2020. augusztus 25. | 07:41

Az AWS által készített felmérés komoly beszédtémát szolgáltatott a Forma-1 berkein belül.

A Forma-1-es grafikákért felelős Amazon Web Services elkészítette az elmúlt 40 év leggyorsabb F1-es versenyzőinek listáját. A múlt héten megjelent cikkben is kifejtettem, hogy egy kicsit elkerekedett a szemem, amikor Heikki Kovalainen és Jarno Trulli nevét láttam a Top10-ben. A Forma-1 hivatalos oldalának munkatársai Ross Brawnt, az F1 sportszakmai igazgatóját és Rob Smedley-t, az adatrendszerekért felelős igazgatót kérdezték a felmérés ellentmondásos eredményeiről.

Sokan meglepőnek találták a leggyorsabb Forma-1-es pilótákat felvonultató listát, melynek első húsz helyezettje közül hiányoznak olyan nevek, mint az időmérő edzéseken híresen remeklő Keke Rosberg, Mika Häkkinen vagy Juan Pablo Montoya. Ezzel szemben Trulli és Kovalainen, akik ketten együtt összesen öt pole pozíciót tudnak felmutatni, bekerültek a leggyorsabbak közé.

Ross Brawnt nem hatották meg a kritikák. Az F1 sportszakmai igazgatója elmagyarázta, hogy a felmérés során nem a legjobb versenyzőt keresték, hanem pusztán az egykörös, nyers tempót vették figyelembe.

„Szerettük volna megmutatni, szerintünk kik a leggyorsabb versenyzők egy körös sebesség tekintetében. Valóban van egy-két meglepő név a listán. Ha jobban belegondolunk, van azért némi értelme a felmérésnek. Meg kell érteni a módszert, és akkor mindenki számára világossá válik a dolog”, mondta Ross Brawn.

A Top20 leggyorsabb pilóta az AWS elemzése szerint (helyezés, pilóta, időkülönbség):

  1. Ayrton Senna
  2. Michael Schumacher 0.114s
  3. Lewis Hamilton 0.275s
  4. Max Verstappen 0.280s
  5. Fernando Alonso 0.309s
  6. Nico Rosberg 0.374s
  7. Charles Leclerc 0.376s
  8. Heikki Kovalainen 0.378s
  9. Jarno Trulli 0.409s
  10. Sebastian Vettel 0.435s
  11. Rubens Barrichello 0.445s
  12. Nico Hülkenberg 0.456s
  13. Valtteri Bottas 0.457s
  14. Carlos Sainz 0.457s
  15. Lando Norris 0.459s
  16. Daniel Ricciardo 0.461s
  17. Jenson Button 0.462s
  18. Robert Kubica 0.463s
  19. Giancarlo Fisichella 0.469s
  20. Alain Prost 0.514s

 Milyen módszerrel sikerült eljutni a lista összeállításához?

„Csapattársak teljesítményét hasonlítottuk össze. Ugyanaz a nap, ugyanaz a helyzet, ugyanaz a lehetőség. Egy idő után kialakul köztük egy bizonyos időkülönbség, majd a pilóták másik csapathoz szerződnek. Tegyük fel, hogy A-versenyző gyorsabb, mint B-versenyző, majd B továbbáll, és ott gyorsabb, mint C-versenyző. Ezáltal azt is kijelenthetjük, hogy A jobb, mint C, mert A legyőzte B-t a saját csapatánál, B pedig jobbnak bizonyult C-nél egy másik istálló színeiben. Ha elég információ és elemzés áll rendelkezésre, világosan látszik, kik a leggyorsabbak, akik folyton legyőzik a csapattársaikat. A Forma-1-es adatbázisnak köszönhetően hatalmas mennyiségű információ áll rendelkezésre. Egyedül azonban képtelenség lett volna ezt feldolgozni, ezért kértük az Amazon segítségét” - magyarázta Brawn.

A rendelkezésre álló technológia segítségével Rob Smedley és csapata virtuális pilótapárosokat is összeállított, ezzel bizonyítva az eredmények hitelességét. Elméletileg lehetséges az 1995-ös szezonban versenyző Jean-Christophe Boullion, és a Manornál 2016-ban próbálkozó Ryo Haryanto összehasonlítása is.

„Ha a Ross Brawn által említett példát, azaz A, B és C versenyző esetét vesszük, akkor érdemes a valós párosítások mellett virtuális összehasonlításokat is végeznünk. Így a hármas összevetésben alulmaradó C-versenyzőt viszonyíthatjuk D és E versenyző teljesítményéhez is, majd utóbbi kettőt összevethetjük A és B versenyzővel is, így egy komplex pilótahálózatot kapunk, mely pontos kapcsolódási pontokon alapszik. Így nem csak a valódi csapattársak egy idényen belül nyújtott teljesítményét vizsgálhatjuk meg, hanem sokkal kifinomultabb eredményekre juthatunk” - árulta el Rob Smedley.

Hogy került Kovalainen és Trulli a Top10-be?

Kétségkívül Heikki Kovalainen és Jarno Trulli neve okozta a legnagyobb meglepetést az első 10-ben. Egyikük sem került a világbajnoki cím közelébe, Kovalainen egy pole pozíciót és egy futamgyőzelmet tud felmutatni, Trulli négyszer indulhatott az első rajtkockából, és szintén egy győzelemmel büszkélkedhet.

