zászlós feddéssel, az olasz közönség pedig ismét Ferrari győzelmet ünnepelhetett.

Fekete zászló, egy narancssárga körrel a közepén

Ezt a lobogót az érintett versenyző rajtszámával együtt lengetik akkor, ha az autó sérült, vagy műszaki hibája van. A pilótáknak azonnal vissza kell térniük a garázsba, egyébként kizárással sújtja őket a versenyirányítás.

Piros-sárga csíkos zászló

Csúszóssá vált az aszfalt, olaj vagy egyéb folyadék került a pályára – ekkor kerül elő ez a zászló, mely az említett veszélyekre figyelmezteti a versenyzőket. Bizonyos helyzetekben akár a pályán lévő állatok esetén is ezt a lobogót használják.

Kockás zászló

Az edzés, időmérő, valamint a verseny végét jelző zászlót talán mindenki ismeri, megfelelő módon, illetve megfelelő időben azonban nem mindenkinek sikerült alkalmaznia. A 2002-es Brazil Nagydíjon a futball-legenda Pelé előbb elfelejtette meglengetni a zászlót, majd olyan mozdulatokkal mozgatta, mint egy boldog óvodás.

2018-ban, Montrealban egy Winnie Harlow nevű modell egy körrel korábban intette le a futamot, ezzel okozva némi kavarodást.

Nyitókép: Depositphotos