Enzo Ferrari 1929-ben alapította meg autógyárát, ami mára a világ egyik legmeghatározóbb brandje lett. Az évek során számos autót adtak ki, amelyek meghatározóak lettek az autóiparban és a populáris kultúrában.
Egy Ferrari a luxus és a tökéletesség szimbóluma, de bizonyos modellek az évek során a többi fölé emelkedtek. Ezekből gyűjtöttünk össze nyolcat.
1. Ferrari 166 MM Barchetta
Az egyik legkorábbi és legritkább Ferrari. A neve is elég beszédes, az MM a híres Mille Miglia versenyt jelöli, a Barchetta pedig “kis hajót” jelent, utalva ezzel a kétüléses nyitott tetejű felépítésre. Az évek során számos verzió készült a 166-ból, így nehéz két egyformát találni. Az autó gyakrolatilag egy utcára átültetett versenyautó, ahogy az a formán is látszik.
A hosszú, elnyújtott orr egy 160 lóerős V12 motort rejtett magában. A pályára készült darabok is remekül szerepeltek,így nem volt kérdés, hogy a 166 neve nem merül feledésbe.
2. Ferrari 250 GTO
Ebből a ritka versenyautóból mindössze 36 darab készült 1962 és 64 között. Egy korai példány nemrég egy árverésen 52 millió dollárért talált új gazdát, ezzel a világ legdrágább autójává vált. Az elképesztő ár nehezen felfogható, de valahol indokolt. Az autó nem csak ritka és gyönyörű szép, de korában szinte minden releváns versenyt megnyert ahol indult. Motorja nem is lehet más, egy ikonikus 300 lóerős V12 biztosítja a gyors haladást. Érdekesség, hogy a mai napig mind a 36 példány fennmaradt.
3. Ferrari 250 Testa Rossa
A 250-es modellcsalád része, így sok közös vonás található a 250 GTO-val. A Ferrari egyik legsikeresebb versenygépe, három Le Mans győzelemmel. Máig az utolsó orrmotoros autó, ami győzni tudott. Nevét a pirosra szinterezett szelepfedelekről kapta. Az erőforrása ennek is egy 3.0 literes V12. Jelenleg a második legértékesebb Ferrari modell, pedig a 60-as években igen értéktelennek számított. Egy biztos, olcsóbb már nem lesz.
4. Dino 206 GT
1968 és 76 között a Ferrari létrehozott egy márkát a márkán belül, amelyek az olcsóbb, 12 hengerszám alatti autóikat jelölték. A márkát Enzo Ferrari elhunyt fiáról nevezték el, aki az első Dino V6 motoron dolgozott halála előtt. A kezdeti eladások nem voltak túl sikeresek, ugyanis a vevők szkeptikusak voltak a névvek kapcsolatban, de ezek valóban átgondolt és jól megépített autók voltak.
A lapos, nyújtott forma a kormány mögé ülve remek vezetést biztosít, amelyet remekül egészít ki a 180 lóerős, 2 literes V6, így érezhető a valódi Ferrari vérvonal. Az alacsonyabb ár ellenére ebből is csak 152 példány készült. 1976-ban az átfogó márkanévre való törekvés miatt a Dino nevet eltörölték.
5. Ferrari 288 GTO
A 308 homologizációs változata, a Ferrari első igazi szuperautója. Eredetileg 200 darabot akartak gyártani, amely a versenyzéshez volt a minimum darabszám, de a nagy érdeklődésre való tekintettel további 72 darab is készült, így is az összeset eladták gyártás előtt. Az autó végül soha nem indult a kategóriában, mert 1986-ban megszüntették. Motorterébe duplaturbós 2.8 literes V8 került, 400 lóerős teljesítménnyel, korában a leggyorsabb szériaautó lett. Ekkor született meg a “Szuperautó Szindróma”, vagyis az alacsony szériaszámos teljesítményorientált szuperautók gyártása.
6. Ferrari Testarossa
Az 512 BB utódja és az utolsó 12 hengeres, középen elhelyezett V12-es Ferrari. Az extravagáns adatok és kinézet ellenére az egyik legnagyobb darabszámban gyártott Ferrari modell. A tervezési munkálatokat az 512 minden hibájának javításával és az erősségek továbbfejlesztésével kezdték. Nagyobb tengelytáv és tárhely, valamint kellemesebb vezethetőség és utastér jellemzik a Testarossát. A motor 4,9 literes, szárazkarteres 12 hengeres boxer, ami 390 lóerőt biztosít. Fogadtatása rendkívül kedvező volt, a felhasználók és a sajtó felől is. Tervben volt Spider változat is, ám ez végül nem került sorozatgyártásba.
7. Ferrari F40
Minden idők egyik legikonikusabb Ferrarija és az utolsó amelyet Enzo fejezett be. Halála előtt egy olyan autót akart építeni, ahol csak a teljesítmény számít. A B csoport eltörlése után a megmaradt 288 alapjaira elkezdtek fejleszteni egy autót, ami mindennél durvább kellett, hogy legyen, ez volt Enzo Ferrari filozófiája is. Sokan úgy tartják, hogy a 959 Porsche miatt született az F40, de Ferrari úgy vélekedett, hogy mindenképpen megtörtént volna. Motorja a 288 GTO finomított erőforrása, így már 2936 köbcenti és 478 lóerő. A beltérben minden felesleges kényelmi kiegészítőt elhagytak, legyen az kilincs, rádió klíma. Ez egy vérbeli utca versenyautó. Enzo halála előtt egy olyan autót alkotott meg, ami a mai napig rengeteg ember bakancslistáján az első helyet foglalja el.
8. Enzo Ferrari
A korai kétezres évek egyik legmeghatározóbb és leginnovatívabb sportautója, nevét a Ferrari atyjáról kapta. Fejlesztéséhez Forma 1 technológiákat alkalmaztak: a karosszéria szénszálas anyagból készült, a váltó elektrohidraulikus elven működött. Az F1-ben tiltott eszközöket is bevetették, mint a kipörgésgátló és az aktív aerodinamika. Motorja az újgenerációs Ferrarik közül az első, 6000 köbcentis V12, 660 lóerős teljesítménnyel. A 0-100 3.14 másodperc alatt teljesíthető. Előremutató technológiája nagy lépés volt a mai szupersportautók felé.
Források: