2018. augusztus 28. | 09:58

Letérve az autópályáról egészen egzotikus tájakon haladt a magyar páros.

Fordító: Hajdu Balázs

Overlanding sorozatunknak köszönhetően egy magyar páros útinaplójába nyerhetsz betekintést, akik célja, hogy eljussanak autóval Budapestről Szingapúrba. A korábbi cikkeket a lap aljára görgetve érheted el.

Evelin és Ferenc így írt grúziai kalandjukról:

Szerintem az alábbi öt helyet mindenképpen érdemes megnézni Grúziában:
  • A Kazbegi-hegység és a Gergeti Szentháromság Templom
  • Vardzia, a XII. századi barlangtelepülés
  • A Svaneti régió
  • A Tusheti Nemzeti Park
  • Tbiliszi és Mtskheta
Természetesen van még ezen kívül jó néhány látványosság, azonban korlátozott idő állt rendelkezésünkre, így szűkítenünk kellett a listát. Kicsit kevesebb mint két napot töltöttünk a Kazbegi-hegységnél, majd elindultunk délre, Vardzia felé.

Overlanding

A térképre pillantva utólag rádöbbentünk, hogy pár száz kilométert, és néhány napot spórolhattunk volna, ha Sarpi helyett Vale-nél lépjük át a határt. Akkor megállhattunk volna Vardziaban, úton Tbiliszi, és a Toyota szerviz felé.

A kemping elhagyása

A megtett plusz kilométereknek azért voltak előnyei. Egyrészt találtunk egy kiváló vadkempinges helyet (természetesen az iOverlander alkalmazás segítségével) Gori mellett. Az aszfaltozatlan zsákutca egészen a Kura folyó partjáig vezetett bennünket. Miután megálltunk, láthattuk, hogy sajnos népszerű területről van szó, hiszen műnyag borította a folyópart nagy részét. Ne szépítsük: mindenhol műanyag hulladékot láttunk, ami nagyon szomorú. Overlanding a valóságban Ezzel együtt nagyszerű estét töltöttünk együtt: kipróbáltuk a kempingzuhanyt, egy klasszikus zuhanyzsák egy 12 Volttal működő merülőpumpával. Nagyon jól működött, természetesen az Euro 4x4Parts által felajánlott zuhanysátorral együtt. Aspindza nagyjából 35 kilométerre fekszik Vardziatól. Pár napot szerettünk volna ott is eltölteni, kempinget nem találtunk, végül egy szállodát választottunk. Hibáztunk abban, hogy nem mentünk le egészen a Vardzianál lévő barlangokhoz, ott találtunk volna kempinget is.

Vardia

Vardzia

Vardzia tulajdonképpen egy földalatti kolostor, melyet a Tamar király (nő létére királlyá, és nem királynővé koronázták) uralkodása alatt, a XII. században építettek. Ekkoriban Grúzia állandó mongol fenyegetés alatt állt, éppen ezért vált szükségessé egy erődítmény megépítése. Vardzia overlanderek szemszögéből Ahogy a barlangok maradványainál sétáltunk, magunk is nehezen fogtuk fel, mennyire kemény munka lehetett megépíteni egy ekkora létesítményt az akkori körülmények között. Az erődítmény tulajdonképpen 13 szintből áll. Több ezer terem található falai között: trónterem, fogadókamra, tárgyalóterem, pékség, kovácsműhely, kápolnák és egy hatalmas templom. Az egyetlen ide vezető út egy titkos alagút volt a közeli Mtkvari folyó mentén. Evelin Vardziában A szerzetesek terveztek egy öntözőrendszert a barlangok előtti föld megművelésére, így Vardzia tulajdonképpen teljesen önellátó tudott lenni. És nem csak élelmiszert termesztettek. A maradványokból egyértelmű, hogy a szerzetesek a bort is nagyon szerették. A régészek szerint összesen 25 borospince volt ezen a vidéken.

Overlander

100 évvel az építkezés befejezése után sajnos egy hatalmas földrengés gyakorlatilag kettészakította a hegyet, és Vardzia kétharmada megsemmisült. A maradék egyharmad viszont így is különleges élményt nyújt. Még mindig azon gondolkozunk, hogyan voltak erre képesek akkoriban? Vardzia után mindenképpen szerettünk volna elmenni Telaviba, hiszen innen könnyen megközelíthető a Tusheti Nemzeti Park.

Overlanding Grúziában

Mivel már kétszer átszeltük az országot, nem akartam ugyanazokon az autópályákon vezetni, így a kisebb utakat választottam. Ez volt az egyik legjobb döntés, amit az utazás során hoztunk. Nagyon sok aszfaltozatlan úton haladtunk, és olyan elhagyatott helyeken jártunk, amiket az útikönyvek valószínűleg nem említenek. Voltak olyan szakaszok, ahol csak 20 km/h-val lehetett menni, a látvány pedig csak növelte az élményt. Olyan volt, mintha egy képeslapon lennénk. Overlanding Grúzián át Telavi Grúzia bortermő vidékén található, szerettünk volna mindenképpen kipróbálni valami helyi bort. Elmentünk tehát a Schuchmann Borászatba, ahol tudtuk, hogy kempingezni is lehet. Finom vacsora mellett borokat kóstolni, nem hangzik rosszul. Alig vártam a következő napot, ugyanis a Tusheti Nemzeti Park volt a célpont. Ferenc az overlander Az írás július 19-én került publikálásra. A Budapest-Szingapúr overlanding-sorozat eddigi részei: Forrás: