Norris a dobogón végzett, Hamilton nem.
Egymás után két futamot rendeztek Ausztriában, a múlt heti Stájer Nagydíjnak keresztelt versenyt követően ezúttal Osztrák Nagydíjnak nevezték a viadalt.
Az időmérő
A papírformának megfelelően Max Verstappen nyerte az Osztrák Nagydíj edzését. Meglepetésre azonban a McLaren ifjú titánja, Lando Norris volt a legnagyobb kihívója ezúttal, amire valószínűleg ő maga sem számított. A második sorba Sergio Perez és Lewis Hamilton kvalifikálta magát, míg a harmadik sorból Valtteri Bottas és Pierre Gasly indulhatott.
Az edzést követően három rajthellyel megbüntették Sebastian Vettelt, mivel feltartotta gyorskörén Fernando Alonsót a tragikusan rosszul kialakított boxutcabejáratnál. Vettel természetesen nem értett egyet a döntéssel, mivel szerinte a pilóták nem tartották magukat a megbeszéltekhez.
A kvalifikáció kapcsán mindenképpen meg kell még említeni George Russell nevét, aki a futam előtt még pontot sem szerző Williams színeiben végül a nyolcadik helyről várhatta a rajtot.
A futam
A mezőny simán elrajtolt, az élmezőnyben nem történt helycsere az első kanyarokban. A második körben azonban már jött is a Safety Car, miután Mick Schumacher gyakorlatilag beleterelte Antonio Giovinazzi autójába Esteban Ocont. Az Alpine versenyzőjének jobb első kerekének felfüggesztése eltört az ütközés következtében, s rendkívül bosszús volt - joggal, egyszerűen nem volt hova menekülnie.
SAFETY CAR (LAP 2/71)
— Formula 1 (@F1) July 4, 2021
Esteban Ocon is out after being sandwiched at Turn 3 ?#AustrianGP ?? #F1 pic.twitter.com/1zK5LnNHiu
Hamar eltakarították a roncsot, így újra csatázhattak a pozíciókért a pilóták. Perez megpróbálta kívülről körbeutazni Perezt, a mexikóinak nem maradt hely és a kavicságyból tért vissza a pályára - a tizedik helyre esett vissza.
LAP 4/71
— Formula 1 (@F1) July 4, 2021
We're back to racing! Verstappen leads the way
Norris and Perez fight for P2, but the Red Bull goes wide and drops to P10 through the gravel!#AustrianGP ?? #F1 pic.twitter.com/pN65OtXsLw
Bottas egy rövid időre megelőzte Hamiltont, aztán rászólhattak a fülére, hogy ezt nem kéne, így ismét Hamilton volt előrébb. A két Mercedes bőszen üldözte Norrist, aki ugyebár szintén Mercedes motorral rótta a köröket, de nem igazán tudták, hogyan találjanak rajta fogást.
Verstappen időközben a hetedik körre már 3 másodperces előnyt autózott ki, mögötte Norris, Hamilton, Bottas, Gasly, Cunoda, Stroll, Vettel, Ricciardo és Perez volt a pontszerzők sorrendje.
A huszadik körben dőlt el, hogy hosszas vizsgálódás után 5 másodperces időbüntetéssel sújtják Norrist a Perez elleni manőver kapcsán. Két táborra szakadnak a vélemények: vannak, akik szerint jó döntés született, mivel Perez már Norris mellett volt és nem hagyott neki a brit egy autónyi szélességet. Mások - köztük a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner és a McLaren első embere, Andreas Seidl - úgy gondolják, ez még belefér, versenybaleset volt. Abból az aspektusból kevesen vizsgálják a dolgot, hogy ha már az FIA úgy látta, hogy itt bizony büntetni kell, akkor hogyan segít ez a harmadik helyről a tizedikre visszacsúszó Perezen, hiszen Norris így is bőven előtte maradt, tehát igazából nem is bűnhődött. Nem beszélve arról, hogy az ilyen virtuális, majd letöltendő 5 másodperces büntetések hátránya, hogy az úgynevezett vétkes simán feltarthatja a mögötte autózókat, történetesen ezúttal Hamilton bánta ezt.
A címvédő végül a büntetést követően csak megelőzte Hamilton, ám eddigre már olyan előnyre tett szert Verstappen, hogy csak egy biztonsági autós fázis adott volna esélyt Hamiltonnak a futam megnyerésére. Érdekesség, hogy Hamilton megdicsérte a csapatrádión Norrist, hogy milyen jól vezetett.
LAP 20/71
— Formula 1 (@F1) July 4, 2021
A nightmare lap for Norris ?
He's hit with a five-second penalty for his incident with Perez, and then loses second to Hamilton#AustrianGP ?? #F1 pic.twitter.com/IeglPyksR3
A 27. körre már 11 másodperces előnnyel vezetett Verstappen. A középmezőnyből ekkorra már többen már kilátogattak a boxba kerékcserére, az élmezőny tagjai azonban csak ezt követően érkeztek. Norris és Bottas egyszerre érkezett, ám Norris a büntetése miatt Bottas mögé ért vissza a pályára. Ezt követően jött Hamilton és Verstappen is, mindkettejük kerékcseréje problémamentes volt.
Az élen tehát Verstappen mögött Hamilton és Bottas autózott, Norris a negyedik helyről “várta a lepattanót”, hogy felférjen a dobogóra. Hamiltonnal közölték, hogy autója megsérült, ezért nem tud olyan tempót autózni, amilyet szeretne, igaz, a közvetítés során nem láthattuk, hogy bárkivel összeért volna.
