2021. július 15. | 23:07

A jelenlegi mezőnyben szereplő pilóták Silverstoneban, a Brit Nagydíj helyszínén tekinthették meg a jövő évi versenygép koncepciómodelljét.

Forradalmian új korszak kezdődik 2022-től a Forma-1-ben. Ennek egyik leglátványosabb megnyilvánulása a jelentősen átalakított autó, melynek koncepciójának hivatalos bemutatójára ma délután került sor, online formában. A jelenlegi F1-es mezőny tagjai Silverstone-ban, a Brit Nagydíj helyszínén vehették szemügyre a jövő évi versenygépet.

A szabályalkotók és döntéshozók szorosabb küzdelmet várnak 2022-től, az új autót pedig ennek megfelelően tervezték meg. A pilótákat jelenleg a szoros egymás mögött haladás során keletkező turbulens levegő hátráltatja a csatározásokban, hiszen ilyenkor rengeteg leszorítóerőt veszítenek, illetve az abroncsok is gyorsabban kopnak.

2009 után az autókon ismét helyet kapnak a keréktárcsák, az első kerekek fölé épített aprócska szárnyelemek pedig a tisztább áramlatokat hivatottak biztosítani, valamint a csapatok mozgásterét csökkentik a leszorítóerő növelésére.

A 2022-es autó első és hátsó szárnyai is szembetűnő változáson mentek keresztül. Az első légterelő maximum négy lapból állhat, a hátsó szárny kialakítása pedig jelentősen egyszerűbbé vált. Szintén látványos különbség, hogy a csapatok a következő évtől a Pirelli nagyobb, 18 colos abroncsait használják a versenyzéshez. Vékonyabb oldalfaluknak köszönhetően várhatóan kevésbé lesznek érzékenyek a hőmérsékleti változásokra, így a pilótáknak nem kell annyira spórolniuk a gumikkal.

A különböző trükkök elkerülés érdekében leegyszerűsítették és szigorították a felfüggesztésre vonatkozó szabályokat. A Mercedes az utóbbi időben sajátos megoldásokat alkalmazott ezen a téren, 2022-től ezekre nem lesz lehetőség. Emellett a döntéshozók hidraulikus felfüggesztéseket is betiltják.

Az abroncsok tekintetében fontos változást jelent, hogy 2022-től kötelezővé válnak a guminyomást mérő érzékelők, melyek segíthetik a gyártót és beszállítót a vonatkozó előírások betartatásában.

Az új szabályok értelmében a mérnököknek szűkebb mozgásteret kívánnak az aerodinamikai fejlesztések vonatkozásában. Várhatóan emiatt 2022-től jóval kevesebb különbség lesz az autók kinézetét tekintve, emellett pedig a teljesítményüket is szeretnék közelebb hozni egymáshoz.

A költséghatékonyság jegyében már idén bevezetésre került a költségvetési sapka a Száguldó Cirkuszban. Ennek megfelelően a csapatok legfeljebb 145 millió dollárt költhetnek a fejlesztésekre. Az istállók a tervek szerint különböző kategóriába sorolt alkatrészekre és elemekre költhetik el a rendelkezésre álló pénzösszeget.

A 2022-es Forma-1-es autóról készült képsorozatot ide kattintva érheted el.

  • Címkék:
  • F1