2018. augusztus 13. | 17:31

A Sesto Elemento egy végletekig kikönnyített csúcs-Lamborghini. V10-es motorja a Gallardóból származik, de ebben az esetben jóval kevesebb súlyt kell cipelnie!

Számolni már az óvodában, de legrosszabb esetben is az alsó tagozatban megtanul az ember. Az egyik legalapvetőbb ismeretnek számít, aminek létjogosultságát még a nemtetszésüknek gyakran és előszeretettel hangot adó rossztanulók sem vitatják. A felső tagozatban már többször hangzik el az örökzöld: „minek tanuljuk, úgyse fogjuk használni az életben”-klasszikus, főleg a reál tárgyak esetében. A másodfokú egyenlet megoldó-képletét nem kérdezik ki a pénztárnál fizetés előtt, valószínűleg a kovalens kötést is csak kevesen alkalmazzák hátralévő életükben. Tisztelet persze a kivételnek.

A kémia órákról talán a periódusos rendszert érdemes valamelyest fejbe vésni, főleg, ha érdekelnek az autók. Ha most hevesen bólogatsz magadban, akkor bizonyára az olasz szuperautók sem hagynak hidegen. Ebben a ligában különleges helyet foglal el a Lamborghini, aminek akad egy olyan modellje, aminek ha megfejted a típusnevét, megérted az egészét. Ezt a kocsit úgy hívják: Sesto Elemento.

Az autóról képeket ide kattintva találsz.

Jó, némi olasztudás is szükséges, de segítek: a Sesto Elemento magyarra fordítva Hatodik Elemet jelent. Itt jön egy kis kémia: a periódusos rendszerben ez a szenet jelöli, ami egy igencsak meghatározó anyag az autóiparnak ebben a szegmensében. A szénszálas műanyag könnyebb és szilárdabb az acélnál így adja magát, hogy alkalmazzák a szupersport-kategóriában és afölött.

A Lamborghini Gallardo kétség kívül az előbb említett ligába tartozik, de az olaszok nem csomagolhatták tetőtől talpig karbonba belépőmodelljüket, mert akkor elszálltak volna a költségekkel, sőt nagyobb modelljük létjogosultsága is megkérdőjeleződött volna. Viszont a kíváncsiság megvolt bennük, hogy megnézzék, milyen is az a Gallardo, ha súlyát a kétharmadára redukálják.

Az LP560-4 sem volt egy nehéz darab a maga 1411 kg-os súlyával, de a Lamborghininél ez csak a kezdet volt. Gyakorlatilag teljesen újraépítették, a monocoque váz is tisztán karbonból készült, ahogyan a karosszériaelemek, a kerekek és a kipufogórendszer egyaránt. Külön fényezés sem került az autóra, inkább anyagában színezték a szénszálas műanyag borítást. Sokat szerencsére nem kellett, a szupergép megmaradt matt szürkének, amit szinte csak a szélvédő alatti háromszögek és a féknyergek piros színe töri meg.

A Sesto Elemento belseje legalább olyan különleges, mint a külseje. Talán itt még jobban kibontakozik az olaszok művészete a súlycsökkentésben. Műszerfalat, mint olyat nem is találsz benne, csak azt, ami tényleg szükséges a vezetéshez. Egy kormány, egy kijelző, két pedál, két ülés és egy indítógomb. Igazuk van a Lambo mérnökeinek, ezeknél tényleg nem kell több, hogy pályán hatalmasat lehessen menni vele.

Érdekesség, hogy az ülések nem is igazi ülések, hanem inkább csak lepárnázott karbon elemek, amelyek pont a szükséges helyeken tartják a sofőrt, illetve utasát. Állító mechanizmus nincs is bennük, pozíciójuk fix, helyette a kormány és a pedálok helyzetét lehet testre szabni. Ezzel értékes kilókat spóroltak meg, sőt, mélyebbre süllyesztett ülő alkalmatosságok miatt a súlypont is lejjebb került.

Az autó szívét a Gallardóból már ismert V10-es motor adja, a maga 570 lovas teljesítménye egyáltalán nem mondható szerénynek. Ezzel a számmal egy 2 tonnás monstrumot is könnyedén mozgatna, gondolj csak bele, az előző generációs német szuperszedánok (E63, M5, RS6) is könnyfakasztó menettulajdonságokkal rendelkeztek. Na és itt jön a csattanó: a Sesto Elemento csupán 999 kilogrammot nyom a mérlegen! Ez a kombináció már önmagában is lenyűgöző, de párosítva az összkerék-hajtással…igazi fegyverré válik a versenypályán.

Súly-lóerő aránya a Veyronéval vetekszik, ahogyan a 0-100-as gyorsulása is: 2,5 másodperc. Végsebessége elmarad a Bugattiétól, de ez igazából nem is számít, mert a Sesto Elemento nem a tükörsima, végtelenségig vezető egyenes aszfaltcsíkokra született, hanem a világ leghíresebb és legkeményebb versenypályáira. Mivel könnyű, elég később fékezni, nagyobbat lehet vele menni a kanyarban, jobban veszi a hirtelen kanyarváltásokat és még naphosszat sorolhatnám jótékony hatásait a fogyókúrának, de inkább számokkal igazolnám mondanivalómat.

A Top Gear dunsfoldi pályáján a mezei Gallardo LP560-4 1:19,5-ös időt ment. Ugyanazzal a sofőrrel, hasonló körülmények között a Sesto Elemento 1:14 alatt ért körbe, 5,5 másodperc egy ilyen rövid szakaszon rengeteg időnek számít! Maga mögé utasította a nagytesót, az Aventadort, de még a Veyron SS-t is, egyedül a Pagani Huayra vert rá két tizeddel.

Ahogy ezeket a sorokat olvasod, valószínűleg neked is megjött a kedved egy ilyen autó birtoklásához. Ezzel azonban három apró bökkenő akad. Az egyik az ára: 2010-es bemutatásakor 1,95 millió font ellenében lehetett hozzájutni a csúcs-Lambohoz, ami mai árfolyamon számolva nagyjából 694 millió forintnak felel meg. Nem occó.

De lehet, hogy valamelyik kedves olvasónak csak úgy feszítik a valutakötegek a zsebét (egy ilyen összegnél már inkább táskáit), és már nyúlna is a telefonért, hogy leadja a rendelést. Szomorú hírt kell közölnöm: a gyártást már leállították és mindössze 20 darab készült belőle, amire szinte azonnal lecsaptak a tehetős, valószínűleg olajból meggazdagodott sejkek.

De még benne van, hogy valamelyik idő előtt megválik tőle, ha szemfüles vagy, meg van rá az esély, hogy a te kezedbe kerüljön a Sesto kulcsa. Az utolsó akadály már csak annyi, hogy bármennyire is szeretnéd, közúton nem használhatod a matt szürke „vadászgépet”, mert rendszámot nem kaphat. Mondjuk a számokat és menettulajdonságokat tekintve lehet nem is baj, hogy a szörnyeteget nem engedik ki a ketrecéből!