2023. február 17. | 23:49

Sokan figyelmetlenségből felkapcsolva hagyják a reflektort, emellett egyre több SUV típusú autó van az utakon, melyek fényszórója magasabb pozícióban van.

Az éjszakai körülmények között történő autós közlekedés egyik legnagyobb problémája, amikor a szembejövő fényszórója vakítóan világít. A leggyakoribb esetekben a feledékeny sofőr egyszerűen felkapcsolva hagyja a reflektort, ám a helyzet ennél egy picit összetettebb.

A fényszórókra vonatkozó szabályok évtizedek óta változatlanok. John Bullough, az amerikai Fény és Egészség Kutatóközpont programigazgatója a Business Insider magazinnak kifejtette, szerinte három fő oka van a vakító világítás problémakörének.

Az egyik jelenség, hogy egyre több SUV és egyéb emelt hasmagasságú jármű van az utakon, melyek fényszórója is magasabban van. Az Egyesült Államokban például 2010-ben az összes értékesített jármű 53 százaléka volt városi terepjáró vagy kisteherautó, ez a szám 2021-re 79 százalékra emelkedett.

Ami ennél is nagyobb problémát okoz, hogy néhány autós nem megfelelő pozícióba állítja a fényszóróit. John Bullough csapata a közelmúltban végzett teszten kimutatta, hogy nagyjából a felmérésben résztvevő járművek kétharmadának másképp kellene beállítani a világítását. A legtöbb autós fejében csak annyi van: én lássam az utat, a többi nem számít!

A harmadik tényező a világítás színe. Egy halogénizzó sárgás fénye melegebb, mint a LED fehér, vagy kék színe, ezáltal nem vakít annyira. Az emberi szem a LED-re mindig érzékenyebben reagál.

A problémára az adaptív fényszórók jelenthetik a megnyugtató megoldást. A rendszer működése meglehetősen komplikált, figyelembe veszi a szélvédőn elhelyezett kamera és fényérzékelő jeleit, az autó mozgását figyelő szenzorok adatait, a kormányállást, a sebességet és a navigációból származó információkat, hogy eldönthesse, mikor milyen fényszóró beállításokra van szükség.

Amint ez a funkció széles körben elterjedtté válik, megoldódhat a vakító fényszórók problémája.

Depositphotos
  • Címkék: