Ezen a hétvégén véget ér a Forma-1 2021-es szezonja. A modern kor két talán legtehetségesebb F1-es pilótája fej-fej mellett küzd a bajnoki címért. Évek óta ez a legizgalmasabb bajnoki küzdelme. Utoljára 2016-ban volt példa arra, hogy az utolsó futamon még nyitott volt az egyéni világbajnoki cím sorsa, akkor végül Rosberg örülhetett.

Ez a Száguldó Cirkusz történetének második esete, hogy két bajnokaspiráns azonos pontszámmal vág neki az utolsó versenyhétvégének. Utoljára 1974-ben volt erre precedens, akkor Clay Regazzoni és Emerson Fittipaldi harcolt a végső sikerért.

Persze azért voltak már drámai finálék az F1 történetében, még ha nem is minden esetben várták azonos pontszámmal az utolsó futamot a vetélytársak. Nézzük, melyek voltak a sportág legizgalmasabb bajnoki címről döntő futamai!

Brazília, 2008

Ez a futam mindannyiunk emlékezetében élénken él. Voltak már szoros csaták az F1 történetében a bajnoki címért, na de olyan, hogy az utolsó futam utolsó kanyarjában dőlt el a cím sorsa? Aligha.

A helyzet a következő volt: Lewis Hamiltonnak és Felipe Massának volt esélye, hogy bajnok legyen a Brazil Nagydíjat megelőzően. A McLaren csatázott a Ferrarival. Micsoda küzdelem volt!

Massa hazai pályán, hazai közönség előtt, Interlagosban harcolhatott a világbajnoki címért. A környezet némi előnyt jelenthetett a kis brazilnak, ám hátrányban volt a pontszámok tekintetében. A mellett, hogy nyernie kellett, bíznia kellett abban, hogy Hamilton hatodik vagy rosszabb helyen végez. Az időmérő edzés jól alakult Massa számára, nyert, Hamilton pedig csak a negyedik helyről rajtolhatott.

A futamon az eső megkavarta az erőviszonyokat, Massát azonban nem zavarta meg. Hamiltont azonban igen, és úgy tűnt, kicsúszik a kezei közül a bajnoki cím, amikor Vettel megelőzte a Toro Rossóval és visszacsúszott a hatodik helyre. Massa elsőként ért be a célba, ő, a csapata és a brazil nézők is ünnepeltek. A száraz pályás gumikkal kockáztató Glocknak sokáig jó volt a tempója, de a végén drámaian lelassult, Hamilton pedig őt megelőzve szelte át ötödikként a célvonalat. A brit megszerezte élete első világbajnoki címét, a többi pedig már történelem.

Adelaide, 1986

Az 1986-os Ausztrál Nagydíjon nem is kettő, hanem egyenesen három pilóta küzdött a bajnoki címért. Három legenda.

Ayrton Senna is sokáig bajnokaspiráns volt a Lotus színeiben, ám a szezonzáróra már nem maradt matematikai esélye a brazilnak. Továbbra is versenyben volt azonban még a Williams pilótapárosa, Nigel Mansell és Nelson Piquet, továbbá a McLarenes Alain Prost.

Mansell volt a legkedvezőbb helyzetben, hiszen egy harmadik hely mindenki más eredményétől függetlenül bajnoki címet ért számára. A pole pozíciót csípte meg, így úgy tűnt, el is dőlt a vb cím. A rajtnál azonban az utolsó futamát teljesítő Keke Rosberg átvette a vezetést, és el is húzott a McLarennel. A 62. körben azonban kiesett a finn, így Piquet vezetett Prost előtt, Mansell pedig harmadik volt ekkor.

Mansell azonban 19 körrel a vége előtt defektet kapott és feladni kényszerült a futamot. Ekkor Piquet vezetett Prost előtt, a francia már korábban defekt miatt járt a boxban kerékcserén. A Williams úgy látta, nincs más lehetőség, Piquet-nek ki kell állnia friss abroncsokért, hogy elkerülje a defektet. Prost üzemanyaghiánnyal küzdött, de újabb fordulat már nem következett be, a Professzor győzött és ezzel megszerezte második világbajnoki címét.

