10 dolog, ami értékessé tesz egy autót

Közzétéve:
2018-06-22, 16:36

Miért kel el hatalmas árkülönbséggel az aukciókon két ugyanolyan típusú autó?

A fenti kérdés sokáig motoszkált a fejemben az utóbbi időben, most azonban lehull a lepel a gigászi árak miértjéről. Az árkülönbözetet szinte mindig tíz jellemző adja, minél több adatot sikerül kideríteni egy adott modellről annál magasabb áron üthetik le. Zachary Dillinger értékbecslő szerint ezek a legfontosabbak.

1. A kocsi származása

Fontos tudni, hogy ki készítette az autót. A versenyautóknál különösen fontos a karosszéria tervezője, csakúgy a hot rod-oknál és más limitált kiadású modellnél.

Pininfarina jelvény egy 1968-as Ferrari 275 GTS/4-en

Egyedi és feltűnő a Pininfarina jelvény és a sárvédő nyílások az 1968-as Ferrari 275 GTS/4-en

 

2. A jármű típusa

Az adott gépjármű típusa, évjárata. Nem mindegy, hogy ez egy háború előtti szedán vagy kabrió, esetleg egy supercar vagy hypercar. Ezt a Figoni és Falaschi által tervezett 1938-as Talon-Lago T150-C SS Teardrop kupét ritka gyári napfénytetővel, az RM Sotheby a 2011-es Villa d'Este értékesítése során több, mint 1 milliárd forintnak megfelelő euróért adta el.

1938-as Talbot-Lago T150-C SS Teardrop

A több, mint 3 millió euróért elkelt 1938-as Talbot-Lago T150-C SS Teardrop

 

3. Az autó funkciói

A jármű eredeti, tervezett funkciója. Ez egy kimondottan versenyautó? Egy személyautó? Egy kamion? A vizsgált gépjármű funkciójának megértése segíteni fogja a becslést végzőt, hogy meg tudja állapítani, milyen értékhatárok között keltek el ilyen típusú járművek.

1937-es Ford Deluxe

Egy teljesen eredeti 1937-es Ford Deluxe-ot közel 50 millió forintnyi dollárért adták el 2006-ban

 

4. A gépjármű megjelenése és a stílus összessége

Az autóról alkotott teljes képet kell figyelembe venni. Látható-e valamilyen folyás a motortérben? Vannak-e olyan elemek, amelyek nem illenek az összképbe, illetve azok gyárilag ilyenek, vagy későbbi módosítások eredménye? Esetleg felfedezhető szélesebb körben elterjedt művészeti stílus, amit alkalmaztak a tervezésénél, például Art Decót vagy a Streamline Modernt előszeretettel alkalmazták.

1935-ös Duesenberg Model SJ kabrió

Az 1935-ös Duesenberg Model SJ kabrió 2013-ban 1,2 milliárd forintnak megfelelő dollárért kelt el

 

5. Anyaghasználat és díszítés

A fémek, a festék, a fa és más anyagok fajtái, valamint az autó felépítésének és díszítésének részletessége segíteni fog a gyűjtőnek abban, hogy értékelni tudja a jármű gyártásához szükséges munkát, és segíthet megállapítani az autó eredetiségét és valódi értékét.

A roadster aligátormintás és bőr kárpitozása

Az Erdmann & Rossi által készített aligátormintás bőrrel ötvözött ülés egy 1939-es Horsch 853A-ban

 

6. Szakmai gyakorlat és technika

A munkát végző emberek tapasztalatának és szakmai alázatának ismerete magában foglalja a kivitelezés szakszerűségének elemzését annak biztosítása érdekében, hogy azok összhangban legyenek azzal, amit tudni lehet arról, hogyan is készült az autó azon a helyen és adott időben.

7. A négykerekű színe és a felület

A meglévő festék és a belső felület elemzése megmutatja, hogy megőrizték-e az autót az eredeti állapotában vagy újrafestették, esetleg helyreállították a belső teret? A szín és a felület megegyezik azzal, ahogy az autó elhagyta a gyárat? Ha nem, akkor a színek és az anyagok egyeznek-e a gyártási évvel?

Az 1938 Talbot-Lago T150-C SS Teardrop kupé ritka napfénytetővel

Az 1938 Talbot-Lago T150-C SS Teardrop kupé a ritka napfénytetővel még egyedibb

 

8. A járgány állapota

Az autó általános állapotának felmérését segíti a fényképekkel illetve jegyzetekkel történő dokumentálás, ami jól jön, ha az autó később megsérül, illetve segíthet az autó történetének nyomon követésében.

1993 Porsche 911 Carrera RSR 3.8 gyári állapotában

Egy 1993 Porsche 911 Carrera RSR 3.8 mindössze 10 km-rel, gyári állapotban több, mint 653 millió forintnyi euróért kelt el 2017-ben

 

9. Az autó tulajdonosi története

Autó eredetének tanulmányozása során nagyon fontos szempont a tulajdonosainak személye, mivel a híres tulajdonosoktól származó autók többet érnek, mint azok, amikről semmit sem lehet tudni.

Az 1964 Porsche 356 SC kabrió mellett Janis Joplin

Janis Joplin az 1964-es Porsche 356 SC kabriójával, ami csaknem 500 millió forintnak megfelelő dollárért cserélt gazdát 2015-ben

 

10. Összesítés

Ez a legfontosabb lépés. Az előző pontok alapján az értékbecslő képet kap autó általános állapotáról és megállapítja pozícióját a piacon.

Forrás:

Kapcsolódó írások

Gosford Classic Cars, 1956 Wartburg 311, almazöld
2019. május 01.
A Gosford Classic Cars árverésre bocsájt egy kimagaslóan jó állapotú Wartburg 311-est. Az autó értékéhez sokat hozzátesz, hogy az első modellek egyike és a legapróbb részleteiben is eredeti
1979 Porsche 935 F1 street legal, kék, oldalnézet, balról
2018. december 13.
A Porsche 935-ös modelljei a pályákon kívül tiltólistásak voltak. Kivéve azt az egy darabot, ami most eladásra kerül
Top 5 Porsche tanulmányautó, fehér Porsche, elölnézet, balról
2018. december 30.
A Porsche úgy döntött, bemutatja 5 kedvenc tanulmányautóját. A lista némely tagja meghökkentő, de egyikük sem mondható utolsónak.
RM Sotheby’s Trabant P50 oldalnézetből
2019. március 06.
A nagysikerű és méltán elismert RM Sotheby’s aukciósház árverésén csaknem 8 millió forintnak megfelelő összegért kelt el egy P50-es Trabant és a hozzá tartozó Weferlinger Heimstolz lakókocsi