Soha korábban nem volt még példa a Formula-1 több mint 70 éves története során olyan kaotikus szezonra, mint a 2020-as. Ez kétségtelenül a COVID-19 koronavírus-járvány számlájára írható. Bár a pandémiának köszönhetően az eredetileg a 2021-es idényre tervezett jelentős szabálymódosításokat elhalasztották, azért így is akad bőven változás, amivel nem árt képbe kerülni az márciusban startoló új szezon előtt.

Lássuk hát, mi minden változik 2021-ben:

Pilóták

A legszembetűnőbb változást a pilóták jelentik. A dominót a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel dicstelen menesztése indította el, akinek hat szezon után mutatott ajtót a Ferrari, gyakorlatilag még azelőtt, hogy a 2020-as szezon egyáltalán megkezdődött volna.

Vettel távozása jó alaposan felkavarta a rajtrácsot, a maranellói istálló azon melegében le is igazolta a távozó német helyére Carlos Sainzot a McLarentől, akit a Renault-tól távozó Daniel Ricciardo vált majd Lando Norris csapattársaként Wokingban.

Daniel Ricciardo már McLaren szerelésben

Ricciardo távozásával megnyílt az út a kétszeres világbajnok Fernando Alonso visszatérése előtt. Az időközben két Le Mans-i 24 órás és egy Daytona 24 órás győzelmet, valamint egy WEC világbajnoki címet bezsebelő 39 éves spanyol a harmadik etapját kezdi majd meg a Renault színeiben, akikkel mindkét F1-es VB elsőségét szerezte még 2005-ben és 2006-ban.

Sokáig úgy tűnt, az pilótapiac átrendeződésének legnagyobb vesztese Sergio Perez lehet, akit azért tettek lapátra a Racing Pointnál, hogy helyet csináljanak Vettelnek. A mexikói végül 2021-ben is marad a Forma-1-es rajtrácson, hiszen a Red Bull kötelékéből menesztett Alexander Albon ülését veheti majd át az energiaitalos istállónál.

Ezen kívül három újonc is érkezik a mezőnybe, mindannyian a Formula-2-ből lépnek fel a királykategóriába. A bajnoki címet megszerző Mick Schumacher, valamint az orosz Nyikita Mazepin alkotja majd a Haas új párosát, miután az amerikai csapat úgy döntött, meneszti Romain Grosjeant és Kevin Magnussent is.

Mick Schumacher beszáll a Haas autójába

A komoly Red Bull és Honda hátszéllel érkező japán Juki Cunoda pedig az AlphaTauri kötelékében váltja Daniil Kvjatot, mint Pierre Gasly csapattársa. Mindezt azt követően teszi, hogy újoncként három győzelmet szerzett és az F2-es bajnokság harmadik helyén végzett tavaly.

Csapatok

2021-ben sem bővül új csapattal a világbajnokság mezőnye. A rajtrácsra ugyanaz a 10 csapat sorakozik majd fel, mint egy évvel korábban, ám két alakulat neve is megváltozik.

A Force Indiából lett Racing Point mindössze két szezon után eltűnik a Száguldó Cirkuszból. Minden idők legrosszabb elnevezését Aston Martinra cseréli a tulajdonos, Lawrence Stroll, miután tavaly felvásárolta a brit márkát.

A másik átkeresztelkedő istálló a Renault lesz. A franciák 2021-től a testvérmárka, az Alpine színeiben állnak majd rajthoz az F1-ben.

látványterv az Aston Martin 2021-es autójának festéséről

2021-ben ismét összeáll egy legendás csapat-motorszállító párosítás, hiszen a McLaren három szezont követően lecseréli a Renault erőforrásait, és a brit istálló autóiban ismét Mercedes erőforrás fog dolgozni. A holtszezonban egyedül a wokingiak váltanak motorbeszállítót, ami egyúttal azt is jelenti, hogy az Alpine lesz a rajtrács egyetlen alakulata, amely a Renault V6-osait fogja használni.

Már korábban hivatalossá vált, hogy a Honda 2021-ben az utolsó idényét kezdi meg a Red Bull és az AlphaTauri motorszállítójaként. A japánok szeretnének egy szép eredménnyel búcsúzni, ezért az új szezonra egy vadonatúj erőforrást fejlesztenek a két istálló számára.

Versenynaptár

A Száguldó Cirkusz története eddigi leghosszabb szezonja elé néz, hiszen az idei versenynaptárban 23 futam található. Amennyiben a 2021-es szezon lebonyolítását nem befolyásolja a koronavírus-járvány, a Forma-1 36 év után ismét ellátogat a hollandiai Zandvoortba, valamint egy új éjszakai/villanyfényes utcai verseny formájában Szaúd-Arábia második legnagyobb városa, Dzsidda is csatlakozik a világbajnokság menetrendjéhez. 

Dzsidda városa madártávlatból, villanyfényben

Hollandiába eredetileg már tavaly májusban ellátogatott volna a mezőny, ám a pandémia miatt végül törölni kellett a futamot.

