A követendő példa – Mercedes-Benz 300 SL Gullwing

Frissítve:
2018-09-18, 21:58

A 300 SL méltán vált az egyik legértékesebb Mercedes modellé, hiszen már 1954-ben megmutatta a világnak, hogy milyennek kell lennie egy gyors, kétajtós kupénak!

Ma már természetesnek veszed a gyors Mercik létezését, hiszen az AMG közreműködésével veszett autókat alkottak meg. Ezek többsége azonban négy ajtóval szerelt, hétköznapinak mondható jármű. Vagy a négyajtósnak a kétajtós változata. Tisztelet a kivételnek, az AMG GT S/C/R modellek a jelenlegi képviselőjük a stuttgartiaknak, a szupersport kategóriában.

A Mercedes jelenlegi sportautójának hosszú orra és rövid fara jeleníti meg a régi modellek jellemvonásait

Az AMG GT széria a márka jelenlegi képviselője a szupersport kategóriában

Előtte ugye ott volt az SLS AMG, bűn lenne megfeledkezni a gigantikus orrhosszal rendelkező, V8-as huligánautóról. Szerették, és szeretik a mai napig gumipusztító karakterük miatt, a másodpercekre vadászó célközönségnek meg ott volt a Black Series változat, ami kevésbé csóválta a farát erőteljes kigyorsításokkor.

Az SLS Mercedes is szakított a hagyományos ajtómechanikával

Az SLS AMG megörökölte a híres, felfelé nyíló ajtókat

A 2000-es évek elején a Mercedes a házon belüli megoldás helyett, a patinás versenypedigrével rendelkező McLarennel fogott össze, hogy a csúcsra emelkedjen. Ugye akkor még nem volt Bugatti Veyron, így több gyártónak is volt esélye a „leggyorsabb autó a világon” titulus megszerzésére.

 Az SLR McLaren volt a Mercedes első szuperautója a 21. században

A 2000-es évek elején a Mercedes és McLaren koprodukciójaként született meg az SLR

Az Egyesült Királyságban összeszerelt, német-angol koprodukció teljesítménye 626 lóerő és 780 Nm, legnagyobb konkurense a Porsche Carrera GT volt, abból az időből. Hiába hívták SLR-nek (Sport Leicht Rennsport – Sport Light Racing), súlya így is meghaladta az 1700 kg-ot. Egy kanyargós pályán jó eséllyel lemaradt a Carreratól, de egyenesben még mindig kevés ellenfele volt. Kényelmi berendezésekkel telerakott utastere miatt sokan inkább Grand Tourer-ként tekintettek rá, mint szuperautóra.

A 300 SL-ből szerencsére a legtöbb még mindig ilyen gyönyörű állapotban pompázik

A jellegzetes sirályszárnyas ajtók szükségmegoldásként születtek meg eredetileg

A jellegzetes felfelé nyíló ajtaja volt az egyik ismertetőjele, akinek anno volt annyi pénze, hogy bekerüljön a vásárlók közé, minden bizonnyal ez volt az egyik fő motivációja a választásnál. A sirályszárnyhoz hasonlító megoldás nem volt új keletű, a stuttgartiak ezzel legendás versenyautójuk iránti tiszteletüket akarták kifejezni. A szóban forgó egzotikum nem más, mint a 300 SL Gullwing, a mai értelemben vett szupersport-kategória első prófétája.

A W194-es (bal oldali)  volt a 300 SL elődje, a hasonlóság szemmel látható

A 300SL elődje a W194-es Grand Prix autó volt, amit Stirling Moss is vezetett anno

Az 50-es években a Mercedes a W194-essel tarolt a versenyeken, a Juan Manuel Fangio és Striling Moss által hajtott gépek igazi Grand Prix legendákká váltak. A Daimler-Benz hivatalos importőre az USA-ban, Max Hoffman meg akarta győzni a márka igazgatóságát, hogy a W194-es egy utcai változata garantált siker lenne, legalábbis az Egyesült Államokban biztosan.

Az érvelés sikeresnek bizonyult, a Mercedes elindította a projektet, a rendszám viselésére is alkalmas 300 SL (Sport Leicht – Sport Light) 1954-ben debütált a New Yorki Autószalonon. Érezhetően a tengerentúlon szerették volna promotálni, a hasonló modelleket korábban Genfben vagy Frankfurtban mutatták be.

