2019. január 30. | 16:47

Amikor a hagyományos technológia már nem elég, Ken Blockék a 3D nyomtatást vették igénybe

Ken Block az az elvetemült állat, aki bármilyen autót kap a keze közé, átépítteti valami brutálisan erős driftszörnyeteggé. Nem hiába jelent meg már nem egy cikk az Alapjáraton is Ken Block különböző autóiról, videóiról.

De nem csak „normális” autókat dolgoztat át, a maga képére formált egy pickupot is. A Hoonitruck alapját egy igazán amerikai, 1977-es Ford F-150-es adja. Azért is esett a választás egy öreg F-150-esre, mert Ken Block egy ilyenen tanult autót vezetni – és driftelni is!  Persze a Hoonitruck egy kicsit különbözik attól, mint amit fiatalkorában hajtott, ebben ugyanis egy megpöckölt, 914 lóerős 3,5 literes V6-os EcoBoost motor dolgozik. Pont olyan, mint amiket a Ford GT-kbe szerelnek.

Hogy az alapból 650 lóerős motor ennyivel erősebb legyen, nem lett volna elegendő a hagyományos technológia, úgyhogy valami újhoz nyúltak: a 3D nyomtatáshoz! Oké, maga a 3D nyomtatás, mint technológia nem annyira új dolog, de teljesen más, ha nagyméretű fém alkatrészről van szó, ami ráadásul extrém terhelésnek van kitéve.

Így alkották meg egy nemzetközi projekt keretében a valaha 3D nyomtatott legnagyobb alkatrészt, egy alumínium szívócsonkot, ami a turbóktól a hengerekig szállítja a levegőt. A projekt úgy nézett ki, hogy a Ford Performance mérnökei szimulációkat futtattak az USA-ban, hogy bírná a terhelést a nyomtatott alkatrész, majd az európai Ford-mérnökökkel közösen tervezték meg az alkatrészt és elemezték közösen a szerkezetét. És hogy még egyet csavarjanak a dolgon, a németországi Aachen egyetem munkatársaival közösen gyártották le az alkatrészt. Egyelőre nem ott tart a technológia, hogy sorozatgyártásban lehessen gondolkodni ezen a teljesítményszinten, mutatja ezt az is, hogy a 6 kg-os alumínium szívócson 3D nyomtatása 5 napot vett igénybe.

“Szerencsések vagyunk, amiért rendelkezésünkre áll ez a hihetetlen technológia, bár ez a projekt most tényleg erősen próbára tett minket és a számítástechnikai hátterünket is. A szívócsonk bonyolult, hálószerű struktúráját nem lehetett volna elkészíteni a hagyományos gyártási eljárásokkal” - nyilatkozta Raphael Koch, a Ford Európa fejlett anyagok és eljárások részlegének mérnöke.

A 3D nyomtatás nem ismeretlen az autógyártásban, a Ford a Mustang és a Ranger modelljeihez is használ ilyen technológiával gyártott alkatrészeket, de a Bugatti is 3D nyomtatással akarja megoldani a féknyergei gyártását – igaz, ott roppant limitált darabszámról lenne csak szó.

“Úgy gondolom, hogy a Ford remek munkát végzett; ez a kedvenc alkatrészem az autóban. Ezt semmilyen más módszerrel nem lehetett volna legyártani” - mondta Ken Block.