2020. december 23. | 13:57

A csapatok már a 2021-es szezon előtti teszten kipróbálják az új üzemanyagot.

A 2021-es Formula-1-es szezont megelőző téli teszteken az F1-es versenyautók új fejlesztésű, „zöld” üzemanyaggal megtankolva gurulnak majd pályára azt követően, hogy az FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) által készített biobenzin első hordói megérkeztek a motorgyártókhoz. 

A Mercedes, a Ferrari, a Renault és a Honda a héten vette át a szerves hulladékból előállított üzemanyagot, melyet a jelenlegi turbós, V6-os, hibrid technológiával próbálnak majd ki. 

Ez egy újabb fontos lépésnek tekinthető azon az úton, hogy a Formula-1 elérje a 2030-ra kitűzött karbonsemlegességet anélkül, hogy a széria tisztán elektromos hajtásra váltana. Ezért is központi jelentőségű egy olyan fenntartható forrásból származó nafta bevezetése, amelyet szén-dioxid-kibocsátás nélkül lehet előállítani.

„Azzal, hogy kifejlesztünk egy bio-hulladékból előállított üzemanyagot a Formula-1-es autók meghajtásához, egy újabb mérföldkövet jelent. A világ vezető energetikai vállalatainak támogatásának köszönhetően a legjobb teljesítményt érhetjük el technológiai és környezeti szempontból egyaránt” – nyilatkozta Jean Todt, az FIA elnöke. 

Az FIA Műszaki Osztálya által ki fejlesztett „második generációs bioüzemanyagot” kizárólag olyan biohulladék felhasználásával állították elő, amely már sem emberi, sem állati fogyasztásra nem alkalmas.

Ahhoz, hogy valóban „zöldnek” lehessen tekinteni az üzemanyagot, az előállításhoz felhasznált energiának is megújuló forrásból kell származnia. Ráadásul már az is felvetődött, hogy nem csak az F1-es kocsikat, de a futamok helyszínére a csapatok felszerelését szállító repülőgépeket is ezzel tankolhatnák. 

Az FIA azt kérte az Száguldó Cirkusz motorgyártóitól, hogy teszteljék és hitelesítsék a most leszállított üzemanyagot. Így a saját beszállítóik megkezdhessék a gyártását és felkészülhessenek a 100 százalékban fenntartható üzemanyagok használata által jelentett kihívásokra, amikor bevezetik a következő motorformulát (várhatóan öt-hat év múlva).

Ezek az új erőforrások minden bizonnyal kétüteműek lesznek majd, erre már többször utalt Pat Symonds, az F1 műszaki vezetője, aki továbbra is ebben látja a belső égésű motorok jövőjét. 

„A kétüteműek lényegesen hatékonyabbak, nagyszerű a hangjuk és a régi kétüteműekre jellemző problémák túlnyomó többsége többé már nem releváns” – árulta el a szakember a Motorsport Ipartestület által rendezett, a motorsport energiahatékonyságáról szóló konferenciáján. 

„Elképzelhetőnek tartom, hogy a következő erőforrás, amelyet elkészítünk az utolsó lesz, amelyet folyékony szénhidrogének hajtanak. Úgy gondolom, hogy nagyon nagy az esély arra, hogy továbbra is belső égésű motorokat használjunk, de nincs kizárva, hogy ezek már hidrogénnel működnek majd” – mondta Symonds.

„Biztos vagyok benne, hogy még hosszú jövő áll a belső égésű motor előtt. Meglátásom szerint ez a jövő messzebbre mutat, mint azt a legtöbb politikus gondolná, ugyanis a politikusok kizárólag az elektromos járművekben gondolkodnak” – tette hozzá Symonds, aki korábban a Benetton, a Renault, valamint a Williams csapatánál is technikai igazgatóként tevékenykedett. 

Az F1-ben jelenleg használt benzin nem sokban különbözik a hétköznapi utcai autókat hajtó üzemanyagtól. Igaz, a Száguldó Cirkuszban egy lényegesen kifinomultabb keveréket használnak.

A Formula-1 hat évvel ezelőtt, 2014-ben lépett a fenntarthatóság útjára az 1,6 literes, V6-os, hibrid erőforrások bevezetésével. Ezen törekvés elérésében jelenthet a bioüzemanyagok bevezetése egy újabb fontos mérföldkövet. 

„A legfontosabb prioritásunk a fenntarthatósággal kapcsolatban most az jelenti számunkra, hogy egy olyan ütemtervet állítsunk össze, melynek köszönhetően folyamatosan csökkenteni tudjuk a hibrid motorok károsanyag-kibocsátását, és ez valós előnyöket eredményezzen közúti autók számára is. Úgy gondoljuk, hogy ez elérhetővé válik az új generációs motorokkal, amelyek a hibrid technológiát és a fenntartható üzemanyagokat ötvözik. Így 2030-ra a terveink szerint a sportág karbonsemlegessé válhat” – nyilatkozta Ross Brawn, az F1 sportszakmai igazgatója.

Mi is az a bioüzemanyag?

A bioüzemanyagok általában növényi alapúak, és olyan szerves anyagokból készülnek, amelyeket először lebontanak, és ezeket alakítják át az üzemanyagot alkotó szénhidrogén-láncokká. Az égés során továbbra is szén-dioxid keletkezik, ám mivel ezt a CO2-t a növények a levegőből vonták ki, ezért a folyamatot karbonsemlegesnek tekintik – feltéve, hogy a bionafta előállításához megújuló energiát használtak.

Az F1 emellett szintetikus üzemanyagokkal is kísérletezik, ahol a hidrogént és a szén-dioxidot közvetlenül a légkörből vonnák ki. 

  • Címkék:
  • F1