A hányatatott sorsú bajor - BMW 2800 Spicup

Frissítve:
2018-10-22, 13:49

A Spicup talán a BMW egyik legkülönlegesebb autója. A Bertone kasztnis bajor a Genfi Autószalonon mutatkozott be 1969-ben, majd hosszú évtizedekre nyoma veszett

Nem könnyű a tanulmányautók élete. A gyártók beleadnak apait-anyait, hogy megmutassák a világnak, mire lennének képesek. Kinézetük és technikájuk is a jövőbe mutat, steril körülmények között viszik-hozzák az autókiállításokra, ahol körbenyalogatják őket, a nagyobb autósoldalak írnak róluk egy-egy cikket. A shownak vége, a sztárokkal két hét múlva pedig már a kutya sem foglalkozik. Gondolj csak bele, a 2000-res évek elején még mindenki beszélt az Audi Avantissimo-ról vagy a Volkswagen W12-ről, ma pedig jó, ha öt autórajongóból egy tudja, hogy mely modellekre gondoltam.

BMW 2800 Spicup: Egyszerű forma, összességében mégis különlegesnek hat

Az 1960-as évek nem szerénykedett a radikális kinézetű prototípusokkal. Közülük csak kevés jutott el a sorozatgyártásig, át kellett esniük bizonyos módosításokon, hogy rendszámot kaphassanak. A szabályozások pont azokat a dolgokat ölték ki a konceptekből, ami miatt Genfben vagy más autószalonon felfigyeltek rájuk. Szomorú, de a show után az anyacég hazavitte, majd jó eséllyel múzeumban kiállítva konzerválta őket az idők végezetéig. Persze mindig van az a pénz, egy szép kerek összegért cserében a gyártó ugyan elmorzsol egy könnycseppet, de elengedi a tanulmány kezét, így az magángyűjteménybe kerül.

Marcello Gandini tervezte a Spicupot az 1969-es Genfi Autószalonra

Benne van, hogy végül így is dekortárgy lesz a négykerekűből, de szerencsére még akadnak olyanok, akik rendeltetésszerűen használják a járműveket. Hétvégén, pirosbetűs napokon, vagy egy találkozó apropóján kigurulnak a garázsból, meghajtják őket, aztán este már ismét steril környezetben pihennek tovább a veteránok. A BMW 2800 Spicup-nak sajnos nem jutott ilyen szép sors, az egyetlen példányt eladták két holland testvérnek rögtön a bemutató után. Ezt követően nyoma veszett évtizedekre, mindenki megfeledkezett az 1969-es „űrhajó” létezéséről.

A Spicup orra nagyon hasonlít az Alfa Romeo Montrealéra

Az említett prototípus a BMW 2500-as padlólemezére épült, de le kellett csapniuk belőle pár centimétert, hogy a Bertone által tervezett kasztni és belső passzoljon. Marcello Gandini utópisztikus dizájnja merően eltért a bajoroktól megszokott konszolidált stílustól. A 60-as években az olaszok így képzelték el a távoli jövőt, egyes elemek kísérteties hasonlóságot mutatnak a korabeli sci-fi filmek közlekedési eszközeivel. Sőt, már maga az autó kivitele is futurisztikusnak számított akkoriban: félig Spider (nyitott tetős), félig pedig Cupé volt, a típuselnevezés is innen ered. A tető egy elektromosan elhúzható, három részből álló, rozsdamentes acél szerkezet volt.

A soros hathengeres motor teljesítménye 170 lóerő volt

A felszín alatt persze a tradicionális BMW értékeket hordozta a Spicup: soros hathengeres motor elöl, hajtás hátul. A 2500-as alapjaival dolgoztak, az erőforrást mégis a 2800-as nagytesóból vették át, hogy a menetteljesítmények is passzoljanak az extravagáns kinézethez. A 170 lóerő minden hétköznapi igényt kielégített, ha pályára nem is, de grand tourernek perfekt volt. Szerencsére az automata váltót mellőzték, helyette a jól bevált négygangos kézi váltót használták.

Na, de mi a helyzet a belsővel? Kíváncsi vagy rá, hogy milyen?

Figyelem, a nyugalom megzavarására alkalmas kép következik!