Az akcióról a középmezőny gondoskodott. Perez a 41. körben éppen úgy tessékelte le a pályáról Leclercet, mint ahogyan Perezt szorította a partvonalon túlra Norris. Nem is maradt el az 5 másodperces időbüntetés.
LAP 41/71
— Formula 1 (@F1) July 4, 2021
Lightning strikes twice! Leclerc goes through the gravel after he runs out of road fighting with Perez #AustrianGP ?? #F1 pic.twitter.com/QchnibRh2i
Időközben Verstappen 20 másodpercre húzott el Hamiltontól, Bottas azonban egyre jobban megközelítette márkatársát.
A 47. körben megdöbbentő eset történt, Perez annak ellenére lemásolta az iménti manőverét Leclerc ellen, hogy már tudott arról, hogy megbüntették. Kapott még 5 másodpercet. Hamilton elengedte Bottast, és Norris elkezdte támadni honfitársát, s meg is előzte.
Hamilton korábban már panaszkodott, hogy nem fogja tudni ezekkel a gumikkal teljesíteni a versenytávot. Ezúttal nem csak mese volt, valóban kiállt friss gumikért.
15 körrel a vége előtt Verstappen mögött Bottas, Norris, Hamilton, Perez, Ricciardo, Leclerc, Sainz, Gasly és Russel haladt a top10-ben.
Verstappen előnye akkora volt, hogy simán kiállhatott mégegyszer kerékcserére, így a leggyorsabb körre is ráhajthatott. A Ferrari versenytempója nem volt olyan tragikus, mint ahogyan az időmérőn szerepeltek a vörösök. Miután Leclercnek nem sikerült megelőznie Ricciardót, a maranellói csapat úgy döntött, megcserélik két pilótájukat, hátha Sainznak sikerül frissebb gumikkal. A Ferrari számítása be is jött.
A tizedik helyért még óriási csata volt, sokan szorítottak Russellnek, hogy pontot szerezzen, ám a rutinos Alonso nem kegyelmezett, levadászta a Williams tehetségét, így a rutinos spanyolé lett az egy bajnoki egység.
LAP 68/71
— Formula 1 (@F1) July 4, 2021
Alonso grabs the final points-paying position in tenth#AustrianGP ?? #F1 pic.twitter.com/M3L2HUv6LS
A végén még történt egy baleset, az egykori csapattársak, Räikkönen és Vettel akadtak össze, ám szerencsére senki sem sérült meg az ütközés következtében, a németnek azonban fel kellett adnia a futamot. A két Haas teljesítményéről mindent elmond, hogy Vettel így is előttük végzett.
Érdekesség, hogy azzal, hogy Bottas futotta a maga versenyét és értékes pontokat szerzett a csapatnak, Hamiltontól elvett tulajdonképpen három pontot. Toto Wolff úgy tűnik, nem szeretett volna ennyire kemény csapatutasítást alkalmazni, s talán a finn maradék önbizalmát sem szerette volna elvenni.
Verstappen zsinórban harmadik, a Red Bull pedig sorozatban ötödik győzelmét ünnepelhette. Vajon most a Red Bull miatt lesz ismét unalmas az F1?
A 2021-es Osztrák Nagydíj végeredménye
- Max Verstappen (Red Bull) 1:23:54.543, 25+1 pont
- Valtteri Bottas (Mercedes) +17.973, 18 pont
- Lando Norris (McLaren) +20.019, 15 pont
- Lewis Hamilton (Mercedes) +46.452, 12 pont
- Carlos Sainz Jr. (Ferrari) + 57.144
- Sergio Perez (Red Bull) +57.915
- Daniel Ricciardo (McLaren) +1:00.393
- Charles Leclerc (Ferrari) +1:01.195
- Pierre Gasly (AlphaTauri) +1:01.844
- Fernando Alonso (Alpine) +1 kör
- George Russell (Williams) +1 kör
- Cunoda Júki (AlphaTauri) +1 kör
- Lance Stroll (Aston Martin) +1 kör
- Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) +1 kör
- Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) + 1 kör
- Nicholas Latifi (Williams) + 1 kör
- Sebastian Vettel (Aston Martin) + 2 kör
- Mick Schumacher (Haas) + 2 kör
- Nikita Mazepin (Haas) + 2 kör
- Esteban Ocon (Alpine) feladta
Az F1-es pilóták pontversenyének élmezőnyének állása:
- Max Verstappen (Red Bull) 182 pont
- Lewis Hamilton (Mercedes) 150 pont
- Sergio Perez (Red Bull) 104 pont
- Lando Norris (McLaren) 101 pont
- Valtteri Bottas (Mercdes) 92 pont
- Charles Leclerc (Ferrari) 62 pont
- Carlos Sainz Jr. (Ferrari) 60 pont
- Daniel Ricciardo (Red Bull) 40 pont
- Pierre Gasly (AlphaTauri) 39 pont
- Sebastian Vettel (Aston Martin) 30 pont
Az F1-es csapatok pontversenyének állása
- Red Bull 286 pont
- Mercedes 242 pont
- McLaren 141 pont
- Ferrari 122 pont
- AlphaTauri 48 pont
- Aston Martin 44 pont
- Alpine 32 pont
- Alfa Romeo 2 pont
- Williams 0 pont
- Haas 0 pont