A kerékívek feletti domborítások is a kedvező légellenállást szolgálták

A 300SL aerodinamikus formája is közrejátszott az átlagon felüli végsebesség elérésében

A W194-es elért sikereit elsősorban rendkívül könnyű karosszériájának köszönhette, az alumínium térvázas konstrukció ellensúlyozta a motor relatíve alacsony teljesítményét. A kasztni kialakítása lehetetlenné tette a hagyományos ajtók alkalmazását, a sirályszárnyakhoz hasonlító „nyílászáró” szükségmegoldás volt. Az biztos, hogy kevés ilyen csodálatos kompromisszumot látott eddig az autóipar.

A magas küszöb miatt problémásabb a ki és beszállás, mint a legtöbb autóba

A 300 SL-ből mindössze 1400 kupé példány készült

A karosszéria elemei a motorháztető kivételével acélból készültek, a géptető könnyűfémből. Egy horrorisztikusan magas összegért lehetett tisztán alumíniumborítással is kérni a 300 SL-t, amivel 80 kilogrammot spóroltak, de az ilyenekből eladott mindössze 29 példány kitűnően mutatja, milyen „olcsó” lehetett ez a kivitel akkoriban.

A soros hathengeres motor az autó orrában kapott helyet

A 3,0 literes soros hathengeres motor 218 lóerőt teljesített

A szárnyas Merci megörökölte a W194-es 3,0 literes felülszelepelt, sorhatos motorját. A teljesítmény növelése érdekében kidobálták a duplatorkú Solex karburátorokat, és helyükre mechanikus Bosch injektort szereltek. A 25%-al magasabb kraft már impozáns növekedés volt, a technika a DB601-es V12-es erőforrásról érkezett. A DB becsapós lehet, nem Aston Martin termékről beszélek, hanem a Daimler-Benz második világháborúban használt Messerschmitt vadászgép egységéről.

Ereje 218 lóerő volt az alapváltozatban, létezett egy kihegyezettebb verzió is 240 pacival. Ennek végsebessége az áttételtől és légellenállástól függően elérte a 260 km/h-t, amivel korának leggyorsabb autójává vált.

A hátsó lámpákat méretük és elhelyezkedésük miatt alig lehet észrevenni

A 300 SL kupék ára már csillagászati magasságokban van, 1 millió dollár alatt szinte nem is találni

A mechanikus Bosch injektornak volt egy érdekes tulajdonsága: a gyújtás elvétele és a motor leállása közötti intervallumban is fecskendezett be üzemanyagot, az el nem égetett benzin pedig lemosta a henger faláról a kenőolajat. Indításkor és leállításkor emiatt bizonyos részek „védtelenek” voltak, sőt ha nem hajtották meg eléggé, hogy meglegyen a kellő hőfok, akkor a motor teljes olajellátását felhígította volna előbb-utóbb.

Az autó szíve egy hatalmas olajhűtőt kapott, ami folyamatosan keringette a már akkor is soknak számító 10 literes kenőolaj mennyiséget. A tulajdonosok gyakran letakarták a hűtő rostélyait valamivel, és mereven ragaszkodtak az 1600 km-es olajcsere periódushoz. Hiába, ára volt a gyorsaságnak, a tulajoknak aktívan kellett figyelnie az említett dolgokra, különben az egyre vékonyabb olaj szépen csöndben kinyírta volna az erőforrást.

Rengeteg féle színkombinációval lehetett rendelni, a piros belső kissé radikálisnak ha

A magas küszöb miatt igencsak nehéz volt a ki és beszállás

Természetesen az erőforrás mellett az aerodinamika is kulcsszerepet játszott a tekintélyes végsebesség elérésében. A kerékívek felett finom „szemöldököket” domborítottak ki, hogy csökkentsék a légellenállást. A kuplungot nehéz volt huzamosabb ideig használni, meglehetősen keményre sikeredett, de szerencsére a precíz kormányzás kárpótolt. A kor járműveinek többségéről ezt nem lehetett elmondani, mint ahogy azt sem, hogy oldalanként független felfüggesztéssel szerelték volna őket.

A modern felépítés miatt kellemesen rugózott hétköznapi használatban, a feszes kiképzés miatt pedig a kanyarokban is ügyesen viselkedett. Többek között ez tette lehetővé, hogy folytassa elődeinek sikerszériáját: Wernel Engel 1955-ben megnyerte vele a European Rally Championship-et, majd 1960-ban egy újabb győzelmet zsebelt be a típus a Rali Vinho da Madeira eseményén.