Az autó belseje a műszerek és pedálok kivételével teljesen egyedi

Hát igen. Nehéz szavakba önteni, hogy mi jut először az eszembe róla. Szépnek nem mondanám, mert nem szeretek hazudni magamnak. Talán a különleges jelzővel lehetne a legjobban jellemezni anélkül, hogy a nagy Gandini munkásságát kritizálnám. Biztos akadtak olyanok, akiknek bejött ez a hardcore zöld-pornó, akkoriban trendik voltak az ehhez hasonló élénk árnyalatok. Ma már mellőzik az ilyen radikális színkombinációkat, szerencsére. Fekete-fehérben sokkal gusztusosabbnak hat. Érdekesség, hogy a műszerek és pedálok kivételével minden elem egyedi a beltérben.

A jellegzetes vesékkel, a Spicup is beilleszkedett a BMW arculatába

A 69-es genfi bemutatón mindenki az Alfa Romeo Montreallal hasonlította össze. Mindkettő a Bertone munkája volt, így több közös vonást is fel lehetett fedezni: mind a forma, mind pedig a motoros „szemöldökkel” félig takart lámpák rokonságot mutattak. Persze a két első veséről már sejthetted, hogy a bajor gyártó terméke. Színe ellenére nem kapott zöld utat sorozatgyártásba, ekkor kezdődött meg a Spicup kálváriája.

2008-ban lelték fel ismét, a Spicupot korábbi tulajdonosa narancssárgára fényeztette

A BMW eladta a prototípust két holland fivérnek, majd bekerült egy autókereskedésbe. Sokáig rendszámos autóként napi szinten használták, nagyjából 100 000 km-t belecsavartak. Ebből is látszik, hogy a konstrukcióval nem volt gond, egy ilyen futásteljesítmény már-már extrémnek mondható egy tanulmányautónál.

Sajnos első gazdái finoman szólva sem adták meg a neki járó törődést, sőt, az egyik tulaj narancssárgára fényeztette, a belsejét pedig feketére mázolta. Mindenki eltűntnek hitte a Spicupot, de végül 2008-ban újra feltűnt. 

2009-ben már a Concours d’Elegance partiján díszelgett a restaurálás után

Közel 40 év kellett a bajor-olasz konceptnek, hogy méltó helyre kerüljön. A restaurálás nem volt egyszerű, magánemberként valószínűleg soha nem is sikerült volna, hiszen egy prototípusról volt szó. A felújítást a Carozzeria Grandturismo végezte, kiemelkedő precizitással, visszakapta eredeti, Emerald zöld színét, kívül is, belül is. A folyamat nem kevés pénzt és energiát emésztett fel, de a végeredmény magáért beszél.

A 2009-es Concours d’Elegance-on mutatta meg szépségét újra a nagyközönség előtt, majd egy ideig a BMW is visszakérte, hogy kiállítási tárgyként emelje múzeumuk színvonalát. Értékét kitűnően mutatja, hogy néhány éve a Bonhams aukciósház 460 ezer euróért adott tovább rajta, ami nagyjából 140 millió forintnak felel meg. A Spicup az autóipar egy méltatlanul elfeledett gyöngyszeme. A német üzletember és az olasz szupermodell egyéjszakás kalandjából született playboy, aki a hosszas száműzetés után végre újra hódit.

Neked hogy tetszik?

Forrás:

Kapcsolódó írások

McLaren F1 a levegőben
2018. november 30.
A 90-es évek legendája feltöltés nélkül utasította maga mögé a világot, 627 lóerős motorja és pihekönnyű kasztnija lehetővé tette a hihetetlen rekorddöntést!
Porsche 989-es négyajtós prototípus
2018. november 16.
A négyajtós Porsche hallatán ösztönösen a 2009-ben debütált Panamerára gondolsz, jogosan. De már harminc éve is létezett egy prototípus, hasonló koncepcióval!
BMW M3 Touring
2019. június 29.
Míg sokan arról álmodnak, egyszer hátha testet ölt az M3 Touring, a gyártó eddig csupán egy-két prototípust hívott életre és meg nem erősített bejelentéseket tett. Ezzel szemben pickupot már készítettek a típusból.
2018. november 30.
A BMW M-sportrészlege az E92 M3-mal búcsúztatta a szívó V8-as motort. A 2013-ig gyártott negyedik szériából nehezen, de lehet még találni megkímélt példányokat, viszont készülj fel, hogy ez az autó nem elégszik meg azzal, ha csak tankolod, hiszen sokkal több törődést igényel, ami a videóból is kiderül!