Szuzuka, 1989

Ki mondta, hogy egy izgalmas, bajnoki címet eldöntő futamnak feltétlenül a szezon utolsó versenyének kell lennie? Az 1989-es Japán Nagydíj jó példa rá, hogy más forgatókönyv is létezik.

1988-ban a McLaren totálisan dominálta a Forma-1-et olyan szinten, amire azóta sem volt példa. Ayrton Senna és Alain Prost volt a csapat két versenyzője, csupán egyetlen egyszer tudott más csapat nyerni abban a szezonban. Prost lett a bajnok abban az évben.

1989-re összekapta magát a Ferrari, a Williams és a Benetton, de alapvetően még mindig Prost és Senna csatájáról szólt az idény. A francia 16 pontos előnnyel vezetett, és előre jelezte a McLaren akkori csapatfőnökének, Ron Dennisnek: ha Senna megtámadja, nem fog udvariaskodni. A 46. körben Senna a célegyenes végén a belső íven próbálta megelőzni Prostot, aki rázárta azt a bizonyos ajtót. A két pilóta összeütközött.

Prost kiszállt, elkezdte levenni bukósisakját és úgy vélte, meg is nyerte a világbajnokságot. Senna azonban mutatta a pályamunkásoknak, tolják meg. Ők meg is tették ezt, Senna így tovább tudta folytatni a futamot. Meg is nyerte azt, ám utólag kizárták, mivel külső segítséggel tudta csak a baleset után folytatni a versenyt. Ezzel Prost lett a világbajnok, de a szezon végén a McLaren Sennát választotta, Prost pedig a Ferrarihoz igazolt.

Abu Dzabi 2010

Sebastian Vettel zsinórban négy világbajnoki címet szerzett, a többségüket meglehetősen nagy fölénnyel húzta be. Azért nem mindet. A 2010-es szezon nem volt egy sétagalopp a számára.

Amikor a szezonzáró futamra került sor 2010-ben, Alonso vezette a pontversenyt, méghozzá 15 ponttal ment Vettel előtt. A spanyol látszólag kényelmes helyzetből várhatta a futamot, mert bár német riválisa a pole-ból indulhatott, Alonso a harmadik rajtkockát kaparintotta meg.

Vettel a rajttól fogva vezetett, Alonsónak viszont nem a győzelem hanem a legjobb ötben végzés kellett, hogy lebegjen a szeme előtt. Alonso Webber korai kiállására reagálva hamar kiment a boxba friss abroncsokért. Ez a pálya azonban nem arról híres, hogy könnyű előzni, így hiába volt alonso frissebb gumikon, képtelen volt megelőzni Petrovot. Alonso 37 körön keresztül próbálta legyűrni az oroszt, de nem járt sikerrel. A spanyol a hetedik helyen végzett, pedig csak Petrovot és Kubicát, a Renault két versenyzőjét kellett volna megelőznie a bajnoki címhez.

Bár a két bajnokaspiráns közvetlenül nem csatázott egymással, mégis igen emlékezetes maradt ez a futam.

1976, Fuji

Mindenki azt szeretné, hogy ha az utolsó futamon dől el a bajnoki cím sorsa, akkor minden bajnokesélyes versenyezzen. 1976-ban Fujiban azonban nem így történt. Több tényező is közrejátszott, amikor Niki Lauda úgy döntött, két kör után kiáll, feladja a versenyt.

Rendkívül vizes volt a pálya. Annyira, hogy talán meg sem kellett volna rendezni a futamot. Miután Lauda kiszállt, több klasszis versenyző is szenvedett, Hunt vezetett. Egészen 62 körön át volt éllovas, aztán hirtelen elkezdett felszáradni a pálya, drasztikus gyorsasággal. Hunt gumijai nem üzemeltek megfelelően, így pozíciókat bukott az angol: elment mellette Patrick Depallier majd Mario Andretti.

Hunt végül kiállt a boxba kerékcserére, de tudta jól, hogy legalább negyedik helyen kell végeznie ahhoz, hogy világbajnok legyen. Ötödik volt három körrel a vége előtt Hunt, amikor megelőzte Alan Jones-t és Clay Regazzonit is, így az angol örülhetett a végén. Hunt azonban valójában nem is tudta, hogy hányadik lett egészen addig, amíg ki nem szállt az autójából.

