A szezon előtti tesztek csütörtöki napján a rózsaszín Mercedes, vagyis a Racing Point egyik versenyzőjének neve ott virított a második helyen. Ez is egy érdekes sztori, ami röviden annyi, hogy Lawrence Stroll csapata a világbajnok istállótól vásárol bizonyos elemeket.

Viszont mégsem erről beszélt mindenki, hanem arról, hogy a Mercedes kormányműve előre-hátra is tud mozogni, amellyel a pilóta menetközben tudja változtatni a kerékösszetartást. Azt még nem tudni, hogy a DAS névre keresztelt rendszer, mennyi előnyt biztosít, mivel most használták először, így nincs komolyabb statisztikájuk. A mozaikszó egyébként a Dual-Axis Steering, vagyis a kettős tengelyű kormányzás rövidítése.

Lewis Hamilton Mercedes W11-e a barcelonai teszten

Erre úgy derült fény ilyen korán, hogy az Formula 1 élőben közvetíti a teszteket is, így a belső kamerás képnek köszönhetően hamar fény derült a turpisságra.

„Ha nincsenek ezek a felvételek, észre sem tudtuk volna venni a dolgot” – jegyezte meg Sebastian Vettel.

Már a csütörtöki nap ebédszünetében, szinte azonnal szétszedték a Mercedest és rögtönzött sajtótájékoztatón James Allison technikai igazgató elmondta, hogy mivel előzetesen hosszasan egyeztettek az FIA-val a rendszerrel kapcsolatban, így egészen biztosan megfelel a szabályoknak. A szövetség szóvivője megerősítette ezt és hozzátette, hogy az beadott anyagok alapján legális az újítás.

Úgy látszik a Mercedes megtalálta a kiskaput, ugyanis az ide vonatkozó rész csupán a felfüggesztés mozgatását szabályozza, a kormányzás dimenzióit pedig nem említik egyértelműen. A DAS viszont a kerekek állását módosítja, nem a felfüggesztést. Továbbá csak az van kikötve, hogy kettőnél több kereket nem mozgathat a versenyző, arra már nem tér ki, hogy milyen dimenziókba teheti azt. Továbbá az is biztos, hogy ezt mechanikusan valósították meg, erre utal a kormány hosszú mozgása is. Na meg a regulák tiltják olyan hidraulikus rendszer alkalmazását, ami a versenyzőt nem az autó irányításában segíti.

Arra még nem derült fény, hogy pontosan milyen előnyük származhat ebből. Wéber Gábor viszont előállt néhány opcióval. Ezek pedig a következők: az egyik cél a kisebb gördülési ellenállás általi sebességnövelés az egyenesben, vagy a gumik visszahűlésének megakadályozása, bár ez éppen ront a maximális sebességen.

Mindenesetre érdekes és biztonságos a módszer és megfigyelhető, hogy a brit pilóta nem mindig használta, csak akkor, ha egy nagy „MARKER” felirat jelent meg a kormányán, ami az előbbi ötletelést erősíti, miszerint a gumikat akarják melegen tartani, a jelzés pedig erre figyelmeztetett.

 

A Mercedes W11 oldalról svenkelt képen

A rivális csapatok mérnökeinek nem lehetett könnyű éjszakája mivel Andy Green szerint nehéz lemásolni a Mercedes rendszerét és még nehezebb működésre is bírni. További érdekesség, hogy a 2021-es szabálykönyvben található paragrafusok szerint ez már nem lesz legális megoldás. Ez részben jó, részben rossz, mivel, ha tényleg működik és egyik csapat sem él az óvás lehetőségével, mondjuk 2-3 verseny után akkor az FIA nem fogja felülvizsgálni a rendszert. Ez pedig akár a 7. bajnoki címüket is jelentheti. Ha a csapatok beleállnak a fejlesztésbe, a működőképes változat előállítására akár a fél szezonjuk is rámehet.

Írd meg kommentbe, hogy neked mi a véleményed erről!