F1: Tudtad, hogy nem idén hiányzik először a Monacói Nagydíj a versenynaptárból?

Közzétéve:
2020-08-21, 07:17

2021-ben remélhetőleg visszatér a Száguldó Cirkusz a legendás helyszínre.

A koronavírus-járvány miatt jelentősen megváltozott a 2020-es versenynaptár a Forma-1-ben. Különleges idény a mostani, a biztonsági intézkedések miatt szájmaszkban nyilatkoznak a pilóták, a futamokat nézők nélkül rendezik, de legalább vannak versenyek. A Monacói Nagydíjat azonban nem láthatunk idén, mivel a szervezők törölték a futamot, legközelebb 2021-ben térhet vissza az F1 a hercegségbe.

Furcsa érzés, hogy a Száguldó Cirkusz tagjai nem köröznek a legendás helyszínen – olyan ez, mintha a Forma-1-es versenynaptárban nem lenne Olasz Nagydíj vagy Brit Nagydíj. Az említett két rendezvény 1950 óta megszakítás nélkül szerepel a programban, a Monacói Nagydíj viszont már korábban is elmaradt. Vajon miért?

Monacói Nagydíj a hőskorban
Monaco már a II. világháború előtt is bizonytalan lábakon állt, az 1938-as futam anyagi okok miatt maradt el

A II. világháborút követő első Monacói Nagydíjat 1948-ben rendezték. Az esemény sikeres volt, az autóverseny mellett egy motoros viadalt is indítottak. Az Automobile Club de Monaco (ACM) azonban pénzügyileg nem tudta megvalósíthatóvá tenni a rendezvényt, 1949-ben emiatt, és II. Lajos monacói herceg halála miatt sem rendezték meg a versenyt.

Az 1950-ben életre hívott Forma-1-es világbajnokság meggyőzte a szervezőket, hogy tegyenek még egy próbát. A Monacói Nagydíj lett az idény második versenye, melyen Juan Manuel Fangio megszerezte pályafutása első győzelmét, a második helyen Alberto Ascari végzett az első futamát teljesítő Ferrari színeiben.

A Monacói Nagydíj ennek ellenére nem állt biztos lábakon, a verseny nem volt annyira népszerű, mint ma, ez pedig anyagi problémákhoz vezetett. A csapatok kedvét nem hozta meg az sem, hogy az 1950-es futamon a mezőny fele kiesett, mert őrült szökőár volt aznap a kikötőben. 1951-ben a Forma-1 nem is látogatott el Monacóba. Az első két idényt az Alfa Romeo és a Ferrari uralta, a többi csapat lassú és idejétmúlt autókkal állt rajthoz. Az ’51-es év végén az Alfa Romeo visszalépett, új gyártók nem csatlakoztak a sorozathoz, így a Nemzetközi Automobil Szövetség 1952-ben Forma-2-es szabályok mentén bonyolította le a versenyeket. Az ACM dolgát ez a tény sem könnyítette meg. Rainier herceg szeretett volna futamot rendezni, ám az F1 kapcsán annyi bizonytalan tényező volt, hogy a monacói versenyt abban az évben inkább sportautók számára hirdették meg.

A rajtrácson gyári Aston Martin és Jaguar, privát csapatok által benevezett Ferrari, Talbot-Lagos, Allard és Gordini autók sorakoztak. Az ifjú Stirling Moss egy Jaguar volánja mögött indult, vezetett is a versenyen, majd külső segítség igénybevétele miatt kizárták. A futamot Vittorio Marzotto nyerte a Ferrari színeiben.

Az új formátum sem hozta el a várt eredményeket. Luigi Fagioli az edzésen szenvedett súlyos sérülések következtében elhunyt, a Monacói Nagydíj alapítója és szervezője, Anthony Noghes nyugdíjba vonult – ezek a tényezők mind-mind hátráltatták a monacói verseny megrendezését.

Az autóversenyzés a II. világháborút követően 1946-ban indult újra, Monacóban viszont a következő kilenc év alatt csak három jelentős versenyt rendeztek. Az 1955-ös F1-es Monacói Nagydíj szerencsére megkapta a megfelelő támogatást. A sorozat az előző évben egyre növekvő népszerűségnek örvendett. Az indulók között volt a Ferrari, a Maserati, a Mercedes, a Vanwall és a Lancia is. Az FIA Monacóban kívánta elindítani az 1955-ös európai szezont, sőt, a futamot Európa Nagydíj néven rendezték. A monacói szervezők örömmel vették a felkérést, a versenyt pedig komoly várakozás előzte meg.

Monacói Nagydíj régen

Az 1955-ös Monacói Nagydíj emlékezetes versenyt produkált. A Mercedes pilótái, Fangio és Moss számítottak a legnagyobb esélyesnek. Fangio a 49. körben váltóhiba miatt adta fel a küzdelmet, Moss autójában pedig a 80. körben füstölt el a motor. A vezetést Ascari vehette volna át, ám az olasz pilóta is kicsúszott. Végül meglepetésre Maurice Trintignant, a Ferrari versenyzője ért célba az első helyen.

Az ezt követő 65 évben a Monacói Nagydíj elmaradhatatlan része maradt a Forma-1-es versenynaptárnak. 2020-ban a világjárvány keresztülhúzta a számításokat. Remélhetőleg jövőre minden akadály elhárul, a Száguldó Cirkusz pedig visszatérhet a legendás monacói utcákra.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Forma-1-es autó
2019. december 29.
A gazdag múltra visszatekintő fesztivál fénypontját évről-évre a királykategória autói adják.
Petrov Alonso előtt
2019. december 30.
Emlékszel még Hamilton és Massa 2008-as drámájára? Vagy Vettel első világbajnoki címére? Esetleg hallottál a Hunt vs. Lauda csatáról? Most megnézheted a 10 legizgalmasabb F1-es végjátékot.

További hírek