2018. augusztus 26. | 09:33

A magyar páros részben orvosolni tudta a technikai problémát, nem is akármilyen módszerrel.

Fordító: Hajdu Balázs

Overlanding sorozatunk segítségével 2-3 naponta nyomon követheted, hol jár a magyar páros. Tervük, hogy Budapestről Szingapúrba eljussanak autóval. Már jókora távolságot megtettek, az e cikkben olvasható kalandok előzményeit a lap alján érheted el.

Evelin és Ferenc így írt:

Annak köszönhetően, hogy nagyon korán indultunk tovább Kappadókiából, alig találkoztunk forgalommal az úton. Kelet felé haladtunk, belga barátaink, Vince és Maxime pedig jöttek utánunk.

utazás kelet felé

Pár óra múltán kezdett ismerőssé válni a környék, hiszen ugyanazon az úton haladtunk, mint amikor Mongóliába mentem két jó barátommal. Vagy legalábbis ez volt a cél, de lerobbantunk útközben Tádzsikisztánban. Ám ez a történet most nem ide tartozik.
A mai napra kitűzött cél az volt, hogy jussunk el a grúz határ közelébe. Nem volt tervben komolyabb megálló Törökország keleti részében, inkább a gyors haladást választottuk. Hosszú utat tettünk meg, ám azért volt olyan része, ami kárpótolt bennünket. Az Erzurumtól a grúz határig húzódó útszakasz önmagában komoly látványosságot jelent. Erzurum ugyanis egy fennsíkon található, tényleg lenyűgöző látvány.

Törökország északkeleti felén

Mielőtt elértünk a határhoz, az imént említett fennsík váratlan kihívások elé állított bennünket. A Toyota motorja a dombos vidékek megpróbáltatásaitól egyfolytában túlmelegedett. Ez korábban soha nem fordult elő, és a forró időjárás, valamint a sok csomag sem indokolta ezt a jelenséget. Egyszerre voltam meglepődött és ijedt. Azonnal megálltunk, ellenőriztem a hűtőfolyadékot, ami éppen a minimumszint alatt volt. A következő benzinkúton vettem némi folyadékot, majd vártam nagyjából egy órát, hogy beleönthessem a tartályba. Őszintén szólva ezer éve nem néztem meg a hűtőfolyadék szintjét, gondoltam, hogy alacsony lehet, végül a sok emelkedő, és a forró időjárás a motor túlmelegedését okozta. Vártuk, hogy lehűljön a motor, közben azért készítettem néhány drónfelvételt a környékről.

a motor hűtésével akadnak problémák

Maxime és Vince haladtak tovább, már korábban megbeszéltünk egy kempinget, ahol majd később találkozunk. Miután feltöltöttem a hűtőfolyadékot, nekivágtunk a maradék útnak a kemping irányába. Nem sokkal később ismét azt láttuk, hogy a kigyulladt a hűtővíz lámpája. Kissé csalódott voltam, hogy nem sikerült ilyen egyszerűen megtalálni a problémát, amiről nem is tudtam pontosan, hogy micsoda. Nagyon furcsa volt a jelenség.

természetes tó Törökországban

Este nyolckor találkoztunk újra a belga barátainkkal a Coruh folyó mentén található kempingben. A folyó inkább egy tóra hasonlított, mivel 200 évvel ezelőtt egy komoly földcsuszamlás elzárta az eredeti folyó útját, így egy hatalmas víztározó jött létre. Ahol laktunk, nem is igazán kemping volt, hanem inkább egy étterem egy szép félszigeten, ahol a túrázók az épület mellett tölthetnek egy éjszakát. Ittunk néhány sört, beszélgettünk a további tervekről, Vince és én pedig ellenőriztük a hűtőfolyadék szintjét az autóban. Legnagyobb meglepetésemre ismét a minimumszint alá esett. Nyilvánvalóvá vált, hogy valahol folyik a hűtővíz, és ezt a problémát orvosolni kell, hiszen hatalmas út áll még előttünk. Hegyeken, sivatagokon, forró vidékeken fogunk áthaladni. Egy ilyen hosszú út esetén komoly problémát jelent, hogy ilyen korán előjött ez a hiba.

nem hivatalos kemping

Ezáltal a terveink kissé megváltoztak, hiszen első számú szemponttá vált az autó szervizelése. Úgy döntöttünk tehát, hogy figyelmen kívül hagyjuk azt a tervet, hogy körül akartunk nézni Grúziában. Egyenesen Tbiliszibe mentünk, a központi Toyota márkaszervizbe.