 A nyitott tetős kiviteleket hagyományos ajtókkal szerelték, de így is hihetetlenül kívánatos

Érdekesség, hogy a nyitott tetős változatok ára alacsonyabb, de még így sem mondható olcsónak

Az 1963-ig tartó, 9 éves modellciklus alatt mindössze 3258 példányt gyártottak a 300 SL-ből, amiből 1400 kupé és 1858 roadster (kabrió) volt. Befektetésnek sem volt utolsó, akik a zárttetős változat mellett döntöttek anno, azok mondhatni egy életre elegendő bevételhez jutnának, ha értékesítés mellett döntenének, így 2018-ban. Kimondhatom, hogy az 1 millió dolláros álomhatár alatt még lepusztult példányt sem találsz, a Brabus által teljesen restaurált, 0 kilométeres gépekért közel 2 millió eurót is elkérnek. Közvetlen utódja, a W113-as „Pagoda” is egy rendkívül gusztusos tárgy, de nem olyan kuriózum, mint a híres „szárnyas Merci”.

A 300 SL minden szempontból korszakalkotó volt. Az alumíniumból készült térvázával, az aerodinamikus külsejével és az érces hathengeres motorjával méltán vált minden idők egyik legértékesebb Mercedesévé. A Sport Car International magazin, minden idők legjobb sportautóinak listáján, az előkelő 5. helyezést érte el. A szupersport-kategória megalkotójának sokan a Lamborghini Miurát tartják, hozzáteszem jogosan, hiszen a Sant’Agata Bologneseben készült egzotikum honosította meg a középmotoros elrendezést a hétköznapi autók világában.

A Mercedes múzeumában méltó helyet kapott a 300 SL

A 300 SL-t sokan a szuperautók első képviselőjének tartják

De nem ez az egyetlen, kőbe vésett konstrukciós megoldás, amitől egy négykerekű az említett liga tagja lesz. Nézd meg a jelenlegi felhozatalt: a Lexus LFA, a Nissan GT-R, de maradjunk házon belül, az SLS és az AMG GT modellek megmutatták a világnak, hogy orrmotorral is lehet tartani a lépést, sőt az olasz konkurencia is megszorongatható. A sirályszárnyas Merci, már a Miura bemutatása előtt 12 évvel megmutatta, hogy milyennek kell lennie egy gyors kétajtósnak.

Forrás:

További autós hírek

A TV2 is foglalkozott a ma esti Tényekben azzal az audissal, aki még szeptemberben hajtott be szabálytalanul a Dunakeszi-Alagi major körforgalomba, majd feltartotta...

2012 november 1-től lett kötelező az új autók esetében a gyári nappali menetfény. Sajnos ez a legtöbb típusnál CSAK ELÖL VILÁGÍT motorindítást követően...

Terjed a neten egy sztori, amit most már mi is megosztanánk, bár elég furcsa… Ám ha igaz, akkor imádjuk :)))) A történetet a...

Olvasónk hívta fel a figyelmünket egy általa rögzített videóra. Sajnos előfordul, hogy a rendőri állomány bizonyos tagjai időnként nem viselkednek példamutatóan. A fedélzeti...

Teszi fel a kérdést és foglalja össze a legfontosabb tudnivalókat a portfolio.hu 14-i cikke. Írják: “Az új főpolgármester programja érintheti a Budapesten közlekedők,...

Kapcsolódó írások

2018-as Suzuki Vitara elölről
2018. október 23.
Több jeles magyar képviselője is volt az autóiparnak világszerte az idők során, mára pedig számos nagyvállalat van jelen az ország különböző térségeiben.
2019. január 23.
Elegáns külső, komfortos belső, maximális menetteljesítmények. A Mercedes ikonikus roadster-szériája ezeket a tulajdonságokat egyesíti már több, mint 50 éve!
Mercedes-Benz, W113, 280 SL, meggyvörös, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. július 21.
1963-ban a Mercedes bemutatta a W113-as sorozat első tagját, a 230 SL-t. A széria olyan nagy sikernek örvendett, hogy 4 évvel később már a 3. generációs modell rótta az utakat. Ő az 1967-es Mercedes 280 SL
1954 Borgward Isabella
2018. október 04.
Hosszú viaskodás után Isabella mégsem győzedelmeskedett stuttgarti riválisával szemben