1997, Jerez

A ‘97-es F1-es szezon utolsó futama egészen elképesztő izgalmakat tartogatott már az időmérő edzéstől kezdve. A kvalifikáción Villeneuve, Schumacher és Frentzen is ezredre azonos idővel végzett az élen, végül a kanadai indulhatott az élről, mivel ő érte el legelőször ezt az eredményt.

Miután a pontversenyben Schumacher mindössze egy ponttal vezetett, mindenképpen meg kellett előznie Villeneuve-öt. Már a rajtnál megtörtént a helycsere, ám Villeneuve felzárkózott és a 48. körben megpróbálta megelőzni a németet a Dry Sack kanyarban. Villeneuve a belső íven volt, Schumacher pedig kívülről egyszerűen rárántotta a kormányt. Ezúttal nem jött be a számítása, a kavicságyban kötött ki és kiesett a versenyből. Már csak abban reménykedhetett Schumi, hogy Villeneuve is feladja a futamot vagy más okból nem szerez pontot. Villeneuve azonban a harmadik helyen célba ért így ő lett a bajnok.

A versenybírák úgy ítélték meg, hogy bár Schumacher nem előre eltervezve, de mégiscsak szándékosan ütközött Villeneuve-vel, ezért kizárták a bajnokságból. A győzelmeit megtarthatta, de az összetett második helyet elvesztette.

Brazília, 2007

Lewis Hamilton kemény leckéket kapott az élettől hosszú F1-es pályafutása során. Kevesen teljestettek annyira jól az első szezonjuk során a királykategóriában, mint a brit. Akár a világbajnoki címet is megnyerhette volna, ám Kínában kicsúszott az élről, méghozzá a boxutcában.

Ennek ellenére a szezonzáró brazíliai futamot Hamilton várta az élről: Alonsót 4, Räikkönent 7 ponttal előzte meg a mindent eldöntő verseny előtt. A pole-ból Massa indulhatott, mögötte Hamilton, Alonso és Räikkönen várta a piros lámpák kialvását. Räikkönen lerajtolta a két McLarent és feljött a második helyre.

Eközben Hamilton Alonso mögé szorult, nagy igyekezetében pedig kicsúszott és a kilencedik helyre esett vissza. Hamilton autója úgy tűnt, hogy a 12. körben megadja magát, ám mégis beindult így a mezőny után eredt.

A két Ferrari természetesen helyet cserélt a boxkiállásoknál, Räikkönen meg is nyerte a futamot. Alonso a harmadik lett, így sem ő, sem a hetedik helyen végző Hamilton nem szerzett elég pontot ahhoz, hogy bajnok legyen, a cím a nevető harmadik Räikkönen ölébe hullott. A finn mindkét riválisára 1-1 pontot vert.

Brazília, 2012

Nem 2007 volt az első és utolsó eset, amikor a pontversenyt vezető pilóta úgy érkezik a szezonzáróra Brazíliába, hogy a rajtnál kalamajkába keveredik. Ez történt ugyanis 2012-ben Sebastian Vettelel is, aki 13 pontos előnnyel várta a rajtot. A negyedik helyről indult a német, a biztos elsőséghez a harmadik helyre volt szüksége, de így is négy hellyel Alonso előtt foglalt helyet a rajtrácson.

Vettel a rajtnál pozíciókat veszített, visszaesett a hetedik helyre, Alonso ekkor ötödik volt.

Még mindig jól állt a német, hiszen csak tartania kellett volna a lépést spanyol riválisával. Vettel azonban ütközött Bruno Sennával a négyes kanyarban és a 22. helyre esett vissza.

Az eső azonban Vettel kezére játszott. Alonso negyedik, Vettel ötödik helyen haladt, ám újra rákezdett az eső. Vettelt a boxba hajtott, a hibás rádiókapcsolat miatt a szerelők erre nem számítottak és kapkodva hozták számára az abroncsokat. Vettel a hetedik helyre csúszott vissza, közben Alonso és csapattársa, Massa helyet cserélt, így a spanyol a bajnoki címet érő harmadik pozícióban autózott. A végén az első visszavonulására készülő Schumacher túl nagy ellenállást nem tanúsítva elengedte maga mellett Vettelt, de Vettel enélkül is elég pontot szerzett volna ahhoz, hogy megnyerje a világbajnokságot.