A japán Sumitomo Group megoldást talált a gumiabroncsokból elvesző energia egy részének visszanyerésére.
A gumigyártók már évek óta dolgoznak egy olyan módszer kifejlesztésén, amely a mozgó kerekekből termelne, nyerne vissza energiát. A japán gumis cég előrukkolt egy működő koncepcióval.
Az Oszakai Egyetem kutatóval együttműködve fejlesztettek ki egy olyan abroncsot, amely visszanyeri és tárolja gumiabroncs forgásából származó statikus elektromosságot. A triboelektromos hatásnak köszönhetően lehetségez ez, ami két különböző anyag összedörzsölésekor jön létre, vagyis amikor az abroncs deformálódik a gördülés következtében.
A készülék két részből áll, egy negatív illetve egy pozitív polaritással rendelkező "töltőfólia" a gumiabroncs belső felületén. Melyeket kívülről elektródák veszik és gumik veszik körül. Ezek deformálódásnál érintkeznek és a keletkező statikus elektromosságot visszanyerik és egy vezetőképes rétegre viszik át.
Ezt pedig a későbbiekben az autóban található elektromos eszközök használják, ez úgy működne mint manapság a fékenergia-regeneráció. A fékezéskor visszanyert energiát az elektromos vagy hibrid autók akkumulátorai eltárolják, majd szükség esetén felhasználják.
Ugyan ebben az esetben nem beszélünk hatalmas mennyiségű villamos energiáról, de egy roppant praktikus dolog lenne. A Sumitomo kisebb eszközök energiaellátásához ajánlaná, mint például a gumiabroncsnyomás-érzékelő.
A Sumitomo nem az első abroncsgyártó cég, amely az energia hasznosításával foglalkozik. A 2015-ös Genfi Autószalonon a Goodyear bemutatta a BH03-nak nevezett energia visszanyerő gumiabroncsok koncepciót.
Az elképzelés jó, a technológia létezik. A kérdés csupán annyi: Mikor kerül tömeggyártásba?