A nitro története és működése a II. világháborútól napjainkig

Frissítve:
2018-09-18, 21:57

Biztos mindenki látott már olyan filmet, ahol gombnyomásra csodák történnek az autókkal és ülésbe feszül a sofőr hatalmas sebesség közben. Valószínűleg aktiválták a nitro rendszert.

A nitro történelmének hajnala a múlt század közepére tehető. A II. világháború alatt kezdtek el nitrogén-oxidot használni a szövetséges repülők teljesítményének és emelkedésüknek növeléséhez. Erre a technológiára sokáig nem derült fény, ugyanis a hadiiparban a legtöbb újítás, vagy fejlesztés titoknak számít. Az autóiparba a '70-es évek végén és a '80-as évek elején robbant be, néhány kísérletező autóversenyzőnek köszönhetően.

Nitro: Kettő palack még több erő és teljesítmény a motornak

Kevés olyan teljesítménynövelő létezik most, mint a nitro. Magas fokú plusz erőt tudunk szerezni, anélkül, hogy komolyan a motorba kellene nyúlni. További előnye, hogy akkor használjuk csak, ha aktiváljuk a szerkezetet, ezáltal normál körülmények között a motor nem károsodik, ellentétben az egyéb tuning módszerekkel, amik folyamatos plusz terhelést és üzemanyagégetést eredményeznek, folyamatosan terhelik a motort.

A nitro rendszer működési elve az, hogy az plusz üzemanyagot és oxigént juttat a motorba (pontos nevén dinitrogén-oxid), ezáltal hatékonyabb az égés és jönnek a plusz lóerők. Elterjedt kritika vele szemben, hogy veszélyes. Ez részben igaz, hiszen viszonylag könnyen és olcsón előállítható, aki nem szakértő és kísérletezik, az valóban könnyen bajba kerülhet. Azonban a modern, szakértők és profik által beszerelt nitro rendszer teljesen biztonságos.

Nitro: A gyorsulási versenyeken nem ritka látvány

A nitro annál hatékonyabb, minél nagyobb a motor hengerűrtartalma. Egy 3000 köbcentis motornál több, mint 70 lóerőnyi teljesítmény is elérhető, de egy 2000 köbcentisnél is elérhetünk akár 50 extra lóerőt. A nagy hengerblokkos V8-as motorok például plusz 130-200 lóerőt is termelhetnek. Túlzásba persze nem szabad vinni semmit, ezt sem ajánlott, de ha jól van használva, akkor valóban sok százalékos teljesítményfejlődést kaphatunk. Ráadásul az új és fejlett rendszereket mi magunk is tudjuk cserélni, a gyártók szerint nagyon könnyen el lehet sajátítani az ehhez szükséges tudást. Tankoláskor 98-as vagy 100-as benzin ajánlott.

Természetesen ha csak közúton közlekedünk nem biztos, hogy szükségünk van egy ilyen rendszerre. Ha rendelkezünk egy sportautóval és szívesen nevezzük gyorsulási versenyre, vagy kikapcsolódásként olyan helyre visszük, ahol nem zavarunk és nem zavar minket senki, akkor a nitroval felturbózott autó kellemes perceket okozhat. Olyan projektautót érdemes választani, amit nem sajnál az ember.

Fotók: Pinterest, Pixabay

Kapcsolódó írások

WTCR és Nagy Futam – programajánló a hosszúhétvégére
2018. április 26.
Nagy dömping lesz április végén és május elsején, a Hungaroringre látogat a bombaerős WTCR, május elsején pedig Max Verstappen F1-es autójától lesz hangos Budapest belvárosa.
 Egy Lancia 037-es elrajtolt a 16. Rallylegenden - szemből fotózva
2018. október 15.
Ezt a galériát hazafele válogattam neked, valahol az olasz autópályán
Lancia 037 a szurkolók előtt hátulról fotózva
2018. október 16.
Az első napnak hatalmas lelkesedéssel és izgalommal vágtam neki...
Lángot lő az Audi az esti gyorson - oldalról fotózva
2018. október 16.
Van egy sztorim, ami úgy kezdődik, hogy péntek éjjel a San Marino-i várban... Érdekel?