2023. január 31. | 17:31

A mai modern személyautók rengeteg alkatrészből állnak össze. Az alkatrészek egy része a használat során olyan mértékben elhasználódik, hogy rendszeresen cserélni kell. Jó példa erre a féktárcsák és fékbetétek kopása. Ezzel együtt nagyon nem mindegy, hogyan használjuk az autót, ugyanis ez nemcsak az adott alkatrészek élettartamára, hanem az utasok biztonságára is nagy hatást gyakorol! A gumiabroncsoknál sincsen ez másképp. Mit érdemes tudni a gumiabroncsokról kezdő autósként?

Téli, nyári, négyévszakos?

Ha gumiabroncsokról beszélünk, megkerülhetetlen a különféle gumitípusok kérdésköre. Kis hazánk a mérsékelt övben helyezkedik el, ezért az év során relatíve nagymértékben változik a hőmérséklet. Bár ma már ritkák a kopogós mínuszok, azért időnként még be-beköszönnek: a mínusz 2 fok pedig messze van a nyári 30-35 fokoktól. Ezzel együtt a napi átlaghőmérsékletek közötti eltérés nem akkora, hogy ne lehessen egy „mindenevő” gumitípussal lefedni. Ezek a négyévszakos gumik, amelyek anyagösszetétele sem a nagy melegben, sem a nagy hidegben nem optimális, de azért kellő tapadást biztosítanak.

A nyári és téli gumik ezzel szemben speciálisan hidegebb vagy melegebb hőmérsékletekre vannak kalibrálva, illetve ennek megfelelően van kialakítva a bordázottságuk is, így jobb tapadást biztosítanak. A tapadás pedig a biztonságos vezetés egyik alapköve. Egy szó mint száz: jobban jársz, ha van két szezonális gumiszetted. Lassabban is fognak kopni, mint a négyévszakos gumik, tehát ha egyszer beruházol rájuk, ugyanott vagy pénzben is, egyedül a gumist kell évente kétszer kifizetni.

Guminyomás: mennyi legyen az annyi?

A mai autók gumiabroncsai esetén általában 2,1-3,4 bar között van az ajánlott nyomásérték. A kulcsszó az ajánlott: a legegyszerűbb, hogy az autó kerekén megnézed a gyártó ajánlását, és ahhoz igazodsz.

Az abroncsokat a legegyszerűbben a benzinkúton tudod felfújni, de egy kompresszor beszerzése is jó ötlet lehet. Így otthon is bármikor fel tudod fújni az abroncsokat, nem kell külön kört tenned ehhez.

 

Ápolás a szezonális gumicsere után

Ha megfogadod a tanácsunkat és beszerzel két szezonális gumi szettet, akkor felmerül majd a kérdés, hogy hol tárold a leszerelt abroncsokat. A garázs vagy pince általában tökéletesen megfelel, de ha sehol nincs helyed, egy gumihotelt is megfontolhatsz.

Ha teheted, felnivel együtt tárold a gumikat, mert sokkal jobban megőrzik a formájukat. Érdemes a gumicsere után letisztítani az abroncsokat, mert a használat során rátapadt szennyeződések bizony tudják enni addig is, amíg a pincében állnak. A tisztítás után pedig egy gumiápoló spray-vel lefújva sokkal jobb körülményeket biztosítasz a használaton kívüli abroncsok téli vagy épp nyári „álmához”.

Mikor érdemes új szettre cserélni?

Röviden: akkor, amikor annyira elhasználódott, hogy már nem biztonságos használni. Ezt a legtöbbször a profilmélység csökkenése, a megkeményedett futófelület és a repedések fémjelzik.

A legtöbb magyar autós 50-60 ezer kilométert beletesz egy szett gumiba. Ez nagyjából egy 6-7 éves időtartamot jelent használattól függően. Itt kiemelném, hogy a használatnál nemcsak a kilométerek esnek komoly súllyal a latba, hanem az is, mennyire vigyázol rájuk. Ha például nem megfelelő nyomáson kocsikázol velük, ne adj’ Isten eltér a kerekek nyomásértéke, a megnőtt vagy aszimmetrikus terhelés hamar tönkretehet egy garnitúrát.

Figyelj tehát oda a használatra és a tárolásra, így jóval tovább kiszolgálhat egy szett! A tavaszi vagy téli gumicsere során pedig úgyis jelezni fogja a gumis, ha megérett az idő a váltásra. Szakemberként, a megfelelő szerszámok birtokában (pl. gumiprofil mélységmérő) pontosan fel tudja mérni a gumi állapotát, és szólni fog, ha már nem biztonságosak az abroncsok – és ilyenkor hallgassunk rá!