2017. április 04. | 13:22

A hot hatch kifejezés a hatchback angol szóból ered, melynek jelentése magyarul ferdehátú. Általában kiskategóriás autó, amely nevét a karosszériájának felépítéséről kapta.

Néhány gyártó azonban készített erősen túlmotorizált változatot, amelyek méltán lettek kedveltek az autósok körében. Aktuális cikkünkben ezekből gyűjtöttünk össze néhány darabot, a teljesség igénye nélkül.

1. Toyota AE86

Ha szereted a japán autókat, a hatchback szóról valúszínűleg az AE86 jut eszébe. A Hachiroku becenevű autó hátsókerék hajtású, pedig a legtöbb hatch jellemzően elől hajt. Kellemes súly- lóerő aránya tökéletesen alkalmas a lendületes csúszásra. Motorja a híres Toyota 4A-GE, amit az MR2-ben is használtak. Gyártása 1983-tól 1987-ig zajlott. A mai napig népszerű az autósportban is, többek közt Keiichi Tsuchiya is ezzel az autóval szerzett hírnevet. Japánban az Initial D nevű anime sorozatban kapott „főszerepet”.
Az Initial D-ből ismert klasszikus panda festés.

2. Clio V6 Renault Sport

Kevés ember kedveli a francia autókat, ám néha tényleg olyat tesznek le az asztalra, amit nehéz elhinni. Ilyen a Clio V6 is. Farmotoros, hátsókerékhajtású ferdehátú, 3000 köbcentis V6 motorral, hatsebességes manuális váltóval. A 227 lóerős blokk az eredeti Clio hátsóülései helyére lett elhelyezve, így csak két személy szállítására alkalmas. Két kiadást élt meg, a második verzióban (Phase 2) a Porsche mérnökei fejlesztettek a motoron. Az így már 255 lóerős V6-os korának legerősebb csapotthátújává tette a Cliot. A 0-100 sprint 5.9 másodperc alatt sikerült, a végsebesség pedig 246 km/h.
Máris jobban festenek a Clio vonások.

3. Mercedes-Benz AMG A45

A Mercedes a gyári 2 literes motorok közül, valószínűleg a legerősebbet dobta piacra. 376 lóerő és 350 Nm nyomaték. Az elképesztő adatok a 4.2 másodperces 100-ra gyorsulással még hajmeresztőbbnek tűnnek. Az alapmodelltől eltérően, összkerékhajtással szerelték, a fékek pedig 350 és 330 milliméteresek. Egy igazi szuperautó hatchback köntösben.
A hot hatchek jelenkori csúcsa.

4. Ford RS Focus

A Ford egyik legnagyobb példányszámban eladott ferdehátú autója. Szerencsére ebből készült egy teljesítmény orientált kiadás, amely mind a 3 generációból elérhető. Az aktuális széria, először összkerékhajtású, a megszokott fronthajtás helyett. A fejlesztésben Ken Block is segédkezett, így a 2.3 literes soros négyhengeres, 350 lóerős RS igazán ütős lett. Kategóriájában komoly versenytárs, a WRX STI ellen is megállja a helyét. Az autóban helyet kapott a Drift Mode funkció is, ami több erőt juttat a hátsó kerekekre, illetve optimalizálja a futóművet a keresztben autózáshoz.
Az eddigi legagresszívabb RS Focus.

5. Peugeot 205 GTI

A másik nagy francia gyártónál is találunk érdekességet a témában. A 205 GTI annyira jól sikerült darab, hogy meg sem állt a B csoportos rallyversenyekig. Az utcai változata 1.6 és 1.9-es motorokkal volt kapható. Az utóbbi a katalizátoros verzió előtt 126 lóerőt produkált. Az igazán fanatikusok azonban a kisebb motort részesítik előnyben, elmondásuk szerint jobban veszi a lapot és nagyobb élmény kiforgatni. A 205-ök Szent Grálja azonban a homologizált 200 példányszámban gyártott turbós verzió, ami a B csoportos versenyautó alapja.
A 205 turbo igazán veszedelmes kis gép.

6. Nissan Sunny GTI-R

A japán piacon Pulsarként ismert Sunnyval a Nissan mérnökei nem tudtak mellényúlni. Az SR20 motor már a Silviákban is remek választásnak bizonyult, itt egy módosított verziót építettek be. 227 lóerő és 280 Nm áll a sofőr rendelkezésére, de a japán motorok jó tulajdonságai közé tartozik az építhetőség. A hajtás összkerekes ATTESA rendszer. A gyári GTI-R 5 másodperc körüli 0-100-as és 13 másodperc körüli időt tud, ami korához képest kimagasló. Végsebessége 232 km/h.
Sokkal jobban mutat, mint az alap Sunny.

7. Alfa Romeo 147 GTA

A 147 sportverziója 3.2 literes V6 motort rejteget a géptető alatt, aminek csodaszép hangja árulkodó lehet. Az alapmodellnél 3 centivel szélesebb kasztni és módosított futómű fogadja be a gyári könnyűfém felniket. Az 1360 kilogrammos kasztni nem számít kategóriájában túl könnyűnek, de a 300 Nm és a 247 lóerős teljesítmény azért szépen mozgatja. Manuális hatsebességes és félautomata váltókkal volt rendelhető.
Szerethető olaszos vonalak.

8. Honda Civic Type R EK9

Az első Type R emblémát kapó Civic széria. Ugyan elsőre nem feltűnő a különbség, a Honda számos változtatást eszközölt az autón. A futómű alkatrészei merevebbek, erősebbek lettek, a belső is sportosabb üléseket kapott, illetve a tömegét is csökkentették az autónak. Az 1.6-os 182 lóerős B16B motor a maga korában egészen elképesztő lóerő/liter eredményt hozott a szívómotorok kategóriájában. A fordulatszámmérő teligáznál meg sem áll a 8400-as tiltásig, 5200-as fordulat felett a VTEC üvöltése pedig egyedülálló hangot ad a négyhengeresek motornak.
Az első Type-R klasszikus fehér színe.

Források:
  • Címkék:
  • Top