Overlanding Toyotával

Maxime és Vince innen északkelet felé indultak, így elköszöntünk egymástól. A határátkelés 6 hosszú óra alatt sikerült, hihetetlenül nagy volt kocsisor a török-grúz határon. Nagyjából este 11-kor értünk át, és nagy izgalommal vártuk, hogy felfedezzük Grúziát. Nagyon sok a látnivaló, és vannak kiváló vadkempinges helyek. Először azonban meg kellett csináltatnunk az autót. Állandóan ez járt a fejemben, ennek ellenére nagyon jót aludtunk egy furcsa hotelben, Batumiban, majd innen a főváros felé vettük az irányt. Tbilisziben a márkaszerviz közelében foglaltunk szállást. Akkor értünk oda, amikor a szerviz kinyitott, én pedig felkészültem egy rövid grúz szöveggel, hogy elmagyarázzam a problémát (köszi, Google Fordító). Végül nem volt szükség erre, hiszen a legtöbb ember kiválóan beszélt angolul. Vlagyimir, a szerelő, körülbelül 5 perc alatt felfedezte a hiba lehetséges okát, egy szivárgó vízpumpát. Két óra alatt kicserélték az alkatrészt, és már mehettünk is boldogan tovább.

Toyota márkaszervíz

Annyira nyilvánvalóan nagy volt ez a szivárgás, hogy teljes mértékben megnyugodtam, hiszen biztosan ez okozta a motor túlmelegedését, így hát a probléma elhárult. A túlmelegedés viszont maradt, így rákerestem a jelenségre az interneten, valamint beszéltem pár emberrel Facebookon, majd be kellett látnom: a probléma megoldása nem is olyan egyszerű feladat. A hiba forrása lehet a hőmérő meghibásodása, a rendkívül nehéz súly, amit cipelünk (mondjuk ezt én kizárnám), valamint az a rengeteg por és homok, amit korábban Afrikában gyűjtöttünk össze. Igen, tudom. Teljesen ki kellett volna tisztítanom a szellőző- és hűtőrendszert, ám minden működött, gondoltam, minek nyúljunk bele a rendszerbe?

Tbilisi

Remélem, hogy a probléma nem bizonyul megoldhatatlannak. Jelenleg a fűtés (!) bekapcsolásával (nagy élmény 38 fokos melegben), valamint a szintjelző állandó figyelésével ellenőrzés alatt tudjuk tartani a motor hőmérsékletét. Különösebb probléma nélkül eljutottunk Stepantsmindába. Egyszer meg kellett állnunk, ám így is gyorsan megérkeztünk a Kazbegi-hegységhez, természetesen bekapcsolt fűtéssel.

Overlanding

Hegymászók körében nagy népszerűségnek örvend ez a vidék, nem véletlenül. Nehéz szavakkal leírni a látványt, talán a képek visszaadnak valamit. Az egyik hegycsúcson található Gergeti Szentháromság Templom még a XIV. században épült, mai ésszel is felfoghatatlan, hogyan voltak képesek olyan magasan kivitelezni az építkezést. Overlanderek Azt terveztük, hogy sátrat verünk odafent, ám heves eső fogadott bennünket, így inkább egy vendégház mellett döntöttünk. Másnap reggel visszamentünk a templomhoz, hogy jobban megnézzük és ebédeljünk egyet, és gyönyörködjünk a hegytetőről elénk táruló kilátásban.

Overlanding a hegyekben

A konzerv ebéd elfogyasztása után ismét dél felé indultunk, következő állomásunk ugyanis a távoli Vardzia. Az előző napi esőzés keresztülhúzta a hegymászós terveinket, amit azért egy kicsit sajnálok. A Toyota szervizben töltött órák miatt volt egy kis időveszteségünk, ezt próbáltuk ezúttal kompenzálni.

Kaland

Az írás július 15-én került publikálásra. A Budapest-Szingapúr overlanding-sorozat eddigi részei: Forrás: