2024. szeptember 09. | 23:06

A korábbi évekhez képest a 2024-es Forma-1-es világbajnokság jelentősen nagyobb küzdelmet hozott, Max Verstappen ugyan leuralta a szezon elejét és hétből ötöt megnyert, de aztán jött Lando Norris, Piastri és a McLaren és elkezdtek futamokat nyerni. Az Oracle Red Bull Racing csapatának a konstruktőri versenyben viszont egyértelműen egyenrangú ellenfele lett Norris csapata, a Mclaren, ami főleg annak köszönhető, hogy Verstappen csapattársához, Sergio Pérezhez képest Norris csapattársa, Oscar Piastri valamelyest jobb teljesítményt nyújtott. A Magyar nagydíjat meg is tudta nyerni.

Amikor a szezon során a miami nagydíjon Norris megnyerte a 2024-es szezonbeli első futamát, azt nyilatkozta, hogy egyértelműen úgy látja, hogy a 2024-es küzdelem után egyértelműen megnyerheti a világbajnokságot a McLaren csapata 2025-ben. A Formula 1 hírek világát azonnal le is uralta ez a nyilatkozat, főleg miután az ezt követő négy versenyből hármat megnyert megint Verstappen. A legjobb külföldi bukmékerek szorzóit egyébként kifejezetten meg is határozták a McLaren eredményei, Verstappen sikerei valamivel többet fizettek a szezon második részében, mint korábban. A szezon végső konstruktőri győztesének fogadása is egyértelműen izgalmassá vált a fogadási oldalakon az eredmények fényében. És ugyan a 2025-ös világbajnokság tekintetében nem a McLarenre kínálják a legjobb szorzókat, az elmúlt évek után ismét felcsillant némi remény a csapat szurkolói számára. Főleg, hogy a 2024-es Miami siker a McLaren első futamgyőzelme volt azután, hogy még 2021-ben megnyerte a csapat az olasz nagydíjat.

 

A McLaren 2025-ös esélyei

A McLaren egyébként a második legsikeresebb Forma-1-es csapat a sorozat történetében, de mégis, 2008 óta nem volt konstruktőri győzelme. Arra a kérdésre válaszolva, hogy a McLaren 2025-ben tényleg megnyerheti a konstruktőrök sorozatát, Norris a Sky Sports televíziónak a következőt nyilatkozta:

„100%. És ezt úgy mondom, hogy teljesen egészében józanul látom a helyzetet".

Mert amennyire a 2024-es év elején elmondta, hogy futamokat nyerhet a szezonban, ugyanúgy hisz benne, hogy 2025-ben ennél még többet is elérhetnek. Norris egyébként jól látja a helyzetet. Mert bár egyéniben azért Max Verstappen továbbra is kiemelkedik a többiek közül, a csapatok versenyében nem csak a Mclaren, de a Ferrari is komoly kihívás elé állítja a Red Bullt. És persze voltak versenyek, ahol rájárt a rúd Verstappenre, összességében azért látható a tendencia, hogy a többi pilóta is kezd felnőni a feladathoz. És hogy mi változott a McLarennél?

 

Vendégszakértőnk, Kollár Aladár úgy látja, hogy a személyi változás egyértelműen sokat segítettek. A Formula 1 hírek is azt mutatták, hogy a Mclaren 2023-ban kinevezett új csapatfőnöke, Andrea Stella új dinamikát is hozott a csapathoz. Nem csak az autó lett megbízhatóbb és talán gyorsabb, de a stratégia is nagyon sokat változott. A gyors autó mellé ugyanis egy nagyon jó csapatszellem állt össze, ami nem csak a pilótákra, de a kerékcserékre s a teljes csapatra vonatkozik. Érdekes lesz tehát látni, hogy ahogy telnek a hónapok, hogyan fogják a legjobb külföldi bukmékerek beárazni a 2025-ös, esetleg már a 2026-os világbajnoki csapatversenyt. Mert nagyon hamar látni fogjuk mire számít a piac, tekintve, hogy a sportfogadás világában az egyik legnépszerűbb sportnak számít a Forma-1, főleg a fogadás egyszerűsége és a sport népszerűsége miatt.

Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója szerint nagyon pozitív, hogy a szabályrendszer megmarad 2025-re is, tehát nem a szabályok módosítása lesz meghatározó, hanem inkább az, hogy ki tud ugyanabban a keretrendszerben még többet fejlődni. Számíthat a fentebb már említett

● gyorsaság,

● csapatszellem és a

● taktika is.

Mert 2024-ben nagyon gyors volt az elején a Red Bull, de aztán kicsit visszaesett, pont mint mondjuk az Aston Martin. És ha azt nézzük, hogy alapvetően a technológia hasonló mindenkinél, a költségvetés szintén, akkor mi lehet igazán a döntő tényező?

A döntő tényező

Hát maga a csapat, így látja Zak Brown. És fel kell pörögnie a csapatoknak a 2025-ös világbajnokságon, ugyanis 2026-ban már megint teljesen új szabályrendszer lesz. Az biztos, hogy a címben feltett kérdésre a válasz nem csak Brown, de a szakértők szerint is az, hogy a McLaren simán behúzhatja a világbajnoki címet 2025-ben, és ha ez nem jön össze neki, az nem az autó miatt lesz.

Egy nagyon erős Mercedes motorral bír már most a csapat, ami csak jobb lesz a jövőre nézve. Meghatározó lesz az is, hogy a nagy esélyes és nagy rivális Red Bullnál mi történik majd. Adrian Newey főtervező, aztán Jonathan Wheatley sportigazgató is jelezte a távozási szándékát a csapatnál és további nevek merültek fel a távozók listáján. Newey a Forma-1 egyik meghatározó szereplője, mérnöki és aerodinamikai zseni, szóval biztosan érvágás a Red Bullnak, hogy távozik.

A McLaren vezető és egykori Forma-1-es pilóták is úgy látják, hogy valami nem teljesen van rendben a Red Bullnál, mert a csapatnak nem sűrűn van elrontott kerékcseréje, de 2024-ben ez is összejött. A korábbi F1-es Ralf Schumacher a szezon végefelé már egyenesen azt nyilatkozta, hogy a Red Bull belekerült egy lefelé tartó spirálba, ahol nem igazán látható még a padló. Schumacher szerint ugyanis egyetlen szezon alatt annyit lépett vissza a Red Bull, ami ritkaság a Forma-1-ben. Szó szerint azt mondta:

"Nem fog már működni. Szerintem a Red Bullnak már annyi".

Persze a Red Bull oldalán cáfolják, hogy a személyi változásoknak köze lehet a visszaeséshez. Akárhogy is, az elmúlt évekhez képest 2025 az az év lehet, amikor végre a McLaren visszatérhet oda, ahol korábban már többször járt, csak az elmúlt hosszú években elszoktunk attól, hogy a világbajnoki címért folytatott harc közelében lássuk őket.