2019. április 07. | 14:50

Az 1000. Forma-1-es futamon az Alfa Romeo versenyzője, Kimi Räikkönen lesz a legidősebb pilóta a mezőnyben

Társszerző: Hajdu Balázs

Április 14-én, a Kínai Nagydíj napján Kimi Räikkönen 39 éves és 179 napos lesz. Ez több kint kétszer annyi, mint a 19 éves Lando Norris életkora – ő jelenleg a mezőny legfiatalabb tagja. A brit pilóta minden idők ötödik legfiatalabb F1-es pilótája. Matematikailag van esélye a legfiatalabb korban megszerzett pole pozícióra és világbajnoki címre (mindkét rekordot Sebastian Vettel tartja), de ez valóban inkább csak matematikai esély.

A fiatalsági rekordok mind az elmúlt 11 évben születtek: 2010-ben Sebastian Vettel 23 évesen vált a legfiatalabb világbajnokká, Max Verstappen 2016-ban Spanyolországban 18 évesen lett a legfiatalabb futamgyőztes. Legmesszebb a pole pozíció tekintetében kell visszamenni az időben: 2008-ban Sebastian Vettel a Toro Rosso csapatával szerezte meg az első rajthelyet Monzában. A legalacsonyabb átlagéletkort a 2017-es Orosz Nagydíj hozta: 27 év, 9 hónap és 7 nap.

A legidősebb versenyzők rekordjai még a kőkorszakban születtek. 1951-ben Belgiumban 42 év, 9 hónap és 21 nap volt a pilóták átlagéletkora. 1980 óta csak két versenyző szerepelt a Forma-1-ben ennyi idősen: Vittorio Brambilla (utoljára Monzában állt rajthoz az Alfa Romeo színeiben, 42 évesen, tíz hónaposan és 3 naposan), valamint Michael Schumacher (2012-ben Interlagosban 43 éves, 10 hónapos és 22 napos volt).

A Forma-1-ben összesen 114 pilóta versenyzett 40 éves kora felett. Közülük csak négyen szerepeltek az elmúlt 30 évben, 76-an viszont az ötvenes években. 12 pilóta állhatott rajthoz 50 éves kora felett. A legidősebb Louis Chiron volt, aki 1955-ben a Monacói Nagydíjon 55 éves, 9 hónapos és 10 napos volt. Azon a versenyen hatodik helyen ért célba. 1958-ban, 58 évesen már nem tudta magát kvalifikálni.

A sportág történetének legidősebb versenyzőihez képest a finn fiatal tinédzsernek számít

A 2019-es mezőnyben Kimi Räikkönen a legidősebb

55 évesen a Forma-1-ben versenyezni?! Azért ezt ma nagyon nehéz lenne elképzelni. Räikkönennek további 16 évet kellene maradnia. Ez azt jelenti, hogy évi 21 versennyel számolva összesen 638 futamot teljesítene. Max Verstappen előtt még 34 éves pályafutás állna, ő elérné a közel 800 versenyt.

A Formula 1 az ötvenes években rendkívüli fizikai igénybevételt jelentett. Hosszabbak voltak a versenypályák, az autókban nem volt szervokormány. Az „öregek“ azonban számos jelentős sikert arattak. Juan Manuel Fangio 1957-ben nyerte meg ötödik világbajnoki címét, ekkor már 46 éves volt. Kilenc pilóta tudott 40 éves kora felett futamot nyerni, legutóbb Nigel Mansell az 1994-es Ausztrál Nagydíjon. Luigi Fagioli 1951-ben a Francia Nagydíjon 53 naposan és 21 naposan tudott győzni – az Alfa Romeo színeiben, ahol most Räikkönen is versenyez.

26 versenyző volt képes 40 éves kora felett dobogóra állni, közülük ketten 50 felett voltak. 40 pilóta végzett 40 felett pontszerző helyen, közülük öten már 50 évesek is elmúltak. 

A 10 legidősebb F1-es pilóta

  • Louis Chiron (Monaco 1955) 55 év, 9 hónap, 10 nap (Lancia)
  • Philippe Étancelin (Franciaország 1952) 55 év, 6 hónap, 8 nap (Maserati)
  • Arthur Legat (Belgium 1953) 54 év, 7 hónap, 20 nap (Veritas Meteor)
  • Luigi Fagioli (Franciaország 1951) 53 év, 22 napos (Alfa Romeo)
  • Adolf Brudes (Németország 1952) 52 év, 9 hónap, 19 nap (Veritas Meteor)
  • Hans Stuck (Olaszország 1953) 52 év, 8 hónap, 17 nap (AFM Bristol)
  • Bill Aston (Németország 1952) 52 év, 4 hónap, 5 nap (Aston Butterworth)
  • Clemente Biondetti (Olaszország 1950) 52 év, 16 nap (Ferrari-Jaguar)
  • Louis Rosier (Németország 1956) 50 év, 9  hónap (Maserati)
  • Rudolf Schöller (Németország 1952) 50 év, 3 hónap, 7 nap (Ferrari) 
  • Címkék:
  • F1