Smedley egy rövid ideig dolgozott együtt Trullival a Jordannél. A korábban a Ferrarinál és a Williamsnél is tevékenykedő mérnök szerint az olasz pilóta „elképesztően gyors volt, de a vasárnapi futamokon nem nyújtott kiemelkedő teljesítményt”. Ross Brawn elismerte, a paddockban megkérdezett pár embert az eredmény hitelességéről.

„Először én is hasonlóan viszonyultam Trulli és Kovalainen kérdéséhez, a kapott visszajelzés azonban meggyőzött. Soha nem dolgoztam együtt velük. Beszéltem Steve Nielsennel, aki a Renaultnál volt Trulli mérnöke. Szerinte az olasz elképesztően gyors volt. Egyszerűen nem tudott öt egymást követő jó kört összerakni, ezért nem lett belőle világbajnok. Szeretném hangsúlyozni, hogy nem Jarnót próbálom kritizálni. Hiányzott belőle az a bizonyos extra, hogy kiugró teljesítményt érjen el de ettől még remek pilóta volt. Ugyanez a helyzet Kovalainennel is. Ha megnézzük a csapattársai ellen nyújtott teljesítményét, a finn nagyon erős volt az időmérő edzéseken” - fejtette ki Ross Brawn.

A szurkolók nagy kedvencei közül sokan nem kerültek rá a listára

Azt kevesen vitatják, hogy Ayrton Senna végzett a felmérés első helyén. Nagy riválisa, Alain Prost eközben csak a 20. helyre került a listán, annak ellenére, hogy a francia 4 VB-címet nyert Senna 3 elsőségével szemben, valamint Prost 51 futamgyőzelmet ünnepelhetett, amíg a brazil 41 alkalommal állhatott fel a dobogó legfelső fokára. Ross Brawn azonban rávilágított, hogy ebben a felmérésben az időmérős eredmények számítottak, abban a tekintetben pedig Senna 65 rajtelsőséget, Prost pedig 33 pole pozíciót tud felmutatni.

„A régi időket figyelembe véve meg kell említenünk, hogy komoly filozófia állt az időmérős és a versenyre szóló beállítások között. Niki Lauda híres volt arról, hogy ő a futamra összpontosított, kevésbé érdekelte a kvalifikáció. Ebben a felmérésben mi az időmérős teljesítményeket vettük górcső alá, ezért lehet hiányérzete néhány rajongónak” - fogalmazott Brawn.

Rendben van, de akkor hogyan előzheti meg a 27 F1-es futammal rendelkező Lando Norris, azt a Juan Pablo Montoyát, aki 2004 és 2018 között a Forma-1 valaha futott leggyorsabb körének rekordját tartotta?

„Ez egy olyan objektív megközelítés, mely különös eredményeket szül. Mi azonban bízunk a számítások pontosságában. Ha ennek a módszernek alapján Norris benne van az első 20-ban, Montoya viszont nincs, az azért lehet, mert egy szubjektív kérdésre objektív módon keressük a választ. Ezen lehetne vitatkozni, de kár belekeverni az érzelmeket, mert mindenki másképp viszonyul az egyes pilótákkal. Teljes egyetértés úgysem lesz ebben a kérdésben, szerintem erre nem is érdemes törekedni. Amint javasolni tudunk az embereknek, hogy ismerjék meg a módszereket, és fejtsék ki véleményüket a felméréssel kapcsolatban” - árulta el Smedley.

Mi a történet tanulsága?

Smedley és Brawn is szeretnék 1983-nál régebbre visszavezetni az elemzést. Sokakat érdekelne, vajon Fangio vagy Senna volt-e a gyorsabb egy körön? Van azonban egy apró probléma…

„A régi feljegyzéseket még kézzel írták. Rob és én átnéztük a Ferrari korai jegyzeteit, elég fáradságos munka lenne végignézni minden egyes papírlapot. Nem lehetetlen, csak kapacitás kell hozzá” - mondta az F1 sportszakmai igazgatója.

Ezek alapján konkrétan meghatározható, hogy ki volt a leggyorsabb Forma-1-es pilóta 1983 óta?

„Szerintem hiba lenne azt állítani, hogy ez egy támadhatatlan lista. Ez nem erről szól. Ismét szeretném hangsúlyozni, hogy az objektivitást, a matematikát, a fizikát, az adatelemzést helyeztük előtérbe. Az eredményekkel természetesen lehet vitatkozni. Minden új technológia bemutatásakor egy vita bontakozik ki, itt is valami hasonlóról van szó” - érvelt Rob Smedley, aki hosszú ideig Felipe Massa versenymérnökeként dolgozott.

„A leggyorsabb versenyzők listáját az időmérős tempó alapján állítottuk össze. Elmondható, hogy van különbség a nagyon jó pilóták és az igazán kivételesek között. Az utóbbi kategóriába tartozók mindig találnak egy-két tizedet. Ettől annyira izgalmas a Forma-1, és válik olyan fontossá az autó. Mi azonban nem akarjuk, hogy túlságosan fontossá váljon. Szeretnénk, ha a versenyző és az autó egyensúlya válna lényegessé. Ezt akarjuk elérni a 2022-es szabálymódosításokkal, mellyel új korszak veszi kezdetét a Száguldó Cirkuszban. Szorosabb versenyekre számítunk, hiszen a pilóták között nincs akkora különbség, mint az autók között” - fogalmazott reménykedőn Ross Brawn.

  • Címkék:
  • F1