2019. január 18. | 07:03

A Forma-1 technikai szakértője, Pat Symonds szerint az előzések csak nehezebbé váltak volna, ha a következő szezonra nem egyszerűsítik az első szárnyakat

Nem újdonság, hogy a Forma-1-es idények kezdete előtt néhány szabálymódosítással kell megbarátkoznia a Száguldó Cirkusz résztvevőinek és a nézőknek egyaránt. 2019-ben az első szárnyak egyszerűsítése és más apró változások várhatóak annak érdekében, hogy javítsák az előzési lehetőségeket, ezáltal izgalmasabbá téve a versenyeket.

A Forma-1 vezető alakjai közül sokan kétkedő állásponton vannak. A királykategóriában egykor technikai igazgatóként világbajnoki címet is nyerő, ma már szakértőként tevékenykedő Pat Symonds létfontosságúnak nevezte a változásokat.

„Elképesztő tempóban fejlődik a Forma-1, muszáj lépést tartanunk vele”, mondta Symonds az Autosport International rendezvényén.

„Ha nem tettünk volna semmit, akkor a 2019-es autókat még nehezebb lett volna utolérni, mint a tavalyi modelleket. Meg kell várnunk az eredményeket. Senki ne számítson radikális változásokra. Ám higgyék el, a helyzet csak rosszabb lehetett volna. Amit most tettünk, azt mind a fejlesztés érdekében végeztük el.

A Forma-1 2021-re tervez grandiózus változásokat, ennek könnyebb alkalmazásához is hozzájárulnak a mostani fejlesztések. Symonds kiemelte, hogy jelenleg nagyon apró változásokról beszélhetünk, főleg ahhoz képest, ami a jövőben érkezik majd. 

„2021-re szeretnénk egy átfogóbb átalakítást, ebben kiemelt szerepe lesz a költségszabályozásnak. Szeretnénk, ha a csapatok anyagi helyzete nem lenne döntő tényező némely alkatrész használatát illetően. Ami az aerodinamikát illeti, egy szakértői csoport jelenleg is dolgozik a tervezési megoldásokon. Fontos, hogy a most még lemaradással küzdők is jó teljesítményt tudjanak nyújtani.” 

„Tökéletes megoldás nem létezik, hiszen a fizika törvényeit nem lehet megváltoztatni. Az előrelépés azonban így is szemmel látható”, zárta gondolatait Symonds. 

A leszorítóerő korlátozása a megoldás?

Pat Symonds szerint a leszorítóerő korlátozása nem feltétlenül jelenti a versenyzés javulását. A Forma-1 fejlődésével együtt megfigyelhető, hogy az autók teljesítménye túlzottan függ a leszorítóerőtől, ezáltal az előzés rendkívül nehézzé vált.

A Toro Rosso csapatfőnöke, Franz Tost azt javasolta, hogy a leszorítóerőt csökkentsék legalább 40-50%-kal. Azzal érvelt, hogy csak azok az autók működnek igazán jól, melyek elképesztően magas kanyarsebességgel rendelkeznek. Ezzel szemben a Forma-1 állandó szakértője, Pat Symonds elmondta, hogy a leszorítóerő-csökkentés megvalósítható, ám nem a legjobb megoldás. 

„Gyakran fordul elő olyan helyzet, amikor egy érvelés során el kell menni a végletekig, hogy lássuk, milyen válaszokat kapunk”, ismerte el Symonds. „Ha elmegyünk a szélsőségekig a leszorítóerő csökkentésében, azt hisszük, hogy csak jobb lehet a helyzet. Egyszerű: nem veszíthetsz el valami olyat, ami nincs is ott. Szóval van némi logika ebben az érvelésben. A helyzet azonban jóval összetettebb. Természetesen lehet 50%-kal kevesebb leszorítóerővel rendelkező autókat gyártani. ám ez lényegesen lerontaná az autó többi tulajdonságát. Semmivel nem lennénk előrébb. Egyébként is, túl könnyű megoldás lenne ez a sportág fő problémájára.”

A Toro Rosso csapatfőnöke azt mondta, hogy a leszorítóerő csökkentésével könnyebben tapadhatnának egymásra az autók, nehezebb lenne a kanyarokban autózni, ezáltal megnőhetne a féktávolság, mely több előzéshez vezetne.

Azzal Symonds is egyetértett, hogy a leszorítóerő túl magas szintre lépett, valamint elismerte, hogy a versenyek kevésbé izgalmassá váltak azáltal, hogy a csapatok jóval lassabban közlekednek a maximális versenytempónál, ezáltal egy kerékcserével tudják teljesíteni a futamokat. 

„Gyors és egyben látványos autókat szeretnék látni”, mondta Symonds, aki számos Forma-1-es projektet felügyel. Ezek közül az egyik legfontosabb, hogy 2021-re jelentősen növeljék az előzések számát.

„Ha az autókat szinte odaszegezzük az aszfalthoz, az nem igazán látványos. Egy raliautó az. A rali az a sportág, ahol abszolút a határon kell autózni, ehhez pedig komoly vezetői teljesítmény kell, ez kívülről is nehéznek látszik. Egy Forma-1-es autó vezetése nem mindig tűnik nehéz feladatnak. Különösen akkor, ha a csapatok kímélő üzemmódban körözgetnek, mert félnek a gyors gumikopástól. Ez is sokat csökkent a versenyek színvonalán. Azt gondolom, hogy a nézők is látványos dolgokat akarnak látni. Nekünk nincs más dolgunk, mint megadni nekik az izgalmakat”, tette hozzá Symonds. 

  • Címkék: