A motorsport királykategóriája kapcsán a központi témákat nyilván a legtöbb esetben a pilóták, a versenyek, az autóik és a bajnokság állása adja. Azonban sokan elfeledkeznek a Foma-1 21. autójáról, ami mindig az élmezőny előtt jár, és sokszor akár a versenyek végkimenetelét is befolyásolhatja. Ez a Safety Car, aminek már 20 éve ugyanaz a Bernd Mayländer a sofőrje. Most eszedbe juthat, hogy akkor ez egy csak Mercedeseket mutató toplista lehet, de a csillagos márka csak 1997-től adja a biztonsági autókat. Előtte nagyon más volt a helyzet, és olyan márkák is megjelentek, amikre még csak gondolni se mersz.

10. A sárga Porsche 914 volt az első Safety Car

Az 1973-as szezonban rengeteg volt a baleset, aminek következménye az lett, hogy bevezették a biztonsági autót. Konkrétan a ’73-as Kanadai Nagydíjon, a Mosport Parkban, Jody Scheckter és Francois Cevert balesetét követően küldték először pályára. Az első egy Porsche 914 volt, amit Eppie Wietzes vezetett, aki egyébként 1967-ben és 1974-ben is kipróbálta magát a Forma-1-ben. Az akkori pilóták számára nagyon új volt ez a helyzet.

Porsche 914 Safety Car a pályán a mezőny előtt

9. Lamborghini Countach – Monaco gyöngyszeme

A ’80-as évek közepére aztán jött egy nagy váltás, és egy igazi különlegesség vette át a Porsche szerepét. A Lamborghini Countach egy elbűvölő autó, ami méltán lehetett a mezőny előtt. És habár ott volt, egyszer se kellett bevetni, mivel ezt a modellt ezekben az években csak Monacóban használták. Ennek magyarázata, hogy itt a promóterek mindenképpen meg akarták villantani a sportág elit mivoltát. A motorja V12-es volt, így kellőképp erős volt az F1-es autók tempójához.

Lamborghini Countach a monacoi pályán felülről a rázókövön

8. Renault Clio Williams – 1996

Már a nevében is benne van az egyik csapat neve, de ennek ellenére sem túl meggyőző egy ilyen autó a mezőny elején. Ereje egyáltalán nem volt méltó a királykategóriához, hiszen mindössze egy 2 literes, 150 lóerős motor hajtotta. Ennek ellenére még az is előfordult az 1996-os Argentin Nagydíjon Luca Badoer balesetét követően, hogy több mint tíz percen át vezette a mezőnyt. Nem sokáig volt ilyen jó pozícióban, hiszen ezt a szezont követően váltott az F1 a Mercedes modelljeire.

Renault Clio Williams biztonsági autó a pályán a mezőny előt elölről

7. Porsche 911 – 1995 Spa Francorchamps

Az 1995-ös Belga Nagydíjon be kellett küldeni a nagyon különleges Porsche 911-et. A 3,6 literes, boxermotorral szerelt sportkocsi több mint 450 lóerős volt, és joggal tehető egy ilyen mezőny élére.

Porsche 911 a pályán oldalról

6. Ford Escort RS Cosworth

Az Escort RS Cosworth inkább raliautóként szerzett magának hírnevet, ám egy napra otthagyta a terepet, és egy pályán körözött a világ leggyorsabb formula autóival. Az 1993-as Brit Nagydíjon kellett bevetni, azon a versenyen, ahol végül Alain Prost ért elsőként a célba és gyűjtött értékes pontokat ahhoz, hogy év végén megszerezze pályafutása negyedik világbajnoki címét.

Escort Safety Car

 

5. Lamborghini Diablo

Egy újabb modell az olasz márkától, amit nem tudtak egyszer sem a pályára küldeni, de szintén nagyon különleges jármű a palettán. Ez egy olyan szuperautó, ami simán át tudta lépni a 300 km/órás sebességet, akkoriban ez nagy szám volt.

Lamborghini Diablo Safety Car elölről

4. Tatra 623 

Ez a típus kicsit kilóg a sorból, hiszen nem klasszikus értelemben vett Safety Car szerepet töltötte be. Tűzoltóegységként működtették, ám az ezzel okozott baleset mindenki számára emlékezetes marad. Az 1995-ös Magyar Nagydíjon még csak balesetről se lehetett beszélni, csupán Taki Inoue autója adta meg magát, ám amikor a helyszínre érkezett a Tatra, magát a pilótát sikerült elütni, aki szerencsére kisebb sérülésekkel megúszta az esetet. Mindennek ellenére a jármű több éven át volt főszereplője a kelet-európai versenyeknek.

Tatra Safety Car

 

3. A Mercedes különlegességei

Nem csak Lewis Hamiltonék Mercedese tart egy hosszú ideje tartó sorozatot. A csillagos márka a biztonsági autót 1997 óta szolgáltatja, amik közül a legkülönlegesebb talán mindig az aktuális darab. Ez idő alatt 11 modell váltotta egymást, amiből most meg fogok mutatni egy-kettőt.

Mercedes SLS AMG féloldalról egy zebrán

2. C32 – Az orvosi autó és Nick Heidfeld esete

Miután bekerült a Mercedes a Forma-1-be, egy idő után nem csak a biztonsági autókat, még az orvosi kocsikat is ők biztosították. Még Bernie Ecclestone vezetése alatt állapodtak meg a csillagos márkával arról, hogy minden hétvégére szállítanak három orvosi és három biztonsági autót, aminek külön személyzete is van. A 2002-es Brazil Nagydíjon egy balesetet követően ment a helyszínre a Medical Car, de a német Nick Heidfeld későn vette észre a figyelmeztető zászlókat, és nagy tempóval megcsúszott a második kanyar kimeneti ívén. Az orvosi autó vezetője éppen kinyitotta az ajtóját, amit egy pillanat alatt vitt is le Heidfeld. Így utólag persze vicces, de akkor azért elég meleg helyzet volt.

Mercedes C32 féloldalról egy baleset után

1. Mercedes-AMG GT R

Ez az éppen aktuális biztonsági autó, ami egy 4 literes, 585 lóerős, V8-as motorral van szerelve. Végsebessége eléri a 318 km/órát, míg 0-ról 100-ra 3,6 másodperc alatt tud gyorsulni. Széria autóként meg is lehet vásárolni a csillagos márka AMG-osztályán.

Mercedes AMG-GT R féloldalról

+1. Opel Vectra

1994-ben mutatták be a Forma-1-es pályán is az összkerekes Opel Vectra modellt, amely a San Marino-i Nagydíjon is futott. Állítólag Ayrton Senna balesetében is szerepet játszott, hiszen túl lassan vezette fel a mezőnyt, amely így nem tudta üzemi hőfokon tartani a gumik hőmérsékletét.

Opel Vectra modell a mezőny élén menet közben

Ha érdekel, kik voltak a Forma-1 történetének legrosszabb pilótái, tekintsd meg a következő összeállításunkat!