A negyedik forduló helyén egyelőre egy hatalmas kérdőjel szerepel, ugyanis miután 2020-ban a járványhelyzet miatt nem sikerült megrendezni az első Vietnámi Nagydíjat, az idei versenynaptárba már be sem került a délkelet-ázsiai helyszín. Az így megüresedett helyre Imola, Portimao, valamint a Nürburgring számít a legesélyesebb jelöltnek, mint potenciális beugró.

Sokáig kérdéses volt Brazília helye a naptárban, ám végül megegyezés született egy új, ötéves szerződésről. A helyszín továbbra is Interlagos marad, ám az elnevezés változik, így idén már Brazil Nagydíj helyett Sao Paulo Nagydíj néven rendezik majd a futamot.

Módosítottak továbbá a betétfutamokon is. A Forma-2-esek és Forma-3-asok mostantól 3-3 versenyt teljesítenek majd egy hétvége során, ráadásul a két nevelőbajnokság felváltva követi majd az Forma-1-et. Emellett a W Series is helyet kapott a betétfutamok között. A tisztán hölgyekből álló bajnokság mezőnyét 8 F1-es hétvégén láthatjuk majd 2021-ben.

a W Series mezőnye

Új góré

Miután Chase Carey leköszönt, mint a Formula-1 vezérigazgatója, helyét a Ferrari korábbi csapatfőnöke, Stefano Domenicali veszi majd át a sportág élén.

Azt követően, hogy 2014 végén távozott a maranellói istállótól, az olasz szakember előbb az Audinál töltött be vezető pozíciót, mielőtt kinevezték volna a Lamborghini ügyvezetőjének.

Stefano Domenicali egy Lamborghini Aventador és egy Huracan előtt

A boxutcában nagy tiszteletnek és szeretetnek örvendő Domenicali január 5-én kezdte meg hivatali idejét az F1 vezetőjeként.

Szabályok

Az eredetileg 2021-re tervezett, az autók formatervét érintő nagy szabályváltozási csomag is a koronavírus áldozatául esett, és egy évvel elhalasztották a bevezetését, ám ettől még történtek módosítások az előírások terén.

Ezek közül a legjelentősebb a költségvetési sapka bevezetése lesz. Jövőre minden istálló büdzséjét 145 millió dollárban maximalizálják. Az esetleges fejlesztésekre egy szigorú zsetonrendszer keretében lesz majd lehetőség, ennek révén további költségcsökkentést szeretnének elérni.

Annak ellenére, hogy a csapatok a 2021-es szezonnal lényegében ugyanazokkal az autókkal vágnak majd neki, mint amelyekkel az előző idényt befejezték, azért történtek komolyabb változtatások. Ezek elsősorban a padlólemezt, a diffúzort és a hátsó fékeket érintik. Szakemberek úgy becsülik, hogy a módosítások következtében nagyjából 10 százalékkal csökken majd az egyes autók által termelt leszorítóerő mennyisége, így idén garantáltan nem kell attól tartani, hogy minden futamon megdől majd a korábbi körrekord.

Mercedes F1-es autójának tervrajza felülről és oldalról

Természetesen minden csapat esetében más-más területek számít prioritásnak, amelyre összpontosítani szeretnének a fejlesztések során. A Ferrari például a zsetonjai jelentős részét arra költötte el, hogy teljesen átalakítsa az autója hátsó részét, azt a részt, amely a legtöbb problémát okozta a maranellóiaknak 2020-ban. Ráadásul amellett, hogy minden istálló megpróbálja kihozni a maximumot a jelenlegi versenytechnikájából, a háttérben már el kell kezdeniük a vadonatúj, 2022-as autók tervezését és fejlesztését is. Az pedig komoly dilemmát szülhet, hová is összpontosítsák az energiáikat.

A szabályokat érintő változás továbbá, hogy a 2021-es idényre betiltották a Mercedes által fejlesztett DAS-rendszert. A trükkös innováció még a Barcelonában rendezett téli teszteken tűnt fel elsőként, a riválisok szerint pedig komoly előnyt jelentett a Merciknek az első gumik melegítésével kapcsolatban.

Tesztelés

A szezont megelőző tesztidőszak hosszát egyetlen, háromnapos tesztre csökkentették, erre március elején kerül majd sor, emellett a versenyhétvégék menetrendjén is módosítottak kicsit. A pénteki napon eddig megtartott két, másfélórás gyakorlás hosszát fél-fél órával rövidítették meg. Így összességében egy órával kevesebb időt tölthetnek majd az autók a pályán egy-egy Grand Prix hétvége során.

A 2021-es évben sem lesznek idényközi tesztlehetőségek, viszont a szezon végén, az Abu-dzabi Nagydíjat követően egy kibővített, háromnapos tesztet rendeznek majd. Itt a csapatok 2018-2021-es autókkal körözhetnek, hogy minél több adatot gyűjtsenek a 2022-ben bevezetésre kerülő 18 colos felnikről. A teszt egyik napját pedig kifejezetten a fiatal versenyzőknek tartják fenn, hogy némi gyakorlási lehetőséghez jussanak.

a Ferrari hátsó szárnyára aggatott légáramlást vizsgáló ketreccel