Az összeállítás végén 5 emlékezetes pillanatot is feleleveníthetsz.
Társszerző: Hajdu Balázs
A 2019-es idény december 1-jén véget ér. Az Abu Dhabi Nagydíj korábban világbajnoki címekről döntött, a nagyobb kérdések idén már eldőltek. A következő összeállításban adok neked 5 okot, hogy miért nem érdemes kihagyni a szezonzáró versenyt.
1. Véget ér a „tanév“
Hogy repül az idő. Kilenc hónappal ezelőtt került sor a téli tesztekre Barcelonában. Most pedig már túl vagyunk 20 versenyen, és itt a bajnokság vége. A Száguldó Cirkusz szokás szerint Abu Dhabiban fejezi be a szezont. A világbajnokságok és a második helyek már eldőltek, a versenynek azonban sokak számára még van tétje. Az egyéni harmadik helyért még nyílt a harc, a Renault szeretné megkaparintani az összetett ötödik helyét, a Toro Rosso a hetedik helyért meccsel a Racing Pointtal és az Alfa Romeóval.
Bár a szezon vége szomorúsággal tölti el sok F1-es rajongó szívét, valaminek a vége egyben valami újnak a kezdetét jelenti. Egy új idény kezdetét, amely talán szorosabb csatát hozhat a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull között, mint amit az elmúlt években lehetett látni.
2. A Yas Marina egy csodálatos helyszín
Az idei utolsó viadalra a világ egyik legmodernebb versenypályáján kerül sor. A Yas Marina 2009-ben adott otthont először Forma-1-es versenynek. Hihetetlen, hogy az már 10 éve volt, ugye? Az, hogy a pálya egy kikötő mentén fekszik, önmagában is elég lenyűgöző, az utolsó szektorban egy szálloda mellett is elhaladnak a versenyzők. Az utcai pályán a kicsi bukótér miatt gyakran kerül bevetésre a biztonsági autó.
A verseny rajtja nagyjából egybeesik a napnyugtával, így tulajdonképpen villanyfényes futamról beszélünk. Látványos lesz, és talán nem csak a körítés miatt.
3. Kihívást jelentenek a körülmények
A napnyugta és a villanyfény nem csak látványos jelenség, hanem különleges kihívást jelent a versenyzők számára. Amikor lemegy a nap, csökken a pálya hőmérséklete is, ami jelentősen befolyásolhatja a gumik állapotát, valamint az autók egyensúlyát.
Ezekre a körülményekre a csapatok kevésbé tudnak felkészülni, hiszen az 1. és a 3. szabadedzésre is fényes nappal kerül sor. A 2. gyakorláson van lehetőségük némi tapasztalatot és adatot gyűjteni az időmérőre, valamint a vasárnapi versenyre.
4. Világbajnoki címek dőltek el ezen a pályán s
Első alkalommal 2009-ben rendezték Abu Dhabiban a Forma-1-es szezon utolsó versenyét. Ahogy idén, úgy abban az évben is korábban eldőltek a fontos kérdések, 2010-ban azonban a sportág közelmúltbeli történetének egyik legizgalmasabb versenyére került sor. A futam előtt még négyen rendelkeztek matematikai esélyekkel a világbajnoki cím megszerzésére. Fernando Alonso és Mark Webber volt a két favorit, Sebastian Vettel 15 ponttal, Hamilton pedig 24-gyel volt lemaradva a spanyol mögött.
Alonso és Webber egymással volt elfoglalva, miközben az első rajtkockából induló Vettel vezette a versenyt Hamilton előtt. Az előzetes esélyek felborultak, Vettel pedig minden idők legfiatalabb világbajnokává vált azon az estén.
2012-ben nem Yas Marinában zárult az idény. Vettel volt a bajnoki cím elsőszámú várományosa. Az időmérőn kifogyott autójából az üzemanyag, így csak a mezőny végéről vághatott neki a küzdelemnek. Hihetetlen felzárkózásának köszönhetően a fiatal német megszerezte a harmadik helyet, ezzel megőrizte előnyét az Amerikai és a Brazil Nagydíj előtt. A 2012-es futamot Kimi Räikkönen nyerte a Lotus színeiben.
A hibrid érában kétszer – 2014-ben és 2016-ban – is itt biztosította be az aktuális éllovas a világbajnoki címet. Előbbi esztendőben Lewis Hamilton, két évvel később pedig Nico Rosberg ünnepelhetett.
5. Abu Dhabi valódi paradicsom a versenyzők számára
Vettel a rajtrács végéről indult 2012-ben, hogy változtathassanak autójának beállításain - Tették mindezt a könnyebb előzések érdekében, A csapat stratégiája célravezetőnek bizonyult, hiszen a német a harmadik helyen végzett. Ez azért is volt lehetséges, mert ezt a pályát versenyzésre tervezték.
A tempós első szektort néhány lassabb kanyar követi, ami összerázza a mezőnyt. A 7-es számú hajtűkanyar a pálya egyik leghosszabb egyeneséhez vezet. A 8-as kanyar előtt kemény féktávhoz érkeznek a versenyzőt, az ezt követő lassító pedig lehetőséget teremt az esetlegesen megelőzött versenyző visszatámadására.
Rögtön ezután jön az egyik DRS-zóna, ami a kikötő felé vezet, majd következik egy újabb kemény féktáv, ami egy bal-jobb-bal kombinációval folytatódik. A helyezkedésnek itt kulcsszerepe van, különben a pilóták könnyen sebezhetővé válhatnak a 14-es kanyarban.
Innentől igazán nehézzé válik az előzés, az utolsó szektor kiemelt koncentrációt igényel. A 19-es kanyarban lévő korláttal könnyedén találkozhat, aki nem elég óvatos.
A Formula 1 hivatalos YouTube csatornáján megnézheted a videós összeállítást.