Sleeper-nek nevezzük azokat az általában alacsony szériaszámos autókat, amelyek a méretükhöz képest nagy motorral szereltek
Bizonyára több olvasónkkal megeshetett már, hogy a pirosnál várakozva egy látszólag unalmas autóból feltűnően tekingetnek át hozzánk. Ilyen esetekben könnyen előfordulhat, hogy egy újdonsült versenytársunk akadt. Bár az autóját méregetve nem értjük az önbizalmát, lehet, hogy egy alacsony szériaszámos, nagy motorral szerelt típusban ül, vagy egy "hergelt", de gyárinak tűnő hétköznapi autóban. Ezeket az autókat nevezzük Sleepereknek, a lényeg a meglepetés. Összegyűjtöttünk pár darabot, amikre feltétlen érdemes odafigyelni.
1. Volkswagen Passat W8
Jobb odafigyelni, mielőtt a pirosnál elkönyvelünk egy unalmas Passatot. Ez az egyetlen autó, amiben a W8 motortípus megtalálható. Hengerei 4 sorban vannak elrendezve, a 32 szelepet pedig 4 vezérműtengely mozgatja. 275 lóerővel és 370 Nm nyomatékkal igen meglepő tud lenni, de jellegzetes hangja könnyedén elárulja.
2. Renault Safrane Biturbo
A kilencvenes évek francia luxusautója. 8 éves gyártási ideje alatt számos motor megtalálható volt benne, de ezek közül egy kiemelkedik. 1994-ben gurult le a gyártósorról az első Alpine motoros Safrane, 3 literes duplaturbós blokkal, amely 258 lóerőt juttatott a 4 hajtott kerék irányába.
3. Lancia Fulvia
Motorsport bolondoknak egyből beugorhat a rallyból ismert Marlboro Fulvia, ami 1972-ben bajnokságot is nyert. Ennek ellenére sosem lett igazi kultuszautó, ami valószínűleg dobozszerű formájának tudható be, annak ellenére, hogy a Coupe valóban lehet szép. Motorterében gyárilag minden esetben V4-es motor található, számos eltérő verzióban. Legismertebb az 1.3-as 88 lóerős kiadás volt.
4. Toyota Soarer
Autós körökben gyakran a négyüléses Suprának is nevezik. Kapható volt szívó 2JZ és 1UZ V8 motorral is, de gyárilag csak az 1JZ volt turbófeltöltővel szerelve. 2.5 literes hathengeres motorja 300 lóerős volt, így sokak kedvence lett. Népszerű a tunerek körében is, akik gyakran töltik levegővel a 2JZ-t is.
5. Renault Espace
A Franciáknál néha igazán messzire tud gurulni a gyógyszer, ezáltal kihagyhatatlan listánkról a második Renault. 3.5 V6 motor, 245 lóerővel, 330 Nm nyomatékkal és 7 üléssel a gyerekeknek, miért ne? Nissan kooperációval megszülethetett a VQ35 motoros Espace, amely egy 350z szívét kölcsönzi. Ugyan a teljesítményből finoman visszavettek, így sem kell szégyenkezni.
6. Audi S3
Az első szériás S3 egy elég különleges motorral jelent meg. Ugyan első pillantásra, egy egyszerű 1.8 soros, négyhengeres turbómotornak tűnik, de hengereiben 5 szelep található. 222 lóerővel és opcionális összkerékhajtással remekül alkalmas az élményautózásra.
7. Nissan Stagea
A Stagea-t eredetileg a Legacy vetélytársának szánták. Szerencsére a japánok szeretnek gyors autókat építeni, így kiadták a nagynevű Skyline GTR motorral is. A jól ismert RB26 menetteljesítményével egészen egyedit alkottak. Érdekesség, hogy felcsavarozható rá az R34 GTR eleje is, így megalkothatjuk saját Skyline kombinkat is.
8. Renault Clio Sport
Ártatlan forma, de valami mégsem stimmel. Távolról szemlélve egy szokásos, semmitmondó Clionak tűnhet, ám ez korántsem így van. Átdolgozott hűtőmaszk, dupla kipufogó, alacsonyabb hasmagasság. Mind arról árulkodik, hogy feltehetőleg teljesítmény is szorult ebbe a kisautóba. Szerencsére ez így is van, a 16 szelepes 2 literes benzinesből piactól függően 169-178 lóerőt és 200Nm-t hoztak ki a francia mérnökök. A 0-100 sprint így közel 7 másodperc alatt teljesíthető, amivel okozhatunk másoknak kellemetlen perceket.
Források:
- https://www.wikipedia.org/
- https://www.auto-data.net/en/
A cikket írta és szerkesztette:
Barabás Bence & Aranyossy Medárd