A fenti kérdés sokáig motoszkált a fejemben az utóbbi időben, most azonban lehull a lepel a gigászi árak miértjéről. Az árkülönbözetet szinte mindig tíz jellemző adja, minél több adatot sikerül kideríteni egy adott modellről, annál magasabb áron üthetik le. Zachary Dillinger értékbecslő szerint ezek a legfontosabbak.

1. A kocsi származása

Fontos tudni, hogy ki készítette az autót. A versenyautóknál különösen fontos a karosszéria tervezője, csakúgy a hot rodoknál és más limitált kiadású modellnél.


Egyedi és feltűnő a Pininfarina jelvény és a sárvédő nyílások az 1968-as Ferrari 275 GTS/4-en

2. A jármű típusa

Fontos az adott gépjármű típusa, évjárata. Nem mindegy, hogy ez egy háború előtti szedán vagy kabrió, esetleg egy supercar vagy hypercar. Ezt a Figoni és Falaschi által tervezett 1938-as Talbot-Lago T150-C SS Teardrop kupét ritka gyári napfénytetővel, az RM Sotheby a 2011-es Villa d'Este értékesítése során több mint 1 milliárd forintnak megfelelő euróért adta el.


A több mint 3 millió euróért elkelt 1938-as Talbot-Lago T150-C SS Teardrop

3. Az autó funkciói

A jármű eredeti, tervezett funkciója. Ez egy kimondottan versenyautó? Egy személyautó? Egy kamion? A vizsgált gépjármű funkciójának megértése segíteni fogja a becslést végzőt, hogy meg tudja állapítani, milyen értékhatárok között keltek el ilyen típusú járművek.


Egy teljesen eredeti, 1937-es Ford Deluxe-ot közel 50 millió forintnyi dollárért adták el 2006-ban

4. A gépjármű megjelenése és a stílus összessége

Az autóról alkotott teljes képet kell figyelembe venni. Látható-e valamilyen folyás a motortérben? Vannak-e olyan elemek, amelyek nem illenek az összképbe, illetve azok gyárilag ilyenek, vagy későbbi módosítások eredményei? Esetleg felfedezhető szélesebb körben elterjedt művészeti stílus, amit alkalmaztak a tervezésénél, például Art Deco vagy a Streamline Modern.


Az 1935-ös Duesenberg Model SJ kabrió 2013-ban 1,2 milliárd forintnak megfelelő dollárért kelt el

5. Anyaghasználat és díszítés

A fémek, a festék, a fa és más anyagok fajtái, valamint az autó felépítésének és díszítésének részletessége segíteni fog a gyűjtőnek abban, hogy értékelni tudja a jármű gyártásához szükséges munkát, és segíthet megállapítani az autó eredetiségét és valódi értékét.


Az Erdmann & Rossi által készített aligátormintás bőrrel ötvözött ülés egy 1939-es Horch 853A-ban

6. Szakmai gyakorlat és technika

A munkát végző emberek tapasztalatának és szakmai alázatának ismerete magában foglalja a kivitelezés szakszerűségének elemzését annak biztosítása érdekében, hogy azok összhangban legyenek azzal, amit tudni lehet arról, hogyan is készült az autó azon a helyen és adott időben.

7. A négykerekű színe és a felülete

A meglévő festék és a belső felület elemzése megmutatja, hogy megőrizték-e az autót az eredeti állapotában vagy újrafestették, esetleg helyreállították a belső teret? A szín és a felület megegyezik azzal, ahogy az autó elhagyta a gyárat? Ha nem, akkor a színek és az anyagok egyeznek-e a gyártási évvel?


Az 1938 Talbot-Lago T150-C SS Teardrop kupé a ritka napfénytetővel még egyedibb

8. A járgány állapota

Az autó általános állapotának felmérését segíti a fényképekkel illetve jegyzetekkel történő dokumentálás, ami jól jön, ha az autó később megsérül, illetve segíthet az autó történetének nyomonkövetésében.


Egy 1993 Porsche 911 Carrera RSR 3.8 mindössze 10 km-rel, gyári állapotban több mint 653 millió forintnyi euróért kelt el 2017-ben

9. Az autó tulajdonosi története

Autó eredetének tanulmányozása során nagyon fontos szempont a tulajdonosainak személye, mivel a híres tulajdonosoktól származó autók többet érnek, mint azok, amikről semmit sem lehet tudni.


Janis Joplin az 1964-es Porsche 356 SC kabriójával, ami csaknem 500 millió forintnak megfelelő dollárért cserélt gazdát 2015-ben

10. Összesítés

Ez a legfontosabb lépés. Az előző pontok alapján az értékbecslő képet kap autó általános állapotáról és megállapítja pozícióját a piacon.